Mercedes SLS AMG GT

Heb je zojuist een SLS AMG besteld? Och arme. Je wist zeker niet dat er een GT-versie aan zat te komen? Jammer, want die is een stuk beter.

Mocht je hebben zitten wachten op je dertiende maand voor de aanschaf, dan heb je mazzel. Mercedes (of moeten we zeggen AMG?) komt met een verbeterde versie van de SLS op de proppen. Ze noemen ‘m GT en degraderen het origineel ondanks z’n vleugeldeuren daarmee tot een wat gewone auto.

Voor de GT werd een nieuw inlaatspruitstuk ontworpen, waarmee twintig pk gewonnen werd. De acceleratie van 0 naar 100 kelderde daarmee met liefst 0,1 seconde en komt nu uit op 3,7 seconden. Ook de software van de versnellingsbak en het onderstel werden nog eens onder de loep genomen. Het klinkt allemaal heel bescheiden, dus wat merk je er in de praktijk nu eigenlijk van?

Om kort te zijn: best veel. Die verdiensten zitten ’m vooral in de herprogrammering van de versnellingselektronica. Zowel het op- als terugschakelen, doet de bak met dubbele koppeling nu een stuk sneller. Om concreet te zijn: 60 procent. In de automatische stand gaan de versnellingen vloeiender in elkaar over, zodat de SLS wat comfortabeler kan cruisen. Schakel je met de hand dan merk je dat de schakelmomenten juist scherper zijn. Ook het gaspedaal reageert feller. Al met al krijg je het idee dat de auto beter naar je luistert en dat doet de aantrekkingskracht van de SLS veel goed.

Perfect is het allemaal nog niet. Van tijd tot tijd luistert de versnellingsbak niet naar de hand van de meester. Want ook al heb je de manual-modus gekozen, een opdracht om op te schakelen, wordt niet altijd uitgevoerd. Dus het kan voorkomen dat je lekker aan het toeren bent door de stad terwijl de motor 2.000 tpm loeit. De elektronica verhindert opschakelen zodat het toerental daalt. Het excuus van Mercedes is dat anders de duurzaamheid van de motor eronder zal lijden. Zou best eens kunnen, maar met deze massa’s vermogen en koppel (591 pk, 650 Nm) aan boord mag de motor wat ons betreft best wat rustiger aan doen.

De wijzigingen aan het onderstel pakken ook goed uit. De vering en demping zijn aangepast, de ‘Comfort’-stand is verdwenen. Geen paniek, de SLS is er niet minder geriefelijk om gaan rijden. Door al die fijnslijperij is de wegligging wat scherper geworden. De neus is makkelijker de bocht in te dirigeren, de kont lijkt beter te volgen. Het resultaat: meer dan ooit is de SLS een uitstekende mix tussen een GT en een onversneden sportauto.

Je herkent de GT aan een paar kleine uiterlijke wijzigingen. Zo zitten de lampen in donkerder kaders, de vinnen in de luchtinlaten in de flank zijn donker uitgevoerd. Vanbinnen heeft de mode toegeslagen. Het carbonprintje op het dashboard is verruild voor (oh verrassing) zwarte pianolak. De zeven schakelindicatoren tussen de tellers zijn gebleven. Voor het oog is er weinig anders, maar was er eigenlijk wel iets mis met de oude SLS?

Geheid dat de meeste SLS-kopers voor een GT gaan, gewoon omdat het de duurste versie is. In de VS hebben de supersterrenkopers niet eens een andere keuze meer. Voor de Belgische markt wordt de prijs geschat op 220.000 euro, in Nederland ben je na aanschaf 279.966 euro lichter en dat is 17.300 euro meer dan wanneer je de standaard SLS kiest. Nu zijn de aanpassingen moeilijk in geld uit te drukken, maar ze lijken de meerprijs waard. Dus ga voor de duurste versie.

16
20
Specificaties

Mercedes-Benz SLS AMG GT

16/20

Cijfers
0-100 km/u: 3,2 s
Top: 320 km/u
Verbruik: 13,2 l/100 km
Motor: 6.208 cc, V8 benzine
Aandrijving: achterwiel
Vermogen: 591 pk
Koppel: 650 Nm
Gewicht: 1.695 kg
CO2: 308 g/km

Prijs
NL: € 279.966
BE: ca. € 220.000

Vonnis
Een reeks kleine wijzigingen resulteren in een lekkerder SLS. De GT is gewoon beste versie, al ben je heus geen kneusje met de standaard uitvoering

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken