
Bijzonder hoe dat tegenwoordig gaat. Nog voordat de Golf R officieel in de prijslijsten van Volkswagen te vinden is, hebben de eerste handige dealers al een exemplaar in de showroom staan. Momenteel staat er zelfs driemaal een nieuwe Volkswagen Golf R in Nederland te koop. Twee daarvan staan bij dealer Zijm in Nijmegen. Eentje draagt een Estorilblauwe lak en de andere is gewoon wit, maar wel met een Akrapovič-uitlaat. Deze R’s kosten allebei ongeveer 65.000 euro. Bij Gräper Automotive in Moordrecht staat de duurste nieuwe Golf R van dit moment. Voor een zwart exemplaar met zwarte velgen vraagt de dealer van exclusief spul net geen 85.000 euro. Het bedrijf haalde de auto zelf uit Duitsland.
De duurste Golf
Met de vraagprijs van 85.000 euro is dit exemplaar een van de duurste Golfjes ooit in Nederland. Het is overigens niet geheel ongebruikelijk dat de snelle versies van de Golf worden verkocht voor Audi-geld. De vorige generatie Golf R vond ook gretig aftrek bij mensen die graag een snelle hatchback wilden, maar enigszins incognito voor de dag wilden komen. In ieder geval meer incognito dan met een Audi RS 3 of iets in die richting. Per generatie neemt de ingetogenheid van de Golf R wel iets af. Bij de achtste R verraden de grote remmen, de achterspoiler en de forse uitlaten dat hier geen spaardieseltje geparkeerd staat.
De specificaties van de Golf R
Het vermogen komt net als bij de vorige generatie Golf R uit een 2,0-liter viercilinder. Het is dezelfde motor als in de GTI ligt, maar in de R produceert de 2.0 TSI een fijne 320 pk en 420 Nm. Deze motor vind je ook in de Arteon R en nog een hoop andere snelle producten van de Volkswagen Groep. Met het Performance-pakket is de topsnelheid van de Volkswagen Golf 8 R 270 km/u, en anders is het gewoon 250 km/u. Ook leuk (of gevaarlijk): de Golf R heeft een driftmodus.
Maar wat is de vanafprijs van de Golf R in Nederland?
De officiële vanafprijs van de Volkswagen Golf R in Nederland weten we nog niet [25 maart: inmiddels is deze bekend, red.]. Als het gaat om Golfjes met de 2.0 TSI kun je momenteel alleen de GTI met DSG-automaat bestellen. De snellere GTI Clubsport komt helaas niet naar ons land.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “VW Golf R in Nederland: de eerste R’s staan te koop”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom zou je in godsnaam veel te veel geld bij een Nederlandse dealer betalen voor een auto die hij uit Duitsland heeft gehaald? Ik laat mijn auto’s altijd zelf uit Duitsland halen via een bedrijf dat daar in gespecialiseerd is, die rekenen aanzienlijk minder geld dan deze gasten.
Je houdt dan gewoon de fabrieksgarantie die op die auto zit, en die is in Duitsland vaak vijf jaar in plaats van twee jaar in Nederland.
De nieuwe bolide voor de drugsdealertjes.