
Zelfs de duurste en snelste aller hypercars wordt gemaakt door mensenhanden. En zelfs die magische handjes maken minstens één keer per week een maandagmorgen mee. Het Duitse blad Auto Motor und Sport maakt melding van een terugroepactie voor Bugatti’s als de Chiron en zelfs de vijf miljoen euro kostende Divo. En het gaat niet om kleinigheidjes. Zo zou het ESP een eigen willetje hebben, en zou zelfs een aandrijfas kunnen afbreken. Niet direct ideaal als je net bezig bent 400 km/u aan te tikken…
De mankementen kwamen naar voren tijden een onderzoek van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Dat instituut ontdekte dat bij de Chiron, Chiron Sport en Divo het ESP niet meer in de ‘normale’ stand terugkeert als de bestuurder het ‘handling’-programma heeft geactiveerd. Daardoor kan de bestuurder denken dat hij volledig beschermd is, terwijl de werking van het systeem in werkelijkheid is ingeperkt. Volgens de NHTSA levert dat een gevaarlijke situatie op – kunnen we ons iets bij voorstellen met 1.500 pk. De auto voldoet daarmee niet aan de veiligheideisen, wat een terugroepactie onvermijdelijk maakt. Het zou gaan om 73 auto’s, gemaakt tussen 2018 en 2020.
Nog iets linker lijkt ons een mankement dat kan optreden bij de aandrijfas linksachter van de Chiron, Chiron Sport, Chiron Super Sport en Divo. Het onderdeel, dat door het Duitse CP Tech gemaakt wordt, zou ‘Materialfehler’ hebben. Het ding kan breken. Niet heel fijn. De kwaliteitscontrole zou inmiddels verbeterd zijn.
Hoe gaat zo’n terugroepactie voor Bugatti in z’n werk?
De aanpassing van het ESP is vrij simpel. Het gaan feitelijk om een software-update, die door elke (Bugatti-)dealer kan worden uitgevoerd. De aandrijfas is wat meer werk: die moet vervangen worden. Neem gerust aan dat de auto door Bugatti wordt opgehaald en teruggebracht. Alle reparaties worden uiteraard gratis uitgevoerd. De betreffende eigenaren zijn telefonisch of via email op de hoogte gesteld.
Meer van TopGear


Hoe verscheep je een hypercar van 5 miljoen?

Bugatti Divo kopen? Dit is je kans

De Bugatti Divo-crash is niet wat het lijkt

Geen nieuwe Bugatti W16 meer

Alles over de Bugatti Divo

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie ook hier werd er gekozen voor meer geld met prachtig eindresultaat 😉
De keuzes voor besparing en meer opbrengst wordt niet gemaakt door de mannen op de werkvloer maar door maatpakken en stropdassen.
Software wordt immers ook niet ontwikkeld in de assemblagehal , geld ook voor de gekozen aandrijfassen.
Hoe is het mogelijk dat NHTSA hierachter is gekomen en Bugatti niet?