In 180 seconden zo vol dat er niets meer bij kan. En dan hebben we het niet over het kerstdiner. Zo snel vullen de tanks van de waterstofbusjes van Peugeot, Citroën en Opel zich. Daarnaast is er ook nog een batterij die je kunt opladen; die heeft dan weer 90 minuten nodig. Keurig natafelen, dus. De Stellantis-groep brengt binnenkort deze waterstof-elektrische busjes naar Nederland.

De Opel Vivaro, Citroën Jumpy en Peugeot Expert ken je al, maar binnenkort zijn ze er dus ook als waterstofbusje die je ook nog kunt opladen met een stekker. Volgens Stellantis is hij voor werklui die dagelijks meer dan 300 kilometer rijden. Hier wint de waterstof het van puur elektrische voertuigen. Die zouden na een paar honderd kilometer sjouwen aan de lader moeten.

Specificaties van de waterstofbusjes

Het vermogen van de waterstofbusjes is 136 pk en het koppel is 260 Nm. Van 0 naar 100 km/u duurt 15 seconden en de topsnelheid is 110 km/u. Er zijn drie waterstoftanks en een batterij van 10,5 kWh. Deze zouden geen laadruimte innemen. Samen komen ze tot een actieradius van 400 kilometer. Binnen drie minuten kun je de tanks vol gooien en de batterij duurt anderhalf uur om op te laden.

Waterstof moet in de stroomversnelling raken, vindt het Europese Clean Hydrogen Alliance. Tegen 2055 moeten er in Europa 10.000 waterstoftankstations zijn. Ook zouden er dan 450.000 bedrijfswagens en 10.000 vrachtwagens op waterstof moeten zijn. Stellantis wil ongeveer 5.000 waterstof-elektrische busjes per jaar produceren. De eerste bussen komen in het tweede kwartaal van 2023 naar Nederland.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)