
Een hot hatch – en al helemaal een hot hatch die je koopt vanwege het plezier en niet per se omdat het de snelste moet zijn – hoort een handbak te hebben. Bij de op een na kleinste GTI ontbrak deze transmissie. Maar nu is de Volkswagen Polo GTI met handbak eindelijk hier. Letten we even op, Renault? De Volkswagen Polo GTI met handbak behoudt zijn 2.0 TSI met 200 pk en 320 Nm.
Wat maakt de Volkswagen Polo GTI met handbak bijzonder?
Het grappige aan de huidige Polo GTI is zijn gelijkenis met de vijfde generatie Golf GTI (ook 200 pk). De Polo is 8 millimeter smaller, 5 millimeter lager en 16 centimeter korter. Ook weegt de Polo slechts 25 kilo minder dan de Golf GTI. En toch is hij 0,5 seconden sneller naar de 100 km/u dan zijn oudere, (niet veel) grotere broer. Bedank daarvoor de technologische vooruitgang én de 40 Nm die hij extra heeft.
De Volkswagen Polo GTI met handbak weegt 1.325 kilo; 30 kilo minder dan de DSG-variant. Zo snel schakelen als een DSG-bak gaat je van z’n lang zal ze leven niet lukken, daarom is de DSG-versie een forse 1,7 seconden sneller naar de 100 km/u dan de handbak. De topsnelheid van de handgeschakelde Polo is wel hoger: 240 in plaats van 238 km/u.
Is de Volkswagen Polo GTI met handbak goedkoper?
Dat is altijd de hamvraag. Vroeger waren automaten duurder omdat de techniek simpelweg duurder was, en de uitstoot lag hoger. Tegenwoordig komt het vaker voor dat automaten efficiënter zijn en door de bijpassende BPM daarom goedkoper. Dat gaat in dit geval niet op. De Volkswagen Polo GTI met handbak stoot 4 g/km aan CO2 minder uit en is mede daarom voordeliger.
De Volkswagen Polo GTI met handbak kost minimaal 28.571 euro. De snellere GTI met DSG-bak kost je ten minste 30.371 euro. Beide versies zijn direct te bestellen bij Volkswagen. De 17-inch velgen met daarin rode remschijven, de dubbele uitlaatpijpen, de donkere led-achterlichten en uiteraard het fijne Clark-ruitjesmotief op de bekleding zijn standaard.
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Dit is de (nogal hoge) prijs van de Volkswagen Polo GTI 25 Edition

Politie betrapt GTI-bestuurder die bijna vijf keer harder dan toegestaan reed

Nieuwe VW Polo GTI is ietsje krachtiger

Nieuwe Volkswagen Polo GTI komt volgende maand

VW Polo GTI met 320 pk: omdat meer beter is

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
