
In 180 seconden zo vol dat er niets meer bij kan. En dan hebben we het niet over het kerstdiner. Zo snel vullen de tanks van de waterstofbusjes van Peugeot, Citroën en Opel zich. Daarnaast is er ook nog een batterij die je kunt opladen; die heeft dan weer 90 minuten nodig. Keurig natafelen, dus. De Stellantis-groep brengt binnenkort deze waterstof-elektrische busjes naar Nederland.
De Opel Vivaro, Citroën Jumpy en Peugeot Expert ken je al, maar binnenkort zijn ze er dus ook als waterstofbusje die je ook nog kunt opladen met een stekker. Volgens Stellantis is hij voor werklui die dagelijks meer dan 300 kilometer rijden. Hier wint de waterstof het van puur elektrische voertuigen. Die zouden na een paar honderd kilometer sjouwen aan de lader moeten.
Specificaties van de waterstofbusjes
Het vermogen van de waterstofbusjes is 136 pk en het koppel is 260 Nm. Van 0 naar 100 km/u duurt 15 seconden en de topsnelheid is 110 km/u. Er zijn drie waterstoftanks en een batterij van 10,5 kWh. Deze zouden geen laadruimte innemen. Samen komen ze tot een actieradius van 400 kilometer. Binnen drie minuten kun je de tanks vol gooien en de batterij duurt anderhalf uur om op te laden.
Waterstof moet in de stroomversnelling raken, vindt het Europese Clean Hydrogen Alliance. Tegen 2055 moeten er in Europa 10.000 waterstoftankstations zijn. Ook zouden er dan 450.000 bedrijfswagens en 10.000 vrachtwagens op waterstof moeten zijn. Stellantis wil ongeveer 5.000 waterstof-elektrische busjes per jaar produceren. De eerste bussen komen in het tweede kwartaal van 2023 naar Nederland.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


Citroën: Door drukte bij laadpalen gaat reis naar vakantie (2x) langer duren

De Citroën Oli heeft een verticale voorruit, en dat is minder dom dan het lijkt

Citroën C5 Aircross 225 review: Niet meer het vlaggenschip, nog altijd prima

Je haalt nu voor een prikkie een supercharger voor je Toyota Aygo, Citroën C1 of Peugeot 107

Deze toffe moderne Fourgonnette is een omgebouwde Citroën Berlingo

Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper

Waarom de Volkswagen ID. Buzz onze MPV van het Jaar 2022 is

Volkswagen ID. Buzz review: kan de elektrische bus de verwachtingen waarmaken?



Volkswagen laat alvast wat ID. Buzz-toepassingen zien voor ondernemers



Volkswagen ID. Buzz: 1e rij-indruk


Volkswagen ID. Buzz komt de ideale familieauto uithangen


Abt bouwt jouw diesel-Transporter om naar elektrisch


Politie houdt busje staande dat met een spanband een vrachtwagen probeert te trekken


Slimmerik probeert met racestrepen onder een snelheidsboete uit te komen


Politie stopt vrachtwagenchauffeur die wel heel creatief zijn VW Caddy vervoert


Ford E-Transit review: is een elektrische werkbus echt zo’n goed idee?



Volkswagen laat alvast wat ID. Buzz-toepassingen zien voor ondernemers


Het grootste waterstofvliegtuig ter wereld maakt zijn eerste vlucht


BMW benadrukt: ‘Waterstof is de steunpilaar van de toekomst’


De grootste windturbine ter wereld maakt per rondje maar liefst 1 kilo waterstof


Toyota GR maakt zelf een AE86 restomod op waterstof


Kooptip: Deze Volkswagen T2 maakt zijn eigen waterstof (en rijdt er ook op)


Onderzoekers maken groene waterstofproductie stukken efficiënter met muziek



Alle verschillen tussen de Mitsubishi ASX en Renault Captur (was de designer echt zo lui?)



Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt



Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading


De oude Le Mans-kleuren van Bugatti staan de Centodieci erg goed


Alpine A110 R: 1e rij-indruk


De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge



Herrezen uit de dood: Suzuki komt met een elektrische Jimny voor Europa!


Dit is de Nederlandse prijs van de Lucid Air Grand Touring



De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024



Audi presenteert de Activesphere: deels luxe crossover, deels pick-up


Nog meer slecht nieuws voor Lightyear: Dochterbedrijf is failliet verklaard



Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading



De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024



Audi presenteert de Activesphere: deels luxe crossover, deels pick-up


Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer


De Porsche Vision 357 toont hoe een Porsche eruit had gezien als het merk vandaag werd opgericht


Deze BMW 1602 is gemaakt van koolstofvezel en heeft de motor van een M3


Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies



Alle verschillen tussen de Mitsubishi ASX en Renault Captur (was de designer echt zo lui?)


Je auto een dag van tevoren bij garage neerzetten? Misschien kun je dat beter niet doen



Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt


Meer power nodig? Koop deze straalmotor uit een Concorde



Herrezen uit de dood: Suzuki komt met een elektrische Jimny voor Europa!


Reacties