
Een paar dagen geleden werd internetbreed opgemerkt dat Max Verstappen na de GP van Australië had gezegd dat de F1-safetycar ‘net een schildpad’ leek. Volgens de Nederlander ligt de snelheid van de safetycar momenteel zo laag dat de coureurs geen temperatuur in hun banden kunnen houden. Vooral de Aston Martin Vantage moest het ontgelden; over de snelheid van de Mercedes-AMG GT Black Series is Verstappen iets beter te spreken.
De FIA reageert nu publiekelijk op de uitspraken met een statement op hun mediakanalen. ‘De FIA wil graag herhalen dat het hoofddoel van de safetycar uiteraard niet is om met hoge snelheid te rijden, maar om de veiligheid van de coureurs, marshals en officials te bewaken. De procedures draaien om meerdere doeleinden, afhankelijk van het betreffende incident, waaronder het “opeenpakken” van het veld, veilig om een incident of om brokstukken heen sturen en het tempo aanpassen aan opruimactiviteiten die mogelijk elders op de baan plaatsvinden.’
‘Race Control bepaalt snelheid safetycar’
Goed, dat is allemaal bekend. Vervolgens gaat de FIA specifiek in op de opmerking van Verstappen. ‘De snelheid van de safetycar wordt in het algemeen bepaald door Race Control en wordt niet beperkt door de prestaties van de safetycar zelf. Dit zijn aangepaste high-performance voertuigen, gereedgemaakt door twee van ’s werelds vooraanstaande fabrikanten, uitgerust om met veranderlijke baancondities om te gaan en bestuurd door een enorm ervaren en capabele rijder en bijrijder.’
De FIA concludeert met de opmerking: ‘De impact van de snelheid van de safetycar op de prestaties van de volgende auto’s is van secundair belang, en is voor alle deelnemers gelijk. Zij dragen zoals altijd de verantwoording om telkens op een veilige manier te rijden die in verhouding staat tot de conditie van hun auto en de baan.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Mercedes presenteert de snelst accelererende AMG ooit gemaakt

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

Er komt (weer) een nieuwe documentaire over het leven van Max Verstappen

Drive to Survive seizoen 5: de trailer en wat je per aflevering gaat zien

Netflix maakt de releasedatum van Drive to Survive seizoen 5 bekend

Dit enorme schaalmodel van de Ferrari F1-auto van 2022 is ruim een meter lang

Welke F1-coureur reed dit jaar de meeste schade? En wat waren de kosten?

Günther Steiner is bezig met een boek over het F1-seizoen 2022 van Haas

Waarom het eerste kindje van Max Verstappen onmogelijk alle records van papa kan breken

GP Brazilië 2024: waar ging het nu eigenlijk mis voor Norris?

Op welke plaats start Verstappen vanmiddag bij de GP van Brazilië?

Max Verstappen stijgt flink op de Quote 500 dankzij topseizoen

Hoe laat begint de Formule 1 in Mexico? En McLaren klaagt over vorige week

GP van Amerika 2024: Verstappen loopt uit in het kampioenschap

Formule 1 kijken kost je 17 euro per maand en dan krijg je nog reclame ook

Robert Doornbos denkt dat dit team het kampioenschap gaat winnen in 2025 (en het is niet Red Bull)

Schelden is nu verboden in de Formule 1, drie keer raden wie nu de F1 catering gaat doen (en nee geen grap)

Enorme boetes voor schelden in de Formule 1: dit zijn de bedragen

Waarom Max Verstappen dit jaar iets gespierder (of dikker) mag zijn
