
Koetsbouwer Zagato had iets met welgevormde achterwerken. Kijk maar naar de Alfa Romeo TZ1, Aston Martin DB4 GT en de Lancia Fulvia Sport, om maar eens drie voorbeelden te noemen. Later ging Zagato door een wat hoekigere fase, maar lijken nu weer een oude passie te hebben gevonden. Kijk maar eens naar deze nieuwe Zagato AGTZ Twin Tail.
De naam geeft al wat de auto speciaal maakt. Koop er eentje en je krijgt een auto met twee verschillende achterkanten. De extra longtail wordt los geleverd en kun je achterop de auto schroeven. Rij je met de korte achterkant, dan kun je met een speciale standaard de longtail tentoonstellen in je woonkamer. Heeft iemand dit al ooit gedaan?
Onder de extroverte koets huist een Alpine A110, maar daar is weinig van over. De voorruit loopt nu over in de zijruiten, waardoor je vanboven het vizier van een helm kunt herkennen. Uiteraard krijgt de auto het befaamde double bubble-dak van Zagato. Verder is ieder paneel van deze auto op maat gemaakt. De korte versie meet trouwens 4.305 millimeter en de versie met de staart 4.802 millimeter, wat 622 millimeter langer is dan de normale A110.
De inspiratie voor de Zagato AGTZ Twin Tail
Als je denkt dat de roots van deze Twin Tail in de autosport liggen, dan heb je het goed. De inspiratie komt van de Alpine A220. Grappig genoeg een niet heel succesvol model. De Alpine A220 deed in 1968 voor het eerst mee aan de 24 Uur van Le Mans. Er werden vier auto’s ingeschreven waarvan er maar eentje de eindstreep haalde. Hierna gingen de ontwerpers aan de slag gingen met de auto. De staart werd met 30 centimeter ingekort.
Een jaar later deed deze experimentele ‘short tail’ mee aan de 24-uursrace, maar deed het niet veel beter. We zeggen experimenteel, omdat het lijkt alsof de Alpine-medewerkers simpelweg een decoupeerzaag in de staart hebben gezet om hem af te korten. Maar je snapt hoe een auto met een korte én een lange achterkant als inspiratiebron dienen. De A220 met het chassisnummer 1731 werd later ingezet bij wat rally’s en pakte daar nog wel wat podia.
De prijs van de AGTZ Twin Tail
Er is nog geen nieuws over het interieur of mechanische upgrades, maar we voorspellen dat Zagato de 1,8-liter turbomotor niet met rust laat. Er worden negentien exemplaren van gebouwd waarvan er al een aantal verkocht is. De prijzen van de Zagato AGTZ Twin Tail beginnen bij 650.000 euro zonder belastingen, wat ruim acht keer zoveel is als de Nederlandse prijs van de A110. Is het omhulsel van Zagato dat waard?
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Alpine A110 R review: Flink duurder, maar is ie dat ook waard?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

De Alfa Romeo Giulia SWB Zagato is een serieus verbouwde Giulia

Zagato Mostro Barchetta roadster komt zeven jaar na de coupé

Bentley Continental GTZ van Zagato kan van jou zijn

Racesimulator van Zagato en Pininfarina

De IsoRivolta GTZ is een Corvette van Zagato

Je wilt deze unieke aluminium Aston Martin V12 Zagato

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Breng jij een veel te laag bod uit op deze auto van 372.000 euro bij een overheidsveiling?

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW
