Mitsubishi i-MiEV

Ruim €30.000 voor een auto die niet sneller gaat dan 130 km/u en waarin je toch wel een beetje voor aap zit?

Mitsubishi i-MiEV (2010)
Mitsubishi i-MiEV (2010)
Mitsubishi i-MiEV interieur (2010)
Mitsubishi i-MiEV interieur (2010)
Mitsubishi i-MiEV (2010)
Mitsubishi i-MiEV (2010)
Mitsubishi i-MiEV interieur (2010)
Mitsubishi i-MiEV interieur (2010)

Hebben wij dat? Het ene moment rijden we in de Citroën C-Zero, het volgende in z’n broertje, de Mitsubishi i-MiEV. Zijn er verschillen?

Dit is de i-MiEV

Ja, ‘i-MiEV’ inderdaad. Dat kunnen we uitleggen. Mi staat voor Mitsubishi innovative, en EV betekent uiteraard Electric Vehicle. ‘i’ verwijst naar ‘ai’, het Japanse woord voor lief. Want dat is de Mitsubishi i-MiEV. Lief voor z’n omgeving en lief voor je portemonnee.

Wanneer we in de i-MiEV door het centrum van Parijs rijden, zijn we allesbehalve lief. Het verkeer in zo’n stad nodigt uit tot vlot rijgedrag; lekker tussen taxi’s door slalommen, scooters ontwijken en over rotondes vliegen. De kleine elektro-Mitsubishi blijkt hiervoor het perfecte gereedschap. Bij lage snelheden, zeg tussen de 20 en 70 km/u, is ie ontzettend alert en vlot. Muisstil bovendien, wat het extra grappig maakt. Esp zit er standaard op, maar dat zul je alleen nodig hebben als je met het rechterpedaal gevloerd een haakse bocht in duikt. Sturen gaat een beetje vaag en de vering is wiebelig, maar dat stoort niet. Het past bij dit vreemde karretje.

Laten we het ‘gas’ los, dan remt de i-MiEV vanzelf een beetje af

Tijdens deze actie laadt ie z’n accu’s bij. Wil je dat niet, dan kun je de versnellingshendel in ‘C’ zetten (van Coast). De auto rolt dan langer door en laadt nauwelijks bij. Zit je om stroom verlegen, zet ‘m dan in ‘B’ (van Brake, gokken we), dan krijg je juist extra weerstand bij het uitrollen. Dit is een belangrijk verschil tussen de i-MiEV en de Peugeot- en Citroën-versies, die slechts een normale ‘D’-stand hebben. Verder zijn de auto’s nagenoeg gelijk, met een actieradius van ongeveer 150 kilometer en een oplaadtijd van zes uur via een normaal stopcontact. Op het accupakket zit een garantie van vijf jaar of 100.000 kilometer.

Net als de Fransozen ziet de Mitsubishi i-MiEV, die we als ‘het origineel’ mogen bestempelen aangezien Mitsubishi ‘m bedacht heeft, er niet uit. Hij doet denken aan een Smart die met z’n achterwielen achter een stoeprand is blijven hangen. Veel ruimte voor bagage of passagiers is er niet, en het interieur is wel erg simpel. Zo is al het plastic flinterdun en kun je de deurpanelen letterlijk gebruiken om het eelt van je voeten te schaven. Laten we het er maar op houden dat men hiervoor gekozen heeft om de prijs van dit elektrowondertje wat te drukken. Tevergeefs, want die is nog steeds bizar hoog.

Wat moet de Mitsubishi i-MiEV kosten?

Voor 32.830 euro koop je in Nederland een i-MiEV. Dat is evenveel als je voor een dikke SUV kwijt bent. Tenzij je in Amsterdam woont, want dan ontvang je een aanmoedigingspremie van 11.000 euro van de gemeente. Bovendien krijg je een gratis oplaadpunt voor je deur, en hoef je niets te betalen voor de stroom die daaruit komt. Parkeren is ook al gratis.

Als je het zo bekijkt is dit misschien wel de ideale stadsauto. Tenminste, zolang deze loksubsidies duren. Ook daarna kost rijden met de Mitsubishi i-MiEV nog steeds weinig; voor de prijs van anderhalve liter benzine heb je volle accu’s. En een hoop lol, want sprintraces houden met verbaasde jochies op brommers gaat voorlopig niet vervelen.

13
20
Specificaties

Specificaties Mitsubishi i-MiEV

Prestaties
0-100 km/u in 15,9 sec.
top 130 km/u

Verbruik
n.v.t.
CO2-uitstoot: n.v.t.

Motor
elektromotor
64 pk
180 Nm

Aandrijving
achter

Gewicht
1,110 kg

VONNIS
Een Segway met stoelen. Iets goedkoper dan de Peugeot en Citroën, met een uitgebreide 'versnellingsbak'. Deze nemen dus.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken