Bijzonder hoe dat tegenwoordig gaat. Nog voordat de Golf R officieel in de prijslijsten van Volkswagen te vinden is, hebben de eerste handige dealers al een exemplaar in de showroom staan. Momenteel staat er zelfs driemaal een nieuwe Volkswagen Golf R in Nederland te koop. Twee daarvan staan bij dealer Zijm in Nijmegen. Eentje draagt een Estorilblauwe lak en de andere is gewoon wit, maar wel met een Akrapovič-uitlaat. Deze R’s kosten allebei ongeveer 65.000 euro. Bij Gräper Automotive in Moordrecht staat de duurste nieuwe Golf R van dit moment. Voor een zwart exemplaar met zwarte velgen vraagt de dealer van exclusief spul net geen 85.000 euro. Het bedrijf haalde de auto zelf uit Duitsland.
De duurste Golf
Met de vraagprijs van 85.000 euro is dit exemplaar een van de duurste Golfjes ooit in Nederland. Het is overigens niet geheel ongebruikelijk dat de snelle versies van de Golf worden verkocht voor Audi-geld. De vorige generatie Golf R vond ook gretig aftrek bij mensen die graag een snelle hatchback wilden, maar enigszins incognito voor de dag wilden komen. In ieder geval meer incognito dan met een Audi RS 3 of iets in die richting. Per generatie neemt de ingetogenheid van de Golf R wel iets af. Bij de achtste R verraden de grote remmen, de achterspoiler en de forse uitlaten dat hier geen spaardieseltje geparkeerd staat.
De specificaties van de Golf R
Het vermogen komt net als bij de vorige generatie Golf R uit een 2,0-liter viercilinder. Het is dezelfde motor als in de GTI ligt, maar in de R produceert de 2.0 TSI een fijne 320 pk en 420 Nm. Deze motor vind je ook in de Arteon R en nog een hoop andere snelle producten van de Volkswagen Groep. Met het Performance-pakket is de topsnelheid van de Volkswagen Golf 8 R 270 km/u, en anders is het gewoon 250 km/u. Ook leuk (of gevaarlijk): de Golf R heeft een driftmodus.
Maar wat is de vanafprijs van de Golf R in Nederland?
De officiële vanafprijs van de Volkswagen Golf R in Nederland weten we nog niet [25 maart: inmiddels is deze bekend, red.]. Als het gaat om Golfjes met de 2.0 TSI kun je momenteel alleen de GTI met DSG-automaat bestellen. De snellere GTI Clubsport komt helaas niet naar ons land.
G vd Berg heeft op 26 maart 2021 geschreven:
Waarom zou je in godsnaam veel te veel geld bij een Nederlandse dealer betalen voor een auto die hij uit Duitsland heeft gehaald? Ik laat mijn auto’s altijd zelf uit Duitsland halen via een bedrijf dat daar in gespecialiseerd is, die rekenen aanzienlijk minder geld dan deze gasten.
Je houdt dan gewoon de fabrieksgarantie die op die auto zit, en die is in Duitsland vaak vijf jaar in plaats van twee jaar in Nederland.
Roël heeft op 25 maart 2021 geschreven:
De nieuwe bolide voor de drugsdealertjes.