SUV-test: Interieurs

Je weet het: het is de binnenkant die telt. Criteria: kwaliteit van de materialen, en de gebruikte technologie

SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs
SUV-test: Interieurs

Lees eerst: De zoektocht naar de beste SUV ter wereld

Als het je gaat om een werkelijk schokkend interieur, dan moet je bij de Peugeot zijn. De 3008 heeft een even briljante als gewaagde cockpit: Duits in de materiaalkeuze maar met afdoende Franse gekkigheid om ‘m interessanter te maken dan iets van z’n oosterburen. Als je dan toch virtuele klokken en meters hebt, waarom zou je dan niet elf verschillende stijlen aanbieden? Als je de zitpositie van de bestuurder dan toch opnieuw uitvindt (en nee, langere personen zullen hun draai er niet kunnen vinden, sorry), waarom zou je dan geen stuur installeren dat plat is aan de onder- én bovenkant – deels LaFerrari, deels Super Star Destroyer?

En de rest van de interieurs?

De cabine van de Peugeot zorgt dat die van de totaal ergonomische, rechttoe rechtaan Kodiaq wat al te simpel lijkt (en bovendien wat blikkerig aanvoelt) en vernedert de F-Pace door een veel fantasievoller en frisser design te bieden. De Jaguar voelt tien jaar ouder aan in vergelijking met de 3008 – het is niet meer of minder dan het binnenste van de Jaguar XE. Om eerlijk te zijn, biedt de Stelvio ook niets anders dan de Giulia, maar daar is tenminste gestrooid met heerlijke details: de (optionele) flippers, het treffende stuur met de startknop van Ferrari, de dun beklede maar ongewoon comfortabele stoelen – het is allemaal heel erg sportsedan.

Uiteraard bieden de Audi en de Bentley veel van hetzelfde – ze delen nu eenmaal een platform en de bijbehorende elektronische architectuur. Hun bedieningselementen bewegen met dezelfde angstwekkende precisie. De Bentley verslaat de Audi alleen doordat hij een aantal knoppen van metaal heeft, waar de voor een groter publiek gemaakte SQ7 plastic gebruikt. Maar waar het telt, is de goedkopere auto de betere. Het beste infotainmentsysteem? De Audi. De beste integratie van technologie? Opnieuw de Audi.

Hoe doet de Duster het tussen deze luxe?

De arme oude Dacia had hier natuurlijk geen schijn van kans – je staart tegen een muur van plastic frutsels aan, maar hij is tegelijkertijd de enige auto in deze test die echt utilitair aanvoelt. Hij is vanbinnen even stevig en ruig als vanbuiten, en dat geeft ‘m een hoge dosis eerlijkheid. Het interieur is zodoende charmant in z’n grofheid.

De Discovery bevindt zich aan de andere kant van het spectrum. We zien alleen maar gladde oppervlakken en minimalistische schakelaars. Je moet er niet aan denken hier met je modderlaarzen en vette werkhandschoenen in te stappen. Geblinddoekte passagiers zouden zweren dat ze in een Range Rover zitten. In zijn lichte kleuren is ie hartelijker en vriendelijker dan de Audi, maar de meer bruikbare instrumenten en z’n moderniteit zorgen ervoor dat de SQ7 z’n nauwste rivaal toch met een neuslengte verslaat.

Uitslag SUV-test: Interieurs

Punten
Audi SQ7 10
Peugeot 3008 9
Bentley Bentayga 8
Land Rover Discovery 7
Skoda Kodiaq 6
Alfa Romeo Stelvio 5
Jaguar F-Pace 4
Dacia Duster 3

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws