Mercedes C 300 Coupé AMG Line

Mercedes C300 Coupé AMG Line (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line koplamp (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line achterlicht (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line interieur (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line interieur (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line koplamp (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line achterlicht (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line interieur (2016)
Mercedes C300 Coupé AMG Line interieur (2016)

Na laatst de extreme AMG-versie van de nieuwe Mercedes C-klasse Coupé te hebben aangepakt, gaan we nu voor een brave viercilinder, dat is deze Mercedes C300 Coupé AMG Line. De sterkste viercilinder, in een prachtige uitvoering. We kunnen het toch niet laten.

Is de C-Klasse Coupé te duur?

Of eigenlijk: Mercedes kan het niet laten. De laatste keer dat we bij hen een testauto meekregen waarvan niet minstens een derde van de nieuwprijs uit opties bestond, kunnen we ons niet heugen. Niet dat we zo masochistisch ingesteld zijn. Maar het zou best relevant zijn om een basisversie te rijden. Vooral omdat de meeste Nederlandse bestuurders in de greep van de bijtelling verkeren. Ze opteren dus in de regel voor een zwart exemplaar met 16 inch velgen en een conventioneel onderstel. Met zo weinig mogelijk opties, zoals chique kunstleer waar je gemakkelijk Olvarit vanaf kunt vegen. Hoe zo’n auto bevalt? We hebben geen idee.

Nu scheelt het dat we het hier over de C-klasse Coupé hebben. Een coupé is een auto voor genotzoekers. Het is voor mensen die júist meer centen overhebben voor wat extra luxe en comfort. Het steekt daarom ook niet al te hard wanneer we tot de conclusie komen dat de meest bescheiden versie die Mercedes ons tijdens de introductie van dit model ter beschikking stelt een C 300 is met een wonderschoon AMG Line-pakket. Zou jij een ‘mindere’ uitvoering bestellen? Precies.

Welke motor gebruikt Mercedes?

Vroeger kon je bij een getal op de kofferklep dat met een ‘3’ begon een enorme motor verwachten. Maar net als bij andere merken is bij Mercedes die tijd voorbij. Het idee is nu dat je een motor krijgt die de kracht van een zescilinder biedt. Maar niet zozeer die zes cilinders hééft. Zo beschikt de C 300 over een gezonde versie van Mercedes’ bekende 2,0-liter viercilinder turbo. Die produceert 245 pk en 370 Nm. Dat zou genoeg moeten zijn om een middelgrote tweedeurs van z’n plek te krijgen, nietwaar?

Nu vonden we deze motor in een eerder door ons geteste C 200, waarin ie een pk’tje of 60 minder heeft, al een toonbeeld van klasse en souplesse. Groot is dan ook de verrassing als onze eerste indruk van deze C 300 Coupé niet direct in het verlengde hiervan ligt. Als we de boel op standje Comfort hebben ingesteld, is er heerlijk rustig mee te rijden. Maar vraag je de motor om enigszins rap de gang erin te brengen? Dan merk je dat hij eigenlijk te hitsig is om dit op een relaxte manier te doen.

De automaat – niet de nieuwe negentraps overigens, die is voorbehouden aan diesels en 4Matics – helpt er ook niet bij. Hij zoekt af en toe naarstig naar de juiste versnelling terwijl hij tracht te beslissen wat de motor moet doen. Duwen op koppel of vlammen op vermogen. Zelfs bij kickdown tijdens een inhaalactie selecteert hij niet meteen de juiste versnelling. Hij corrigeert zich na een seconde of twee door nog even snel een extra trap terug te schakelen. Eigenaardig.

Hoe bevalt de Mercedes C300 Coupé AMG Line?

Een oplossing is voorhanden. Het ietwat nerveuze karakter van de aandrijflijn laat zich beter rijmen met de Sport-stand. Mercedes is één van slechts een handvol merken waarbij de verschillen tussen dit soort rij-modi ook echt het vermelden waard zijn, met een onderstel dat zich voelbaar aan- of ontspant en besturing die zich meer of minder stevig naar je hand zet. Zo verwordt de C Coupé van een laid-back cruisemobiel tot een vlotte en wendbare jager waarmee we bevlogen de buitenwegen bedwingen. Als het even kan, zouden we altijd kiezen voor de beschikbare Airmatic-luchtvering – een unicum in dit deel van de markt.

