
Bijzonder hoe dat tegenwoordig gaat. Nog voordat de Golf R officieel in de prijslijsten van Volkswagen te vinden is, hebben de eerste handige dealers al een exemplaar in de showroom staan. Momenteel staat er zelfs driemaal een nieuwe Volkswagen Golf R in Nederland te koop. Twee daarvan staan bij dealer Zijm in Nijmegen. Eentje draagt een Estorilblauwe lak en de andere is gewoon wit, maar wel met een Akrapovič-uitlaat. Deze R’s kosten allebei ongeveer 65.000 euro. Bij Gräper Automotive in Moordrecht staat de duurste nieuwe Golf R van dit moment. Voor een zwart exemplaar met zwarte velgen vraagt de dealer van exclusief spul net geen 85.000 euro. Het bedrijf haalde de auto zelf uit Duitsland.
De duurste Golf
Met de vraagprijs van 85.000 euro is dit exemplaar een van de duurste Golfjes ooit in Nederland. Het is overigens niet geheel ongebruikelijk dat de snelle versies van de Golf worden verkocht voor Audi-geld. De vorige generatie Golf R vond ook gretig aftrek bij mensen die graag een snelle hatchback wilden, maar enigszins incognito voor de dag wilden komen. In ieder geval meer incognito dan met een Audi RS 3 of iets in die richting. Per generatie neemt de ingetogenheid van de Golf R wel iets af. Bij de achtste R verraden de grote remmen, de achterspoiler en de forse uitlaten dat hier geen spaardieseltje geparkeerd staat.
De specificaties van de Golf R
Het vermogen komt net als bij de vorige generatie Golf R uit een 2,0-liter viercilinder. Het is dezelfde motor als in de GTI ligt, maar in de R produceert de 2.0 TSI een fijne 320 pk en 420 Nm. Deze motor vind je ook in de Arteon R en nog een hoop andere snelle producten van de Volkswagen Groep. Met het Performance-pakket is de topsnelheid van de Volkswagen Golf 8 R 270 km/u, en anders is het gewoon 250 km/u. Ook leuk (of gevaarlijk): de Golf R heeft een driftmodus.
Maar wat is de vanafprijs van de Golf R in Nederland?
De officiële vanafprijs van de Volkswagen Golf R in Nederland weten we nog niet [25 maart: inmiddels is deze bekend, red.]. Als het gaat om Golfjes met de 2.0 TSI kun je momenteel alleen de GTI met DSG-automaat bestellen. De snellere GTI Clubsport komt helaas niet naar ons land.
2 reacties op “VW Golf R in Nederland: de eerste R’s staan te koop”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

Waarom zou je in godsnaam veel te veel geld bij een Nederlandse dealer betalen voor een auto die hij uit Duitsland heeft gehaald? Ik laat mijn auto’s altijd zelf uit Duitsland halen via een bedrijf dat daar in gespecialiseerd is, die rekenen aanzienlijk minder geld dan deze gasten.
Je houdt dan gewoon de fabrieksgarantie die op die auto zit, en die is in Duitsland vaak vijf jaar in plaats van twee jaar in Nederland.
De nieuwe bolide voor de drugsdealertjes.