Een paar dagen geleden werd internetbreed opgemerkt dat Max Verstappen na de GP van Australië had gezegd dat de F1-safetycar ‘net een schildpad’ leek. Volgens de Nederlander ligt de snelheid van de safetycar momenteel zo laag dat de coureurs geen temperatuur in hun banden kunnen houden. Vooral de Aston Martin Vantage moest het ontgelden; over de snelheid van de Mercedes-AMG GT Black Series is Verstappen iets beter te spreken.

De FIA reageert nu publiekelijk op de uitspraken met een statement op hun mediakanalen. ‘De FIA wil graag herhalen dat het hoofddoel van de safetycar uiteraard niet is om met hoge snelheid te rijden, maar om de veiligheid van de coureurs, marshals en officials te bewaken. De procedures draaien om meerdere doeleinden, afhankelijk van het betreffende incident, waaronder het “opeenpakken” van het veld, veilig om een incident of om brokstukken heen sturen en het tempo aanpassen aan opruimactiviteiten die mogelijk elders op de baan plaatsvinden.’

‘Race Control bepaalt snelheid safetycar’

Goed, dat is allemaal bekend. Vervolgens gaat de FIA specifiek in op de opmerking van Verstappen. ‘De snelheid van de safetycar wordt in het algemeen bepaald door Race Control en wordt niet beperkt door de prestaties van de safetycar zelf. Dit zijn aangepaste high-performance voertuigen, gereedgemaakt door twee van ‘s werelds vooraanstaande fabrikanten, uitgerust om met veranderlijke baancondities om te gaan en bestuurd door een enorm ervaren en capabele rijder en bijrijder.’

De FIA concludeert met de opmerking: ‘De impact van de snelheid van de safetycar op de prestaties van de volgende auto’s is van secundair belang, en is voor alle deelnemers gelijk. Zij dragen zoals altijd de verantwoording om telkens op een veilige manier te rijden die in verhouding staat tot de conditie van hun auto en de baan.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)