Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale

Nee, zo’n gekke gedachte is het helemaal niet: kleiner willen gaan rijden, maar niets aan de luxe die je gewend was willen inleveren. Ford trekt dat concept nog nét iets verder door

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale interieur (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale badge (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale interieur (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale badge (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale interieur (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale badge (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale interieur (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale badge (2018)
14
20
Specificaties

Specificaties Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale

Motor
999 cc
driecilinder turbo
100 pk @ 6.500 tpm
170 Nm @ 4.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 12,2 s
top 180 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,2 l/100 km
118 g/km CO2 D-label

Afmetingen
4.040 x 1.734 x 1.483 mm (l x b x h)
2.493 mm (wielbasis)
1.106 kg
42 l (benzine)
303 / 984 l (bagage)

Prijzen
€ 24.115 (NL)
€ 23.200 (B)

VONNIS
Je rijdt de luxe van een klasse (of twee) hoger, al betaal je ook wel bijna de prijs van een klasse hoger. Uniek service-­niveau voor zo’n kleintje, en nog een feestje om te rijden ook. Wat kleine irritatiefactortjes, maar die zijn deels vermijdbaar

Heb je altijd een grote auto nodig? Welnee. Vaak heb je er, zeker als je in de stad woont (parkeren) of veel korte afstandjes rijdt (verbruik), alleen maar last van. Heb je ooit luxe te veel? Zolang je niet gaat voor die laatste ééntiende van je Nürburgring-tijd: natuurlijk niet. En dus is het idee van een hyper­deluxe kleine auto zo gek nog niet – het is eigenlijk gekker dat het zo lang duurde voordat het ten uitvoer werd gebracht (volgens ons was Lancia halverwege de jaren tachtig de eerste, met een Ypsilon met alcantara, airco en ‘alles elektrisch’).

Wat is dat Vignale-pakket ook alweer?

Ford heeft inmiddels een jaar of twee het Vignale-programma lopen. Het houdt in dat de auto gehaald en gebracht wordt als ie een beurt nodig heeft, maar ook (levenslang, gratis) als je hem gewassen wilt hebben. Daarbij zijn er allerlei Vig­nale-accessoires en een app die je kunt gebruiken voor 24/7-contact met je (speciale) dealer. Maar ook de auto zelf is ­speciaal. Zo heeft hij een (fraaie) andere grille en achterbumper, zijn deze kleur en 17-inch velgen uniek voor de Vignale en is er kwistig met logo’s gestrooid.

Zoals vaker zit de ware schoonheid ­echter vanbinnen. De stoelen zijn (half – helemaal kost 750 euro extra) bekleed met leer, in een zeshoekig honingraat­patroon dat typisch is voor Vignale. Ook het dashboard is bekleed (met vinyl in plaats van leer; maar toch, oogt erg chic). Uiteraard is alles wat op enige manier elektrisch bediend kán worden, ook ontdaan van de noodzaak tot fysieke inspanning. Het meeste kun je zelfs met je stem bedienen, en anders gebruik je gewoon het prima touchscreen.

Welke opties zouden wij liever niet nemen?

Dat de uitrusting bijzonder riant is, wil niet zeggen dat er geen opties verkrijgbaar zouden zijn. Zo was ons exemplaar (à 28.065 euro) voorzien van een panorama-­schuifdak en navigatie met B&O-audio (die oké, maar niet zo superieur klinkt als we van B&O gewend zijn. Waarbij aangetekend dat de pakketprijs met 850 euro bijzonder vriendelijk is).

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale interieur (2018)

Ook waren er twee Driver Assistance Packs gemonteerd; een met parkeerhulpjes en een achteruitrijcamera, de ander met botswaarschuwing en adaptieve ­cruisecontrol. Die laatste zouden we ­lekker laten zitten: hij gedraagt zich als een hysterische schoonmoeder die bij het minste of geringste ‘PAS OP!’ in je gezicht gilt. Monsterlijk irritant. Datzelfde geldt voor de hou-je-baan-hulp. Hij stuurt nadrukkelijk terug als je in de buurt van een onderbroken streep komt, maar trekt zich niets aan van doorgetrokken strepen. Je hebt er eigenlijk alleen maar last van.

Conclusie: prima autootje

Het 100 pk sterke driecilindertje blijft maar verbazen. Hij roffelt lekker tijdens accelereren, maar is op snelheid mooi stil. Vreemd genoeg biedt Ford de 100-pk versie alleen met automaat aan, en die met 125 pk alleen met een handbak – je zou eerder andersom verwachten. Die automaat houdt trouwens af en toe wat in; niet erg als je relaxt rijdt, maar mild-storend als je wat sportiever aan de slag bent.

Onze testauto, de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Vignale, stelt nergens teleur. Hij blinkt, zoals het een kleine Ford betaamt, uit qua rijeigenschappen. Hij stuurt fantastisch. Heeft een geweldig uitgebalanceerd onderstel en geeft je gegarandeerd meer rijplezier dan een handvol van zijn concurrentjes bij elkaar. Oh, en neem er direct voor 80 euro even de ‘Door Edge Protector’ bij.

Ford Door Edge Protector


preview

Nieuwste van TopGear

Autonieuws