Bentley is flink aan de slag geweest met de Mulsanne-familie. De hele serie heeft een frisse look en uitbreiding gekregen. De uiterlijke wijzigingen zie je vooral terug aan de voorkant. De grille is breder en heeft mooie, verticale spijlen. De voorbumper is strakgetrokken en bestaat nu optisch uit één stuk. Een forse aanpassing was er ook voor de voorspatborden: de welving is nog geprononceerder, de glijbaan in het Tikibad is er niets bij. Over de koplampen zijn we nog steeds niet daverend enthousiast, maar door ze iets op te trekken, kijkt de Bentley wat minder onnozel. Een batterij led’jes zorgt voor licht op de weg.
Dat klinkt alsof de vormgevers bij Bentley druk bezig zijn geweest
Eerlijk gezegd zijn ze een beetje doorgeslagen. Op tal van plekken hebben ze de B laten terugkomen, al dan niet gestileerd of in spiegelbeeld. Kijk maar eens naar de luchtroosters in de voorbumper en vlak achter het voorwiel. Ook in de achterlichten zien we de initiaal terug.
Sinds mensenheugenis ligt de 6.752 cc V8 voorin en daar is niets aan veranderd. De standaard Mulsanne en deze nieuwe, langere Extended Wheelbase-versie doen het met 512 pk en 1.020 Nm, de Speed overklast dat met 537 pk en 1.100 Nm.
Zullen veel mensen hun portemonnee willen trekken voor de Bentley Mulsanne EWB?
Deze Mulsanne komt op een cruciaal moment op de markt. Hij moet namelijk liefhebbers bij Rolls-Royce wegkapen. Die staan binnenkort met lege handen omdat er na het verdwijnen van de Phantom geen opvolger klaarstaat. Om niet het idee te geven dat er zomaar de zaag in de auto is gezet, zit er een klein huppeltje in de heuplijn ter hoogte van de handgreep. Dat geeft ‘m net wat meer klasse. Overigens is deze designgimmick voorbehouden aan de lange versie, de ‘korte’ heeft als vanouds gewoon een doorlopende lijn.
In de Mulsanne EWB zit je op een paar vliegtuigstoelen die in alle richtingen kunnen worden versteld. Voor dorstige kelen is er een champagnebar aan boord en met een druk op de knop zoeven er een paar tablets elektrisch uit de rug van de voorstoelen omhoog. De picknicktafeltjes zijn zo kunstig ontworpen dat een industrieel ontwerper er zijn vingers bij aflikt. Het hele interieur is een stijlvolle smeltkroes van techniek, traditie, wat koeienhuiden en een wagonlading duur hout.
Zijn de veranderingen alleen maar uiterlijk vertoon?
De techniek werd ook onder handen genomen om het interieur in de Bentley Mulsanne EWB nog stiller te maken. De motor rust op actieve steunen, de bussen in de wielophanging zijn van een super-isolerende soort. In de banden zit zelfs geluidsabsorberend schuim. Als je achterin zit, merk je helemaal niets van de wereld, terwijl je gewoon bij je positieven bent.
Is ie beter dan een Rolls-Royce? Dat niet, een Bentley is vooral anders. In de juiste kleur is ie wat minder opschepperig. Hij oogt zelfs sportief, al moet je dat wel relateren aan de omvang van de auto. Wat kan het je schelen als je op de achterbank van jouw Bentley Mulsanne EWB zit? De wereld kan je dan gestolen worden, en jij merkt er iets van.
Motor
6.752 cc
V8 biturbo
512 pk @ 4.000 tpm
1.020 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,5 s
top 296 km/u
Verbruik
15,0 l/100 km
344 g/km CO2
G label
Afmetingen
5.825 x 1.926 x 1.541 mm (l x b x h)
3.516 mm (wielbasis)
2.730 kg 96 l (benzine)
446 l (bagage)
Prijzen
NL € 451.823 (25%)
B n.n.b.
Vonnis
Een limousine in de ware Britse traditie. Weelderige luxe, onberispelijke afwerking en alle power die je ooit nodig zult hebben. Achterin kun je verstoppertje spelen met je butler. Z’n neusje is ook nog eens aardig opgeknapt
Reacties