
Een hot hatch – en al helemaal een hot hatch die je koopt vanwege het plezier en niet per se omdat het de snelste moet zijn – hoort een handbak te hebben. Bij de op een na kleinste GTI ontbrak deze transmissie. Maar nu is de Volkswagen Polo GTI met handbak eindelijk hier. Letten we even op, Renault? De Volkswagen Polo GTI met handbak behoudt zijn 2.0 TSI met 200 pk en 320 Nm.
Wat maakt de Volkswagen Polo GTI met handbak bijzonder?
Het grappige aan de huidige Polo GTI is zijn gelijkenis met de vijfde generatie Golf GTI (ook 200 pk). De Polo is 8 millimeter smaller, 5 millimeter lager en 16 centimeter korter. Ook weegt de Polo slechts 25 kilo minder dan de Golf GTI. En toch is hij 0,5 seconden sneller naar de 100 km/u dan zijn oudere, (niet veel) grotere broer. Bedank daarvoor de technologische vooruitgang én de 40 Nm die hij extra heeft.
De Volkswagen Polo GTI met handbak weegt 1.325 kilo; 30 kilo minder dan de DSG-variant. Zo snel schakelen als een DSG-bak gaat je van z’n lang zal ze leven niet lukken, daarom is de DSG-versie een forse 1,7 seconden sneller naar de 100 km/u dan de handbak. De topsnelheid van de handgeschakelde Polo is wel hoger: 240 in plaats van 238 km/u.
Is de Volkswagen Polo GTI met handbak goedkoper?
Dat is altijd de hamvraag. Vroeger waren automaten duurder omdat de techniek simpelweg duurder was, en de uitstoot lag hoger. Tegenwoordig komt het vaker voor dat automaten efficiënter zijn en door de bijpassende BPM daarom goedkoper. Dat gaat in dit geval niet op. De Volkswagen Polo GTI met handbak stoot 4 g/km aan CO2 minder uit en is mede daarom voordeliger.
De Volkswagen Polo GTI met handbak kost minimaal 28.571 euro. De snellere GTI met DSG-bak kost je ten minste 30.371 euro. Beide versies zijn direct te bestellen bij Volkswagen. De 17-inch velgen met daarin rode remschijven, de dubbele uitlaatpijpen, de donkere led-achterlichten en uiteraard het fijne Clark-ruitjesmotief op de bekleding zijn standaard.
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Dit is de (nogal hoge) prijs van de Volkswagen Polo GTI 25 Edition

Politie betrapt GTI-bestuurder die bijna vijf keer harder dan toegestaan reed

Nieuwe VW Polo GTI is ietsje krachtiger

Nieuwe Volkswagen Polo GTI komt volgende maand

VW Polo GTI met 320 pk: omdat meer beter is

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?
