
Je kijkt naar de Volkswagen Golf GTI TCR – in de kleur Pure Grey zeker wel een van de lekkerste Golfjes sinds tijden. En zelfs bíjna de snelste Golf ooit (maar net niet helemaal; knipoog naar de persberichtschrijver van Volkswagen).
De zeer vlotte (maar niet vlotste) GTI zag je eerder als concept, maar gaat nu definitief in productie. De Volkswagen Golf GTI TCR leent inspiratie van de WTCR-raceauto van het merk. Zonder begrenzer haalt de hatchback een topsnelheid van 264 km/u.
De 2.0 TSI in de Volkswagen Golf GTI TCR produceert nu 290 pk. Dat is 45 pk meer dan de GTI Performance. Via een DSG-bak wordt het vermogen naar de voorwielen gestuurd. Een sperdifferentieel verdeelt het vermogen daar netjes over het rubber.
Achter de 18- of 19-inch velgen schuilen dikkere remmen met geperforeerde remschijven en een Akrapovic-pijp zorgt voor volmondige DSG-scheetjes. De kleur Pure Grey is overigens niet verplicht. Je mag ook kiezen voor Pure White, Tornado Red, Deep Black Pearl Effect en Oryx White Pearl Effect. De auto komt aan het einde van dit jaar. De prijs volgt waarschijnlijk snel (maar niet als snelste ooit).
Wat is dan wel de snelste Golf ooit?
De Volkswagen Golf R Variant haalt 270 km/u. De Golf R in hatchbackvorm is bijzonder genoeg ietsje langzamer en haalt 267 km/u. De Volkswagen Golf GTI Clubsport S haalt als snelste GTI ooit een topsnelheid van 265 km/u.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear



Deze oude Golf heeft twee VR6-motoren, die ook nog een turbo hebben


Geniaal: Nederlandse Golf rijdt met kerstboom (inclusief verlichting) rechtop op het dak



Baas van Volkswagen wil voorlopig niet van de Golf GTI af


Volkswagen Golf R32 rijdt op pijnlijke wijze zijn motor kapot in te diep water


Oettinger viert de verjaardag van de VW Golf R met nieuwe spulletjes


Volkswagen gaat geen prijzenoorlog voeren met Tesla: ‘Vertrouwen op betrouwbaarheid’


Abt bouwt jouw diesel-Transporter om naar elektrisch


Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies


Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper





Deze gepantserde VW Golf GTI heeft zelfs een kogelwerend glazen schuifdak


Helaas: De Volkswagen Up GTI is geschrapt en komt nooit meer terug


Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen


Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring



Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken



Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring


Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI


Volkswagen Golf crasht op bijzondere wijze op rotonde





Deze gepantserde VW Golf GTI heeft zelfs een kogelwerend glazen schuifdak



Baas van Volkswagen wil voorlopig niet van de Golf GTI af


Volkswagen Golf GTI-rijder heeft belachelijk veel geluk op de Nürburgring


Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor



Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken



Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring


De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 heeft nog steeds de krachtigste viercilinder ter wereld





Deze gepantserde VW Golf GTI heeft zelfs een kogelwerend glazen schuifdak


Pechvogel vindt zijn Audi RS 3 bedolven onder de modder terug bij autobedrijf


Welke Mini is leuker om te rijden: de nieuwe Electric of de oude Cooper?


Is de hybride Dacia Jogger zijn geld waard?


De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge


De Mercedes GLE is er nu alleen nog maar als hybride


Met deze eenvoudige tips hou je je roadtrip zo goedkoop mogelijk


Porsche heeft de Parijs-Dakar 959 van Jacky Ickx gerestaureerd


Deze Nissan Ariya gaat van de Noordpool naar de Zuidpool rijden


Deze elektrische Xpeng P7 en G9 komen naar Nederland


Reacties