
Koetsbouwer Zagato had iets met welgevormde achterwerken. Kijk maar naar de Alfa Romeo TZ1, Aston Martin DB4 GT en de Lancia Fulvia Sport, om maar eens drie voorbeelden te noemen. Later ging Zagato door een wat hoekigere fase, maar lijken nu weer een oude passie te hebben gevonden. Kijk maar eens naar deze nieuwe Zagato AGTZ Twin Tail.
De naam geeft al wat de auto speciaal maakt. Koop er eentje en je krijgt een auto met twee verschillende achterkanten. De extra longtail wordt los geleverd en kun je achterop de auto schroeven. Rij je met de korte achterkant, dan kun je met een speciale standaard de longtail tentoonstellen in je woonkamer. Heeft iemand dit al ooit gedaan?
Onder de extroverte koets huist een Alpine A110, maar daar is weinig van over. De voorruit loopt nu over in de zijruiten, waardoor je vanboven het vizier van een helm kunt herkennen. Uiteraard krijgt de auto het befaamde double bubble-dak van Zagato. Verder is ieder paneel van deze auto op maat gemaakt. De korte versie meet trouwens 4.305 millimeter en de versie met de staart 4.802 millimeter, wat 622 millimeter langer is dan de normale A110.
De inspiratie voor de Zagato AGTZ Twin Tail
Als je denkt dat de roots van deze Twin Tail in de autosport liggen, dan heb je het goed. De inspiratie komt van de Alpine A220. Grappig genoeg een niet heel succesvol model. De Alpine A220 deed in 1968 voor het eerst mee aan de 24 Uur van Le Mans. Er werden vier auto’s ingeschreven waarvan er maar eentje de eindstreep haalde. Hierna gingen de ontwerpers aan de slag gingen met de auto. De staart werd met 30 centimeter ingekort.
Een jaar later deed deze experimentele ‘short tail’ mee aan de 24-uursrace, maar deed het niet veel beter. We zeggen experimenteel, omdat het lijkt alsof de Alpine-medewerkers simpelweg een decoupeerzaag in de staart hebben gezet om hem af te korten. Maar je snapt hoe een auto met een korte én een lange achterkant als inspiratiebron dienen. De A220 met het chassisnummer 1731 werd later ingezet bij wat rally’s en pakte daar nog wel wat podia.
De prijs van de AGTZ Twin Tail
Er is nog geen nieuws over het interieur of mechanische upgrades, maar we voorspellen dat Zagato de 1,8-liter turbomotor niet met rust laat. Er worden negentien exemplaren van gebouwd waarvan er al een aantal verkocht is. De prijzen van de Zagato AGTZ Twin Tail beginnen bij 650.000 euro zonder belastingen, wat ruim acht keer zoveel is als de Nederlandse prijs van de A110. Is het omhulsel van Zagato dat waard?
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Alpine A110 R review: Flink duurder, maar is ie dat ook waard?

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

De Alfa Romeo Giulia SWB Zagato is een serieus verbouwde Giulia

Zagato Mostro Barchetta roadster komt zeven jaar na de coupé

Bentley Continental GTZ van Zagato kan van jou zijn

Racesimulator van Zagato en Pininfarina

De IsoRivolta GTZ is een Corvette van Zagato

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden
