
Bijzonder hoe dat tegenwoordig gaat. Nog voordat de Golf R officieel in de prijslijsten van Volkswagen te vinden is, hebben de eerste handige dealers al een exemplaar in de showroom staan. Momenteel staat er zelfs driemaal een nieuwe Volkswagen Golf R in Nederland te koop. Twee daarvan staan bij dealer Zijm in Nijmegen. Eentje draagt een Estorilblauwe lak en de andere is gewoon wit, maar wel met een Akrapovič-uitlaat. Deze R’s kosten allebei ongeveer 65.000 euro. Bij Gräper Automotive in Moordrecht staat de duurste nieuwe Golf R van dit moment. Voor een zwart exemplaar met zwarte velgen vraagt de dealer van exclusief spul net geen 85.000 euro. Het bedrijf haalde de auto zelf uit Duitsland.
De duurste Golf
Met de vraagprijs van 85.000 euro is dit exemplaar een van de duurste Golfjes ooit in Nederland. Het is overigens niet geheel ongebruikelijk dat de snelle versies van de Golf worden verkocht voor Audi-geld. De vorige generatie Golf R vond ook gretig aftrek bij mensen die graag een snelle hatchback wilden, maar enigszins incognito voor de dag wilden komen. In ieder geval meer incognito dan met een Audi RS 3 of iets in die richting. Per generatie neemt de ingetogenheid van de Golf R wel iets af. Bij de achtste R verraden de grote remmen, de achterspoiler en de forse uitlaten dat hier geen spaardieseltje geparkeerd staat.
De specificaties van de Golf R
Het vermogen komt net als bij de vorige generatie Golf R uit een 2,0-liter viercilinder. Het is dezelfde motor als in de GTI ligt, maar in de R produceert de 2.0 TSI een fijne 320 pk en 420 Nm. Deze motor vind je ook in de Arteon R en nog een hoop andere snelle producten van de Volkswagen Groep. Met het Performance-pakket is de topsnelheid van de Volkswagen Golf 8 R 270 km/u, en anders is het gewoon 250 km/u. Ook leuk (of gevaarlijk): de Golf R heeft een driftmodus.
Maar wat is de vanafprijs van de Golf R in Nederland?
De officiële vanafprijs van de Volkswagen Golf R in Nederland weten we nog niet [25 maart: inmiddels is deze bekend, red.]. Als het gaat om Golfjes met de 2.0 TSI kun je momenteel alleen de GTI met DSG-automaat bestellen. De snellere GTI Clubsport komt helaas niet naar ons land.
2 reacties op “VW Golf R in Nederland: de eerste R’s staan te koop”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Waarom zou je in godsnaam veel te veel geld bij een Nederlandse dealer betalen voor een auto die hij uit Duitsland heeft gehaald? Ik laat mijn auto’s altijd zelf uit Duitsland halen via een bedrijf dat daar in gespecialiseerd is, die rekenen aanzienlijk minder geld dan deze gasten.
Je houdt dan gewoon de fabrieksgarantie die op die auto zit, en die is in Duitsland vaak vijf jaar in plaats van twee jaar in Nederland.
De nieuwe bolide voor de drugsdealertjes.