BMW M140i vs Hyundai i30 N

Als Hyundai doet wat het heeft beloofd, zal dit binnenkort een zeer serieuze vergelijking worden. Een test tussen twee zwaargewichten onder de hete hatches

BMW M140i vs Hyundai i30N
BMW M140i vs Hyundai i30N
BMW M140i voorkant
Hyundai i30N voorkant
BMW M140i badge
Hyundai i30N badge
BMW M140i motor
Hyundai i30N motor
BMW M140i vs Hyundai i30N
BMW M140i vs Hyundai i30N
BMW M140i voorkant
Hyundai i30N voorkant
BMW M140i badge
Hyundai i30N badge
BMW M140i motor
Hyundai i30N motor

Zuid-Korea vs Duitsland. N-divisie versus M-divisie. In de blauwe hoek vinden we de BMW M140i, die ondertussen al 6 jaar op de markt is. In de lichtblauwe hoek, de Hyundai i30 N. Een autootje dat pas net komt kijken, maar meer met de BMW gemeen heeft dan je op het eerste gezicht denkt. BMW M140i vs Hyundai i30 N, let’s go.

Let’s get ready to rumble!

Terwijl je de Hyundai i30 N instapt, zijn startknop indrukt en bulderend wegrijdt, doet dit je vooral erg denken aan een volledig uitgeruste M-auto. Een grom van de uitlaat, een toerenteller waarvan de rode lijn beweegt als de motor warm wordt en een aantal modus-selectieknoppen, waarmee je de felheid en de stevigheid van het chassis bepaalt.

Hoe dan?

Dit is natuurlijk geen toeval. Albert Biermann, voormalig BMW M-chef, werd door Hyundai aangetrokken om zijn visie op het merk los te laten. Biermann was heel dicht betrokken bij de ontwikkeling van de i30 N en dat is dus te merken; Er zit méér dan een snufje BMW aan de i30 N. De M140i is geen volbloed M-auto.

Zo moet hij het doen zonder de legendarische M-knop, waarmee je de auto in een gestoorde sportstand zet. Hij krijgt, ondanks zijn 340 pk-sterke drieliter zescilinder-motor (aanzienlijk sterker dan de 275 pk-sterke tweeliter viercilinder), een meer afgestompte, volwassen houding. Het is een stillere, meer ontspannen auto, met een automatische versnellingsbak.

Welke van de twee rijdt beter?

Aangezien de M140i beschikt over achterwielaandrijving, zou je denken dat hij een stuk leuker is om in te rijden dan de i30 N. De Hyundai is speelser en verrassender, en je hebt er gewoon meer lol in. Natuurlijk is de BMW een goede auto om te rijden, er is meer dan genoeg koppel.

Maar dat is dan het ook. Hij is goed, niet geweldig. Hoe meer je de BMW pusht, hoe onhandiger hij aanvoelt. De sweet spot in de wegligging ligt onder de limiet van de grip. Hij mist een sperdifferentieel. Iets wat de Hyundai wel heeft.

Een elektronisch sper is standaard op de Hyundai. En de i30 N zet je aan om steeds wat harder te rijden, hij moedigt je actief aan om te spelen met zijn evenwicht en om simpelweg heel veel lol te hebben. Het is simpelweg de leukere auto.

BMW M140i vs Hyundai i30 N: welke kiezen we?

De BMW is uitgegroeid van exoot in het hot hatch-segment tot een luxe afwijking in de klasse. Dit, terwijl Honda, Seat en Peugeot allemaal goedkopere rivalen creëren die minstens zoveel rijplezier bieden, mét voorwielaandrijving. Het is nog steeds een fijne auto, met nu een volwassen karakter. En daar is de prijs ook naar. De ‘instapper’-M140i begint nu bij 60.628 euro. Dat is zo’n 15.000 euro meer dan een Hyundai i30 N.

En de Hyundai is degene die je wil hebben als je plezier wilt. Hij is van top tot teen bestrooid met BMW M-invloeden, maar beschikt over een veel uitbundiger karakter dan een echte BMW M. Biermann heeft bij het ontwikkelen van deze auto meer de vrije hand gekregen en het lijkt wel alsof dit de hot hatch is die hij altijd al wilde maken.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws