Zie hier de X5 M. Hij racet van 0 naar 100 in minder dan vijf seconden en heeft 555 pk. Maar hij slaat wel een modderfiguur.
 
Je hebt aan één bocht genoeg om te weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Zodra je remt, instuurt en het gaspedaal weer indrukt, merk je al dat de BMW X5 M helemaal niets is. Oh oh.
 
Eigenlijk had deze autotest heel anders moeten beginnen. We hadden lyrisch moeten zijn over dit wapenfeit van de M-afdeling van BMW. Want het komt maar zelden voor dat de M-modellen van BMW tegenvallen, simpelweg omdat ze allemaal met dezelfde visie zijn ontwikkeld, namelijk de bestuurder de tijd van zijn leven geven. Zelfs James May danst erom heen.
 
In de X5 zijn het de eeuwenoude wetten van de zwaartekracht die het plezier vergallen. Een massa van bijna 2,4 ton is lastig te verbloemen. Je kunt de vering een tandje strakker zetten en de motor kietelen, maar in geen geval vang je G-krachten die zo’n mobiel blok beton veroorzaakt in de bochten op. Om het allemaal nog erger te maken, mist ie alle scherpte. De commando’s worden niet opgevolgd zoals je in een M-uitvoering van welke BMW dan ook ervaart. Zou je dezelfde bocht met een Porsche Cayenne nemen, dan voel je z’n sportwagenafkomst. Op zo’n moment ben je bijna één met de Porsche.
 
In de X5 M mis je dat gevoel – totaal. De besturing is uitgebalanceerd, maar gevoelloos. Datzelfde gaat op voor de feedback die je als bestuurder krijgt. Denk niet dat de X5 M niet op zijn taak berekend is, of dat je bij het minste of geringste de bocht uit sjeest, maar het plezier is ver te zoeken. Het is verbazingwekkend hoe weinig emotie je beleeft aan het rijden in deze auto.
 
Daarbij komt dat de vering niet vloeiend is. Op elke ondergrond is het rijgedrag stoterig, zelfs als je de luchtvering in de soepelste stand zet.
 
Aan de motor ligt het niet. Op rechte stukken doet de 4,4-liter V8 met dubbele turbo z’n uiterste best om de vetrollen van de X5 te verhullen, en slaagt daar wonderwel in. In 4,7 seconden slingert hij je uit stilstand naar 100 km/u, met dank aan de 555 pk en de niet aflatende hoeveelheid koppel vanaf 1.500 tpm. Een turbogat komt in zijn vocabulaire niet voor. Het gemak waarmee het blok z’n toeren maakt, is nog imposanter. Schakel je met de hand, dan moet je hard werken, want voor je het weet zit de toerentellernaald in het rood en slaat de toerenbegrenzer genadeloos toe. Het geluid zou nog iets nadrukkelijker mogen, maar deze V8 is er één in de beste M-Technik traditie.
 
Bij de introductie van de M3 verklaarde het hoofd van de M-divisie dat hij nooit of te nimmer met turbo’s zou gaan werken of zijn blokken in SUV’s zou lepelen. Naar zijn mening doet dat de naam en faam van het bedrijf teniet. Met de X5 M worden beide beloftes gebroken. Je kunt op je vingers natellen dat dat meer te maken heeft met het winstbejag van de directie dan de ambitie van de techneuten.
 
Daarom gebruiken we dit platform om te protesteren. Koop deze auto niet, zodat we ‘m nooit op onze wegen hoeven tegen te komen.

Reacties