Mercedes maakte er werk van om de coupé ten opzichte van de sedan een toefje dynamischer te maken, bijvoorbeeld door het onderstel standaard te verlagen, de achteras te veranderen en erg fijne sportstoelen te monteren. De AMG Line zorgt voor een bijpassend uiterlijk met z’n aangepaste bumpers, grille, velgen en accenten. Ook het interieur oogt wat vlotter, al verdient het van ons in om het even welke uitvoering nog steeds een schoonheidsprijs. Het is van zulke pracht en kwaliteit dat je in je handjes zou mogen knijpen als je het bij een drie keer zo dure auto kreeg.

Bovendien is het een ergonomische droom en zit het vol met slimmigheidjes. Denk dan aan het audiosysteem dat de carrosserie als basversterker gebruikt. De airco houdt via de GPS in de gaten wanneer je een tunnel inrijdt en de luchtcirculatie daarop aanpast. Uiteraard zijn er een keur aan veiligheidshulpjes te krijgen, waaronder botsingpreventie. Die bouwt de remdruk alvast op als hij een gevaarlijke situatie detecteert. Zelf remmen gaat alleen bij snelheden tot 200 km/u, als dat nodig is uiteraard. We hopen dat we dat bij zo’n tempo nooit hoeven mee te maken.

Conclusie

Ook het vermelden waard: met de Mercedes Connect Me-app kun je allerlei aspecten van je C Coupé op afstand in de gaten houden. Zo kun je altijd zien of je ramen dicht zijn, wat je bandendruk is en of je nog wel voldoende ruitenwisservloeistof aan boord hebt. Nuttiger: je kunt bijvoorbeeld de sloten bedienen of de verwarming alvast aanzetten. De app is er niet alleen voor verschillende smartphones, maar ook voor de Apple Watch, waarmee het Knight Rider-gehalte van deze C meteen tot grote hoogtes stijgt.

Op dit moment kun je de C-klasse Coupé (de AMG-versie even daargelaten) met vier benzine- en twee dieselmotoren krijgen, uiteenlopend van de C 180 met 156 pk tot deze C 300 met 245 pk. Later dit jaar volgt een zescilinder benzine, de C 400, en de optie van 4Matic-vierwielaandrijving op sommige uitvoeringen. De prijzen beginnen in Nederland bij net geen 40.000 euro voor de C 180 met handgeschakelde zesbak; in België kun je al instappen voor 34.485 euro.

Al was dat, zoals we eerder vaststelden, nu net niet de bedoeling van de tweedeurs C-klasse. Deze auto staat of valt bij een goede kleur, mooie velgen en precies genoeg opties om je elke ochtend weer verwend te voelen. Zie ‘m als poort naar het goede leven, naar dromerige sferen waarin je ooit alleen met het grootste en duurste spul kon belanden. In dat licht bezien is deze Mercedes C300 Coupé AMG Line de deal van de eeuw.

13
20
Specificaties

Specificaties Mercedes C 300 Coupé AMG Line

Motor
1.991 cc
viercilinder turbo
245 pk @ 5.500 tpm
370 Nm @ 1.300 tpm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,0 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,3 l/100 km
146 g/km CO2
C-label

Afmetingen
4.686 x 1.810 x 1.405 mm (l x b x h)
2.840 mm (wielbasis)
1.565 kg
66 l (benzine)
400 l (bagage)

Prijzen
NL € 55.773 (25%)
BE € 48.219

VONNIS
De tweedeurs C-klasse groeide in formaat en in prestige, en is nu een auto waarvan je je regelrecht kunt afvragen wat je je nog meer zou kunnen wensen. Een mindere motor volstaat ook; ga vooral voor luxe

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws