Geen vuurwerk bij de jaarwisseling, maar als je de eindeloos lange typenaam van deze Volkswagen drie keer snel achter elkaar zegt, ben je net een duizendklapper. Voluit is dit namelijk de Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 190 pk R-Line Business+. En dat is nog niet eens het meest opmerkelijke aan deze VW. Want op deze foto’s zie je de – naar onze altijd bescheiden mening – allermooiste stationwagen van het moment. Een auto die de burger de nodige moed geeft tussen alle copy/paste-crossovers.

Vermoedelijk net zoals Toyota in een stuip schoot en allerlei sportief spul ging maken toen iedereen bleef roepen dat ze saai waren, gooide Volkswagen op designgebied enige tijd geleden het roer gedecideerd om. Tussen het strakke en zakelijke bleek nog genoeg ruimte te bestaan voor wat frivoliteit en stijl, zo zagen we al bij de introductie van de huidige generatie Passat. Maar VW ging een stap verder en bracht ons in 2017 de schitterende Arteon, een gelikte sedan (het merk noemt ’m zelf een ‘gran turismo’; gelukkig niet een ‘vierdeurs coupé’) naar de gelijknamige conceptcar uit 2015. Alle gapende critici beten subiet hun tong af.

Is de Volkswagen Arteon Shooting Brake veel groter?

En nu, ook al zal de Arteon qua verkopen nooit een hardloper worden en zouden ze ’m net zo makkelijk aan de kant kunnen schuiven, investeert VW opnieuw geld en moeite om ons op deze wonderschone creatie te trakteren: de Arteon Shooting Brake. Tjonge. Opengesperde ogen, tintelende oortjes en een welgemeende krachtterm. De bagageruimte is maar liefst 2 (ja, twee) liter groter dan die van de vierdeurs, en zelfs met de bank omlaag scheelt het maar een litertje of 75. Voor het praktisch nut hoef je het dus niet te doen. Maar wij kunnen ons ook niet voorstellen dat je de Volkswagen Arteon Shooting Brake zou kiezen om een andere reden dan dat je er op slag smoorverliefd op werd.

In Nederland biedt VW het model aan in één uitvoering waar meteen een hoop op en aan zit. De auto op de foto’s is dan nog eens uitgerust met onder meer 20-inch wielen (je krijgt standaard 18 inch), leer met een koolstofvezelprintje, elektrische stoelen, een head-up display, een panoramaschuifdak en een adaptief onderstel. Wat denk je dat ie kost als je ’m zo ziet rijden, in al z’n topmodelglorie? 70, 75 mille? Mis: 61 mille, terwijl de toch al erg complete ‘gewone’ R-Line Business+ in de prijslijst staat voor 49.490 euro (44.700 euro in België voor de R-Line, of 41.200 euro voor het basismodel). VW is zelden van de koopjes, maar dit is toch wel een smakelijke deal.

Tussen de Passat en de A4 in

De Volkswagen Arteon Shooting Brake dient namelijk ook om een brug te slaan tussen de hogere middenklasse waarin de Passat zich bevindt en het premiumspul, zoals de Audi A4 en A5, de BMW 3-serie en de Mercedes C-klasse. Daartoe heeft VW hem nu een meer onderscheidend interieur gegeven, met stikseltjes op dashboard en deuren en geraffineerde aluminium en hoogglans accenten waar kleurige sfeerverlichting doorheen schijnt. Ook z’n vooraanzicht is iets veranderd dankzij een aangepaste bumper en een doorlopende led-strip tussen de koplampen. De dramatisch aflopende daklijn doet vermoeden dat volwassenen alleen achterin kunnen zitten als ze geen of een heel klein hoofd hebben, maar dat valt wonder boven wonder nog best mee. En om ruimte voor je benen zul je met een wielbasis als deze al helemaal niet snel verlegen zitten.

Het motorenpalet is in Nederland doodsimpel: een 2.0 TSI of een 2.0 TDI, beide met DSG-automaat. Binnenkort komt daar een plug-in hybrideversie bij. In België heb je meer opties: daar kun je ook nog kiezen voor een 1.5 TSI, en bovendien voor een handbak of 4Motion-vierwielaandrijving. De 2.0 TSI die ons in deze test vooruit stuwt, is een bekende: hij werd ooit als een soort vruchtenhagel met talloze smaakjes over het VW-gamma uitgestrooid. Hier brengt hij 190 pk en 320 Nm in het spel, goed voor een keurige 0-naar-100-tijd van 7,8 seconden en een topsnelheid van 233 km/u.

Hij nodigt niet uit tot een potje trappen

De kalmte die de Volkswagen Arteon Shooting Brake uitstraalt, zien we terug in z’n aandrijflijn. De motor opereert gevoelsmatig op een gepaste afstand, biedt een solide dosis kracht over bijna zijn hele toerenbereik en de automaat schakelt vriendelijk door zijn lange versnellingen. Het aardige is dat de vorm en constructie van de Arteon – laag, breed, diepe zit, grote wielen – hem als vanzelf een bepaalde urgentie en lenigheid in z’n weggedrag geven, zelfs al nodigt hij niet echt uit tot een potje trappen. Het bezorgt hem een ingebouwde veelzijdigheid die andere auto’s slechts bereiken met kunstgrepen als knalharde demping en te happige besturing.

De Arteon rijdt dus vorstelijk, maar als je vlak voor een rotonde ineens beslist dat papa nu wel lang genoeg voortgesukkeld heeft, staat ie ook klaar om je kortstondige uitspatting op te vangen. Het is een mooi gebalanceerd geheel dat je niet snel teleur zal stellen, behalve misschien bij tussensprintjes op hogere snelheid. Maar je zou jezelf ook kunnen afvragen wanneer je die tegenwoordig nog doet.

Het zal geen storm lopen

VW verkoopt in Nederland gemiddeld een paar honderd Arteons per jaar en verwacht dat dit aantal met de komst van een tweede carrosserievariant wel iets, maar niet enorm zal stijgen. Wel denken ze dat het grootste deel van de mix – zo’n 80 procent – voortaan uit de Volkswagen Arteon Shooting Brake zal bestaan. Het zou ons niet verbazen als deze rollende sculptuur nog wel wat meer harten voor zich weet te winnen. Sterker nog, als er íéts is dat mensen uit hun quasi-stoere SUV’s kan krijgen, is het wel een auto die de andere kant van hun emotionele spectrum aanspreekt. Een auto die bijna ontroerend mooi is, die je elke ochtend bij de eerste aanblik euforisch stemt en zorgt dat je ’m met een mix van trots en weemoed op een parkeerplaats achterlaat. Hoe cliché het ook mag zijn om tijdens het weglopen nog even om te kijken, het is wel keer op keer een bevestiging dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Specificaties Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 190 pk R-Line Business+ (2021)


Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 5.100 tpm
320 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,8 s
top 233 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,6 l/100 km
172 g/km CO2, C-label
Afmetingen
4.866 x 1.871 x 1.462 mm (l x b x h)
2.837 mm (wielbasis)
1.617 kg
66 l (benzine)
565 / 1.632 l (bagage)
Prijzen
€ 49.490 (NL)
€ 48.790 (B) – R-Line

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)