
Uit principe willen we de officiële onthulling van de Skoda Kodiaq RS eigenlijk overslaan – puur omdat er de meest langgerekte en uitgemolken teasercampagne aan vooraf ging. Maar dat doen we niet – daar is de Skoda Kodiaq RS nét iets te bijzonder voor.
Om te beginnen, claimde de Skoda Kodiaq RS de titel van snelste zevenzitter op de Nürburgring ooit, met onze collega Sabine Schmitz achter het stuur. Nu zijn er genoeg andere zevenzitters die het sneller zouden kunnen, maar dat simpelweg niet gedaan hebben.
Wat is er nog meer bijzonder aan de Kodiaq RS?
Het tweede bijzondere kenmerk is de krachtbron. Ondanks al het gedoe om dieselmotoren, kiest Skoda voor een turbodieselmotor. De 2,0-liter TDI produceert 240 pk en 500 Nm koppel. Daarmee schieten jij en je gezin in 7 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 220 km/u.
Om het karakterloze geratel van een dieselmotor te veraangenamen, blaast Skoda spannende motorgeluiden door de speakers. Het geluid wordt agressiever naarmate je sportievere rijmodi inschakelt. In de individual-mode kun je zelf kiezen welke stand je het aangenaamst vindt.
Natuurlijk hangt de Skoda Kodiaq RS vol met sportieve badges en mooie materialen. Binnenin zou het een heuse GTI kunnen zijn. Buiten houden 20-inch wielen de Skoda Kodiaq RS boven het asfalt en in de velgen hangen 17-inch remschijven.
Op de Autosalon van Parijs toont Skoda de auto aan het publiek. Prijzen en verdere details volgen nog.
Meer van TopGear


Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)
