Volvo 242 Turbo Groep A 'vliegende baksteen' is te koop

Er bestaan nog twee exemplaren van de Volvo 242 Turbo Groep A. Deze kan van jou zijn

Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop
Volvo 242 Turbo Group A 'vliegende baksteen' is te koop

Tijd voor een spelletje. Wij noemen een woord, en dan moet je er een merk bij bedenken. Komt ie: braaf. Zei je Volvo? Dat klopt – maar dat was niet altijd zo. De geschiedenis achter deze Volvo 242 Turbo Groep A met de bijnaam de ‘vliegende baksteen’ is helemaal niet zo braaf.

In de jaren tachtig wilde Volvo gaan racen met de 242 Turbo. De FIA eiste dat Volvo (en elk ander merk) dan 500 homologatiespecials bouwde: de Volvo 242 Turbo Evolution. Het maakte de FIA niet uit waar je de auto’s verkocht.

Dus wat deed Volvo?

De Zweden verscheepten de 500 auto’s naar Amerika. Je herkende de Evolution-modellen aan de ‘flathood’-motorkap. Voor de FIA-inspectie maakte Volvo keurig rijtjes van 30 auto’s. De eerste 30 waren volledig uitgevoerd als Volvo 242 Turbo Evolution.

De rijen die daarop volgden, hadden alle Evolution-specifieke onderdelen, zoals een spoiler, in de kofferbak liggen – klaar om gemonteerd te worden. Het schijnt zelfs dat zeker niet bij alle auto’s de kit aanwezig was.

En toen?

Hierna wordt de geschiedenis wat wazig. Maar de algemene opvatting is dat de 30 uitgebouwde auto’s direct teruggingen naar Zweden om verder omgebouwd te worden tot Volvo 242 Turbo Groep A-raceauto. Inderdaad: de 242 die je hier te koop ziet staan, is daar één van.

En de rest van de auto’s?

De meeste Evolution-kits gingen ongebruikt terug naar Zweden. De race-remmen, waterinjectie, sperdifferentieel, grote intercooler en spoiler werden hergebruikt en de auto’s werden met normale Turbo-specificaties verkocht.

In feite had de Volvo 242 Turbo Evolution dus een andere motorkap, en verder niets. Maar de Volvo 242 Turbo Groep A kreeg toch groen licht. De boefjes van Volvo mochten vervolgens vijf jaar lang racen met de Volvo 242 Turbo Groep A met de bijnaam ‘de vliegende baksteen’, zonder dat er echte homologatiespecials waren gebouwd.

Ging dat een beetje?

De vliegende baksteen heeft een 2,1-liter motor met een flinke turbo. Met 300 pk moet een topsnelheid van 260 km/u haalbaar zijn. Hiermee won de Volvo zelfs van de Rover 3500 met V8 en de BMW 635.

Waar zijn de auto’s nu?

Volgens de verkoper van deze Volvo 242 Turbo Groep A bestaan er nog slechts twee exemplaren. Eentje staat in een museum van Volvo en de andere, je raadt het al, die kun jij kopen. De prijs is op aanvraag.

Volvo 242 Turbo Groep A in actie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken