
Een hot hatch – en al helemaal een hot hatch die je koopt vanwege het plezier en niet per se omdat het de snelste moet zijn – hoort een handbak te hebben. Bij de op een na kleinste GTI ontbrak deze transmissie. Maar nu is de Volkswagen Polo GTI met handbak eindelijk hier. Letten we even op, Renault? De Volkswagen Polo GTI met handbak behoudt zijn 2.0 TSI met 200 pk en 320 Nm.
Wat maakt de Volkswagen Polo GTI met handbak bijzonder?
Het grappige aan de huidige Polo GTI is zijn gelijkenis met de vijfde generatie Golf GTI (ook 200 pk). De Polo is 8 millimeter smaller, 5 millimeter lager en 16 centimeter korter. Ook weegt de Polo slechts 25 kilo minder dan de Golf GTI. En toch is hij 0,5 seconden sneller naar de 100 km/u dan zijn oudere, (niet veel) grotere broer. Bedank daarvoor de technologische vooruitgang én de 40 Nm die hij extra heeft.
De Volkswagen Polo GTI met handbak weegt 1.325 kilo; 30 kilo minder dan de DSG-variant. Zo snel schakelen als een DSG-bak gaat je van z’n lang zal ze leven niet lukken, daarom is de DSG-versie een forse 1,7 seconden sneller naar de 100 km/u dan de handbak. De topsnelheid van de handgeschakelde Polo is wel hoger: 240 in plaats van 238 km/u.
Is de Volkswagen Polo GTI met handbak goedkoper?
Dat is altijd de hamvraag. Vroeger waren automaten duurder omdat de techniek simpelweg duurder was, en de uitstoot lag hoger. Tegenwoordig komt het vaker voor dat automaten efficiënter zijn en door de bijpassende BPM daarom goedkoper. Dat gaat in dit geval niet op. De Volkswagen Polo GTI met handbak stoot 4 g/km aan CO2 minder uit en is mede daarom voordeliger.
De Volkswagen Polo GTI met handbak kost minimaal 28.571 euro. De snellere GTI met DSG-bak kost je ten minste 30.371 euro. Beide versies zijn direct te bestellen bij Volkswagen. De 17-inch velgen met daarin rode remschijven, de dubbele uitlaatpijpen, de donkere led-achterlichten en uiteraard het fijne Clark-ruitjesmotief op de bekleding zijn standaard.
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Dit is de (nogal hoge) prijs van de Volkswagen Polo GTI 25 Edition

Politie betrapt GTI-bestuurder die bijna vijf keer harder dan toegestaan reed

Nieuwe VW Polo GTI is ietsje krachtiger

Nieuwe Volkswagen Polo GTI komt volgende maand

VW Polo GTI met 320 pk: omdat meer beter is

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook
