Een weinig enerverende training trapte vanmiddag het raceweekend in Oostenrijk af. Max Verstappen was natuurlijk de snelste. De Red Bull-coureur gebruikte daarvoor niet de zachtste band, maar de mediums, terwijl zijn concurrentie wel op de softs reed. Daardoor deelt Verstappen niet alleen een mentale klap uit, maar bespaart hij ook een setje zachte banden voor deze sessie, de kwalificatie voor de GP van Oostenrijk 2023.

Q1

Het is nog droog wanneer het startschot voor de kwalificatie gegeven wordt, maar er pakken zich wel wat donkere wolken samen bij het circuit. Nu het droog is, is het belangrijk om zo snel mogelijk een goed rondje neer te zetten. Je weet wat er hierdoor gebeurt: drukte op de baan. Norris zegt daarom al meteen tegen zijn team dat ze hem goed moeten coachen om een vrije ronde te geven.

Met nog minuut of twaalf te gaan, gaat Valtteri Bottas in de rondte. In de eerste bocht geeft de Finse coureur teveel gas en draait 180 graden. Hij heeft geen schade, maar komt toch moeilijk van zijn plek. De wedstrijdleiding kiest er daarom voor om de rode vlag te zwaaien. Uiteindelijk rolt Bottas weer van zijn plek en brengt zijn Alfa naar de pits.

Wat ook nog een belangrijke rol kan gaan spelen, zijn track limits. De coureurs willen in de laatste bocht nog weleens met vier wielen buiten de witte lijn komen in bocht tien. De stewards kijken hier streng naar: Ga je over het lijntje? Dan verscheuren we je rondetijd. Tijdens de rode vlag komen we erachter dat Zhou, Sainz, Bottas, Gasly, Norris en Verstappen hun snelste tijd kwijt raken. Gelukkig voor deze coureurs is er nog genoeg tijd om een goede ronde neer te zetten.

In de resterende minuten gaan er nog een aantal coureurs buiten de baan. Norris niet en hij zet knap de derde tijd neer. Hij is maar 0,063 seconde langzamer dan Verstappen en 0,002 seconde dan Pérez. Nyck de Vries gaat een stuk minder snel, hij eindigt als laatste. Met vallen Magnussen, Sargeant, Zhou en Tsunoda af in Q1.

Q2

Lando Norris trekt zijn goede lijn uit het eerste deel door. Na de eerste rondjes zet hij zijn McLaren op de eerste plaats. Daarbij wordt hij wel geholpen door Verstappen en Pérez die hun tijden kwijt raken door, jawel, track limits. Verstappen noemt de VAR in de F1 ‘een grap’. Hülkenberg sluit aan als tweede en Alonso is derde. Zou een leuke startopstelling zijn voor zondag.

De verschillen zijn op het korte baantje minimaal. In het eerste deel was het verschil tussen de eerste en laatste plaats 0,8 seconde. In het tweede deel rijdt de top tien binnen 0,3 seconde van elkaar. Daar hoort Sergio Pérez niet bij. Hij zet steeds snelle rondes neer, maar kan niet één ronde binnen de witte lijnen blijven. Het is de vierde keer op rij dat de Red Bull-coureur Q3 niet haalt. Ook Russell stelt teleur op P11. Verder vallen Ocon, Bottas en Piastri af. Albon en Hülkenberg gaan door naar het laatste deel.

Q3

Het laatste deel gaat in en alleen Ferrari en Aston Martin hebben enige beide coureurs over. Na de eerste rits aan rondetijden is Verstappen het snelst. Hij is 0,2 seconde sneller dan Leclerc en Sainz. Norris sluit als vierde aan voor Hamilton, Alonso en Gasly. Albon zet nog de zesde tijd neer, maar die wordt weggestreept, omdat … nou je weet wel waarom.

In zijn tweede ronde gaat Verstappen nog harder. Hij houdt het netjes in de laatste bocht en haalt nog eens een tiende van de tijd af. Leclerc komt heel dicht in de buurt, 0,048 seconde, maar haalt het net niet. Verstappen pakt pole voor Lecelrc, Sainz en Norris. Hamilton pakt P5 en Stroll verslaat teamgenoot Alonso voor de zesde plaats.

Uitslag van de vrije training voor de GP van Oostenrijk 2023

  1. Verstappen
  2. Leclerc
  3. Sainz
  4. Norris
  5. Hamilton
  6. Stroll
  7. Alonso
  8. Hülkenberg
  9. Albon
  10. Gasly
  11. Russell
  12. Ocon
  13. Piastri
  14. Bottas
  15. Pérez
  16. Tsunoda
  17. Zhou
  18. Sargeant
  19. Magnussen
  20. De Vries

Hoe laat begint F1 op de Red Bull Ring?

Zaterdag
Sprint Shootout: 12:00 uur – 12:44 uur
Sprintrace: 16:30 uur – 17:00 uur

Zondag
Race: 15:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)