Mercedes B 220 d

Busjes zijn dood, zo riepen wij en de rest van de wereld jaren geleden al. Wat blijkt? Sommige, zoals deze nieuwe Mercedes-Benz B-klasse, zijn springlevend

Mercedes-Benz B-klasse 2018
Mercedes-Benz B-klasse 2018
Mercedes-Benz B-klasse 2018
Mercedes-Benz B-klasse 2018
Mercedes-Benz B-klasse 2018
Mercedes-Benz B-klasse interieur 2018
Mercedes-Benz B-klasse interieur 2018
Mercedes-Benz B-klasse interieur 2018
Mercedes-Benz B-klasse motor 2018
Mercedes-Benz B-klasse interieur 2018
Mercedes-Benz B-klasse interieur 2018
Mercedes-Benz B-klasse interieur 2018
Mercedes-Benz B-klasse 2018
Mercedes-Benz B-klasse 2018
Mercedes-Benz B-klasse 2018
Mercedes-Benz B-klasse 2018
Mercedes-Benz B-klasse 2018
Mercedes-Benz B-klasse interieur 2018
Mercedes-Benz B-klasse interieur 2018
Mercedes-Benz B-klasse interieur 2018
Mercedes-Benz B-klasse motor 2018
Mercedes-Benz B-klasse interieur 2018
Mercedes-Benz B-klasse interieur 2018
Mercedes-Benz B-klasse interieur 2018

Zo zie je maar weer dat je nooit te veel waarde moet hechten aan onze mening. We hebben natuurlijk altijd gelijk, daar niet van. Alleen even niet toen we in 2014 de BMW 2-serie Active Tourer reden, die we niet alleen bestempelden als voorwielaangedreven heiligschennis, maar ook bij voorbaat als faliekante mislukking.

Een Mini-basis met een BMW-neus voor een BMW-prijs, en dan ook nog in zo’n suffe busjesvorm… Dat zou toch nooit aanslaan? Nou, het ding sloeg wel aan. Zelfs zodanig dat de Active Tourer en zijn slungelige broertje, de Gran Tourer, op slag tot de bestverkochte BMW’s van Nederland behoorden. Wij konden (en kunnen) er met ons verstand bepaald niet bij.

Maar misschien moeten we gewoon niet zo zeuren. Want wat is er eigenlijk mis met een compacte MPV? Het is een hartstikke efficiënte manier om mensen in ruimte en comfort te vervoeren – en zonder loze SUV-grootspraak. Dat BMW aan dat idee een beetje sjeu wilde geven, is alleen maar mooi meegenomen, toch? Zelfs al kwam het in de vorm van een ketters onderstuurgeval.

De derde generatie

Wat we ook aan BMW te danken ­hebben, is deze derde generatie Mercedes B-klasse. In dit geval de Mercedes B 220 d. Tuurlijk, Mercedes zal je vertellen dat ze al anderhalf miljoen stuks van z’n voorgangers hebben verkocht. En waarschijnlijk ook dat het helemaal hun eigen idee was om deze nieuwe versie vlotter en hipper te maken. Maar wij vermoeden dat als de 2-serie Active Tourer er niet was geweest, de B-klasse nog steeds de deprimerende bejaardenmobiel zou zijn geweest die hij oorspronkelijk was. En over de auto die je hier ziet, kun je veel zeggen – maar dát niet.

Met z’n hatchbackbroertje, de nieuwe A-klasse, heeft Mercedes een stuk zelfverzekerdheid neergezet. Waren ze de afgelopen jaren wat zoekende op het vlak van design, identiteit en interactie, met de huidige A zeggen ze in feite: das war einmal, wij zijn terug en dit is hoe wij het voortaan doen. De ‘sensuele’ ontwerptaal van Gorden Wagener is met zichzelf in het reine gekomen, het interieur bezit een zeldzame schoonheid en utiliteit en de techniek is van grote klasse.

Welnu: wil jij dat alles, maar dan met meer ruimte voor je familie en/of een hogere zit en instap voor je arme ruggetje, dan is er nu deze nieuwe B-klasse. Met alles wat de A-klasse heeft – en nog wat meer ook.

Het uiterlijk van de Mercedes B 220 d

Allereerst z’n uiterlijk: zoals gezegd vlotter en sportiever dan ooit, zonder het al te gek te maken. Z’n koplampen – optioneel een en al led – zijn net wat zachter en vriendelijker van vorm dan die van de A. De bumper heeft grote nepinlaten, maar de scherpe randjes zijn ervan af. Z’n silhouet is nog altijd ietwat gezet, maar de wielbasis is langer, de overhangen korter en z’n flanken vlak en gestroomlijnd. Het is een gelikt geheel.

Het interieur van de Mercedes B-klasse

Net als bij de A-klasse kun je ook hier niet om het interieur heen. Weelderige vormen, keurige materialen en technologie die uit alle hoeken en gaten druipt: dit is hoe je een upgrade doorvoert. De twee extreme breedbeeldschermen zijn een optie, maar vormen zozeer het hart van het geheel dat niemand in de automediawereld ooit een exemplaar zónder te zien zal krijgen.

Het MBUX-infotainmentsysteem is sterk versimpeld ten opzichte van z’n Comand-voorganger, met een overzichtelijke structuur die nergens verder gaat dan drie submenu’s. Alles wat je kunt bedenken (behalve de airco) verloopt via de displays, en je kunt ze bedienen door ze aan te raken, met knopjes op het stuur, met een trackpad in het midden of met je stem.

Negeer je alles wat je als kind geleerd hebt over beleefdheidsvormen en roep je botweg ‘hé Mercedes’, dan vraagt de auto braaf wat je van hem verlangt; van het instellen van een navigatiedoel tot het inschakelen van je stoelverwarming. Waarop hij – zoals dat gaat met spraakherkenning – soms wel, soms niet doet wat je wilt.

De S-klasse in kleiner formaat

Omdat mensen tegenwoordig net zozeer een auto kopen als een bundel slimmigheden om hen taken uit handen te nemen, zit de B-klasse vol met de nieuwste hulpjes die Mercedes te bieden heeft. Echt: als je bij de dealer alles aankruist, rij je in feite in een kleine, bolle S-klasse. Natuurlijk houdt de B-klasse afstand tot voorgangers, leest hij verkeersborden, ziet hij wegbelijning en past hij z’n grootlicht aan aan tegenliggers.

Maar z’n navigatie beschikt ook over augmented reality in de vorm van grote, geanimeerde wegwijzers en straatnamen die op een live-videobeeld worden geprojecteerd. Ook kijkt het systeem naar data van andere Mercedessen om je te helpen een parkeerplek te vinden. En als er vervolgens iemand tegen je B-klasse aanrijdt of hem wegsleept, ontvang je een bericht op je telefoon.

Veiligheid voorop natuurlijk

Mercedes’ technieken zijn nu zo slim dat als je bepaalde veiligheidsfuncties hebt ingeschakeld, zoals de actieve rijstrookhulp, de auto deze niet toepast wanneer hij merkt dat je zelf goed aan het opletten bent. Als je bijvoorbeeld als een sportieve papa steeds bewust de bochten aansnijdt en daarbij de belijning aantikt, grijpt hij niet in.

Maar dreig je al etend, scherend en append van je plek op de weg af te wijken – kappen daarmee, verdorie – dan zorgen abrupte remingrepen dat je niet alleen op je rijstrook blijft, maar bovendien stikt in je broodje, je wang openhaalt en dat net iets te pikante berichtje voor je wederhelft prompt naar je moeder verstuurt.

De Mercedes B 220 d is zich niet feilloos bewust van je intenties – ook bij, eh, doortastend rijden op de smalle kronkelwegen van Mallorca krijgen we tot twee keer toe een halve hartverzakking door een onnodige ingreep – maar bij normaal gebruik zal het zeker helpen om minder irritaties op te wekken. Wat er weer voor zorgt dat meer mensen het systeem niet uit zullen zetten, zodat het in echte noodgevallen z’n werk kan doen.

B-klasse, sportief? Echt niet.

Je kunt je afvragen wie er in vredesnaam sportief wil gaan hoeken met een Mercedes B 220 d, maar laat dat nou juist punt één zijn geweest op Mercedes’ lijst met gewenste verbeteringen. De auto moest dynamischer worden, en hoewel dat een woord is waar wij lastig bereikbare jeuk van krijgen, begrijpen we uiteraard wat er wordt bedoeld: als de kinderen zijn afgezet en de uitlaatservice zich over de hond ontfermt, moet je ook eens wat lol kunnen hebben met je B-klasse.

Daartoe monteert Mercedes desgewenst een instelbaar onderstel en bij de krachtiger motoren een lichte en geavanceerde achteras en een nieuwe achttraps DCT-automaat, die je rijstijl in de gaten houdt en z’n best doet om daarop aan te sluiten. De zitpositie is hoog, maar gelukkig voldoende actief ten opzichte van het (goed verstelbare) stuur, en het zicht rondom is dankzij het grotere glasoppervlak ­uitstekend.

Jaja, en de motor dan?

Ook geheel nieuw is de 2,0-liter ­dieselmotor, die in de Mercedes B 200 d en B 220 d ligt en al voldoet aan de Euro 6D-­uitstooteisen van 2020. De motor is een en al beschaving, met een mooi stille loop en kracht op afroep – merkbaar flink meer in de 220 d, uiteraard. Er is ook een kleine diesel verkrijgbaar (B 180 d), en twee benzinemotoren in de vorm van de B 180 en B 200; meer uitvoeringen, onder andere met 4Matic-vierwielaandrijving, volgen op termijn.

De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging sluit prettig aan op het onderstel, dat in de Comfort-stand zacht en zweverig is als een limousine en in Sport gepast (als in: niet té) stevig wordt. We moeten ook zeker de stoelen even vermelden, die vallen onder Mercedes’ noemer Energizing Comfort en beschikken over een functie die hun positie, en dus de jouwe, om de zoveel tijd licht bijstelt zodat je onbewust nooit te lang in dezelfde houding zit. Slim en effectief.

Lekker vertoeven

Over stoelen gesproken: de achterbank in de Mercedes B-klasse is verstelbaar, wat van pas kan komen als je pubers langer zijn dan jij. Of als je regelmatig volwassenen meeneemt: met vier man van 1,80 meter is het aan boord prima toeven. Er is sowieso meer ruimte in het interieur dan voorheen, ook in de breedte, en uiteraard kun je de aankleding net zo gek maken als je wilt: met allerlei soorten hout, aluminium en vast ook koolstofvezel (doe niet zo mal).

Er is een gespleten panoramadak leverbaar en in aanvulling op de twee hoofdschermen is er nu voor het eerst een head-up display, dat strak en overzichtelijk is, ondanks de grote hoeveelheid informatie die Mercedes erin heeft weten te proppen. Samengevat: de Mercedes B-klasse ziet er goed uit, rijdt uitstekend en zit slim en hoogstaand in elkaar. En dus was dit zomaar een behoorlijk enthousiast TopGear-­artikel over een busje. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

14
20
Specificaties

Specs:

Motor
1.950 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 3.800 tpm
400 Nm @ 1.600 tpm

Aandrijving
voorwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,2 s
top 234 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
116 g/km CO2

Afmetingen
4.419 x 1.796 x 1.567 mm
(l x b x h)
2.729 mm (wielbasis)
1.545 kg
43 l (diesel)
445 / 1.530 l (bagage)

Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Het vonnis

De B lift mee op het momentum dat Mercedes met de A-klasse creëerde. Mooi design, fijne rij­eigenschappen, zichtbare en voelbare kwaliteit. De ruimte opzoeken in iets dat geen SUV is: het kan nog steeds, en in stijl ook

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws