Een hot hatch – en al helemaal een hot hatch die je koopt vanwege het plezier en niet per se omdat het de snelste moet zijn – hoort een handbak te hebben. Bij de op een na kleinste GTI ontbrak deze transmissie. Maar nu is de Volkswagen Polo GTI met handbak eindelijk hier. Letten we even op, Renault? De Volkswagen Polo GTI met handbak behoudt zijn 2.0 TSI met 200 pk en 320 Nm.

Wat maakt de Volkswagen Polo GTI met handbak bijzonder?

Het grappige aan de huidige Polo GTI is zijn gelijkenis met de vijfde generatie Golf GTI (ook 200 pk). De Polo is 8 millimeter smaller, 5 millimeter lager en 16 centimeter korter. Ook weegt de Polo slechts 25 kilo minder dan de Golf GTI. En toch is hij 0,5 seconden sneller naar de 100 km/u dan zijn oudere, (niet veel) grotere broer. Bedank daarvoor de technologische vooruitgang én de 40 Nm die hij extra heeft.

De Volkswagen Polo GTI met handbak weegt 1.325 kilo; 30 kilo minder dan de DSG-variant. Zo snel schakelen als een DSG-bak gaat je van z’n lang zal ze leven niet lukken, daarom is de DSG-versie een forse 1,7 seconden sneller naar de 100 km/u dan de handbak. De topsnelheid van de handgeschakelde Polo is wel hoger: 240 in plaats van 238 km/u.

Is de Volkswagen Polo GTI met handbak goedkoper?

Dat is altijd de hamvraag. Vroeger waren automaten duurder omdat de techniek simpelweg duurder was, en de uitstoot lag hoger. Tegenwoordig komt het vaker voor dat automaten efficiënter zijn en door de bijpassende BPM daarom goedkoper. Dat gaat in dit geval niet op. De Volkswagen Polo GTI met handbak stoot 4 g/km aan CO2 minder uit en is mede daarom voordeliger.

De Volkswagen Polo GTI met handbak kost minimaal 28.571 euro. De snellere GTI met DSG-bak kost je ten minste 30.371 euro. Beide versies zijn direct te bestellen bij Volkswagen. De 17-inch velgen met daarin rode remschijven, de dubbele uitlaatpijpen, de donkere led-achterlichten en uiteraard het fijne Clark-ruitjesmotief op de bekleding zijn standaard.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)