Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige

Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige achterbank (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige middenconsole (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige middenconsole (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige badge (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige interieur (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige achterbank (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige middenconsole (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige middenconsole (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige badge (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige interieur (2015)
Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige (2015)

Piepende banden, jankende compressoren en motoren die ver doortrekken in hun toeren: de enkele voorbijganger die komt kijken op het Circuito de Navarra treft echter geen race, maar een karavaan keurige familiesedans. Rij met ons mee in de Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige.

Nou ja, keurig. Jaguar wil met deze nieuwe XF eindelijk eens gemeen uithalen naar de Duitse concurrentie. Maar een gecertificeerd F1-testcircuit leek ons in eerste instantie niet de meest geëigende locatie om de wereldpers te laten wennen aan de rijeigenschappen van een zakensedan. De kans dat de eigenaar van zo’n auto zich ooit begeeft op de Nordschleife van de Nürburgring? Waarschijnlijk net zo groot als dat je een Formule 1-auto tegenkomt op de openbare weg.

Vrij klein dus

Het doel was volgens Jaguar dan ook niet om aan te geven dat dit de ideale gezinsracer is, maar wel om het journaille te laten voelen hoe de auto zich gedraagt onder extreme omstandigheden. En dus werden we op het Spaanse Circuito de Navarra in de buurt van Pamplona losgelaten om te kijken hoe de nieuwe Jaguar XF zich houdt ten opzichte van de concurrentie.

Jaguar viert dit jaar zijn 80-jarige jubileum, maar is fitter dan ooit. 2015 is zelfs een van de drukste jaren die het merk ooit gekend heeft. Eerder werd al de XE onthuld, de auto die het de BMW 3-serie moeilijk moet maken. Verder zijn de F-type en XJ geüpdatet, is de E-type Lightweight weer tot leven gewekt en is de eerste Jaguar crossover – met de naam F-Pace – een feit. Maar het echte nieuws is deze Jaguar XF. Een auto die in 2007 werd geïntroduceerd en destijds de eerste Jaguar was die compleet door Ian Callum werd ontworpen. Nu, 250.000 verkochte exemplaren verder, vormt de auto nog steeds het hart van het Jaguar-programma en is het tijd voor een compleet nieuwe versie.

Het is toch fijn om hem hier te kunnen testen

Ons aanvankelijke cynisme ten aanzien van de keuze van Jaguar om op een circuit te testen verdwijnt vrij snel. Want de circuittest voegt wel degelijk iets toe. Ten eerste krijgen we een goed beeld van de besturing. Die doet eigenlijk niet meer onder voor die van een BMW 5-serie. Goed uitgewogen, licht gecentreerd en prima feedback zijn kernwoorden die hier van toepassing zijn. Ook de balans in de auto is goed. Zelfs de vierwielaangedreven variant blijft zich gedragen als een echte achterwielaandrijver. Pas onder extreme belasting voel je de voorwielen ingrijpen teneinde de auto uit een slip te trekken. De remmen hebben geen enkele last van fading en ook is er nooit sprake van kraakjes, piepjes en rammeltjes – geluiden waarvan niet iedere Jaguar-rijder uit het verleden altijd verstoken is gebleven.

Maar het allerbelangrijkste is dat de auto – toch een lel van een ding met een lengte van 4,95 meter – om je heen lijkt te krimpen zodra je hard rijdt. Dat heeft alles te maken met zijn relatief lage gewicht. Want waar een beetje 5-serie al snel door de 1.700 kilo-grens schiet, blijft de Jaguar XF daar meer dan 100 kilo onder dankzij zijn aluminium basis. De nieuwe XF is maar liefst 190 kilo lichter dan z’n voorganger. Hij voelt daardoor minder lomp, minder groot en een stuk beweeglijker wanneer je gas geeft op een bochtig bergweggetje.

Hoe probeert Jaguar Duitse merken te overtreffen?

Ook zijn we onder de indruk van het adaptieve onderstel. Dat is comfortabel – maar niet slap – bij normaal gebruik, en sportief – maar niet niersteenvergruizend hard – in de stand Dynamic. Je durft plotseling veel harder doordat de bak anders schakelt, het onderstel alerter reageert en het stuurgevoel verbetert. Ook het overhellen in de bochten wordt geminimaliseerd.

Jaguar heeft ook op andere gebieden geprobeerd om je het idee te geven dat je in een minder grote auto rijdt dan het geval is. Zo is het interieur voorzien van een dikke rand die vanaf de bovenkant van het dashboard overloopt in de zijdeuren. Het geeft je een geborgen gevoel en is volgens de interieurdesigner geïnspireerd op de speedboten van het Italiaanse merk Riva. Leuke gimmick, maar het lijkt daardoor niet echt ruim vanbinnen. Ook het materiaalgebruik staat nog altijd op een lager niveau dan dat van de Duitse premium-merken.

Maar de inhaalslag is duidelijk ingezet, alleen op tactiel niveau blijven ze ietwat achter. De fragiel aanvoelende, glimmende knopjes van de stoelbediening bijvoorbeeld. Of de temperatuurweergave van de airco-unit, die doet denken aan het display van een rekenmachine uit de jaren tachtig.

Er is ook een wat sportievere stand

Beleving is er voldoende in de Jaguar XF. Druk op de rode, pulserende ‘start’-knop en de auto komt tot leven. In perfecte choreografie draaien de buitenste ventilatieroosters naar je toe, de Jaguar Drive Selector komt soepel omhoog, de motor gromt en je hartslag versnelt. Dit genot wordt vervolgd op de achterbank van de Jaguar XF, waar de prima beenruimte de passagiers nog meer laat genieten. Jaguar spreekt zelfs van de beste beenruimte in zijn klasse. Of dat klopt weten we niet, maar er is hier wel meer plek dan in de Audi A6, BMW 5-serie of Mercedes E-klasse. Het bedieningssysteem functioneert goed, maar het verdient aanbeveling om te wachten tot eind van dit jaar. Dan is de auto namelijk leverbaar met InControl Touch. Het werkt als een iPad en kan eventueel belangrijke informatie, inclusief navigatie-instructies, recht voor je plaatsen, net zoals in bijvoorbeeld de Audi TT.

De door ons gereden 3.0 diesel is verreweg de lekkerste motor in de XF-range. Het vertrouwde V6-blok van Land Rover is hier opgevoerd tot 300 pk. Maar nog leuker is het koppel van 700 Nm. In combinatie met de achttraps automaat is het een puur genot om de lange doordraaiers in Spaans Baskenland af te werken. In tegenstelling tot de weinig verfijnde en nagelende 2,0-liter varianten (163 of 180 pk) laat de zescilinder alleen een prettig brommend geluid horen. Maar ondertussen schiet je wel van bocht naar bocht alsof je door een onzichtbare reuzenhand wordt voortgeduwd.

Conclusie?

Ondanks dat de dieselmotor zwaarder is dan zijn benzine-broer, is onderstuur slechts met moeite op te wekken. En hoe hard we het ook proberen, we krijgen de banden zelden of nooit aan het piepen. Dat, gecombineerd met het prettige verbruik, zou voor ons de voorkeur doen uitgaan naar deze dieselmotor. Ware het niet dat de compressor van de 380 pk sterke 3.0 V6 benzinemotor zo heerlijk jankt wanneer deze kat op z’n staart wordt getrapt, dat we twijfelen. Net zoals jij, ongetwijfeld. Maar onze testauto, Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige, rijdt ook erg fijn.

15
20
Specificaties

Specificaties Jaguar XF 3.0 V6 D-S Prestige

Motor
2.993 cc
V6 biturbo
300 pk @ 4.000 tpm
700 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,2 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,5 l/100 km
144 g/km CO2

Afmetingen
4.954 x 1.987 x 1.457 mm (l x b x h)
2.960 mm (wielbasis)
1.750 kg
66 l (diesel)
540 l (bagage)

Prijzen
NL € 74.900 (25%)
BE € 58.550

VONNIS
Dat Jaguar in de zakelijke markt weinig potten kan breken, heeft weinig meer te maken met de achterstand op de concurrentie. De XF laat alleen op detailniveau nog punten liggen, maar overtreft de Duitse premiummerken ook op een aantal vlakken

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws