In 2030 zullen alle Bentleys elektrisch zijn. In de auto waar je naar kijkt, zitten echter geen elektromotoren. De Continental GT S is nog van de oude stempel, en misschien moeten we hem zien als een soort laatste klapper voordat de elektrificatie zich een weg naar de Conti-reeks zal banen.

De GT S claimt een sportievere uitvoering te zijn, al heeft hij niet méér vermogen – de extra assertiviteit zou moeten komen van wat aanpassingen en toevoegingen op detailniveau. Zo is er standaard een sportuitlaat ‘om de beat van de V8 te versterken’. Veel glimmend chroom is vervangen door zwart. Er zijn nieuwe 22-inch velgen, waar rode remklauwen in wonen.

Wat is er nog meer speciaal aan deze Conti?

En natuurlijk zijn er diverse badges, onder meer op het dashboard en de stoelen, die je vertellen dat je in iets heel, heel extra bijzonders zit. Niet dat je dat nodig hebt: zodra je wijsvinger de startknop heeft gevonden, wijst de eerste roffel toeren er al op dat dit een Bentley is met een aanzienlijk dynamischer gemoedstoestand.

Als je daarna de fraaie draaiknop voor de verschillende rijmodi in Sport hebt gezet – wat de achttraps automaat naar een sportiever schakelpatroon leidt, met later op- en eerder terugschakelen – word je getrakteerd op plofjes, knallen en gerommel uit de uitlaten als je het gaspedaal loslaat of terugschakelt. Die wat luidruchtiger soundtrack en de suède bekleding zouden je het idee kunnen geven dat de rest van de auto ook sportiever is.

Rijden in de Bentley Continental GT S

Toch zijn er, behalve het standaard gemonteerde Dynamic Ride, geen andere wijzigingen aan de ophanging. Hij rijdt net zo formidabel als alle andere Bentleys. Qua wegligging hebben we de V8 trouwens eigenlijk altijd al de betere optie gevonden, beter dan de ook heerlijke versie met twaalf cilinders. Want dat beetje minder gewicht op de vooras – de V8 weegt net iets minder dan de W12 – houdt onderstuur beter binnen de perken en dat maakt dit apparaat wat aansprekender om mee op pad te gaan en ‘m aan het werk te zetten.

Bentley Continental GT S rijdend zijkant in Monaco

De tijd dat Bentley auto’s maakte die vooral – of eigenlijk alleen – geschikt waren om geruisloos mee over ’s heren wegen te zoeven, ligt alweer een behoorlijk tijd achter ons, en de Continental en Flying Spur zijn de meest dynamische auto’s in het huidige aanbod. (Logisch ook, want het enige andere model naast die twee is de Bentayga, en die is niet zo heel erg dynamisch.)

Niet de beste Bentley om mee af te sluiten

Maar weet je op een of andere manier je naam op de orderlijst van de W12 te krijgen (er schijnt een wachtlijst te zijn), dan is de recentste Continental GT Speed – die alleen met die iconische zesliter W12 wordt geleverd – misschien de geschiktere keuze om dat laatste saluutschot mee af te vuren. Al is het alleen al omdat dat model vierwielbesturing en een elektronisch differentieel meekrijgt.

Mocht je die order niet tijdig genoeg hebben geplaatst, geen nood, want deze Bentley Continental GT S biedt bijna net zo veel lol, en geeft je mogelijkerwijs ook een glimp van wat Bentley voor de toekomst allemaal in petto heeft.

Want als de dames en heren ingenieurs van het merk iets dat zo zwaar is, toch met zo veel helderheid en precisie kunnen laten sturen, dan hoeven we ons over die volledig elektrische toekomst van het bedrijf misschien net iets minder zorgen te maken. Die is, zo blijkt, in goede handen.

Specificaties van de Bentley Continental GT S (2023)


Motor
3.996 cc
V8, twee turbo’s
550 pk @ n.n.b. tpm
770 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 318 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,1 l/100 km
275 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.850 x 1.996 x
1.405 mm (l x b x h)
2.851 mm (wielbasis)
2.065 kg
90 l (benzine)
358 l (bagage)
Prijzen
€ 322.046 (NL)
€ 255.763 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)