
Zoals autoliefhebber en parttime filosoof Dominic Toretto ooit zei: ‘Het maakt niet uit of je met een inch of een mijl afstand wint – winnen is winnen.’ In de belangrijke wereld van de hypercars zijn de marges nog een stuk kleiner. Daar heeft de Rimac Nevera met 1.914 pk de winst binnengehaald als het gaat om het record voor de snelste 0-400-0.
De tijd waarin de Nevera dat deed, is 29,93 seconden. Dat is anderhalve seconde sneller dan het oude record van de Koenigsegg Regera. Die auto, met zijn 5,0-liter V8 en drie elektromotoren, deed de 0-400-0 in 31,49 seconden. We doen er nog langer over om onze veters te strikken dan dat deze auto’s hun 0-400-0-tijd neerzetten.
En er is nog meer goed nieuws voor grote baas Mate Rimac. De Nevera verbeterde zijn eigen tijd op het sprintje van 0 naar 100 km/u. De geclaimde 0-100-tijd is 1,97 seconden. Bij de recordpoging schoot de elektrische hypercar naar de 100 km/u in 1,81 seconden. De recordtijden zijn goed bevonden door Dewesoft en RaceLogic en werden gezet op normale Michelin Cup 2 R-banden.
Modificaties aan de Rimac Nevera
Er zijn geen speciale aanpassingen gedaan aan de Nevera om hem extra snel te maken. De baan was ook niet aangepast voor de recordpoging. Het enige dat speciaal voor deze dag gedaan is, is de Nevera in een bijzondere kleurstelling gieten. De livery is een eerbetoon aan de elektrische BMW M3 van de E30-generatie waar Rimac zijn carrière begon.
Mate Rimac is uiteraard erg trots op het behaalde resultaat: ‘Vandaag kan ik met trots zeggen dat de auto die we hebben gemaakt in minder tijd naar 400 km/u en terug naar 0 kan gaan, dan de McLaren F1 nodig had om naar 350 km/u te accelereren. En niet alleen dat, maar hij [de Nevera] kan het keer op keer doen, waarbij elk ander prestatierecord in het proces wordt verbroken.’
Acceleratietijden van de Rimac Nevera
Sprint | Tijd volgens RaceLogic | Tijd volgens Dewesoft |
0-100 km/u | 1.82s | 1.81s |
0-200 km/u | 4.42s | 4.42s |
0-300 km/u | 9.23s | 9.22s |
0-400 km/u | 21.32s | 21.31s |
100-200 km/u | 2.59s | 2.59s |
200-300 km/u | 4.81s | 4.79s |
200-250 km/u | 2.00s | 2.00s |
100-0 km/u (afstand) | 29.12m | 28.96m |
0-100-0 km/u | 4.03s | 3.99s |
0-200-0 km/u | 8.85s | 8.86s |
0-300-0 km/u | 15.68s | 15.70s |
0-400-0 km/u | 29.94s | 29.93s |
1/4 mijl | 8.26s | 8.25s |
1/8 mijl | 5.46s | 5.44s |
1/2 mijl | 12.82s | 12.83s |
Mijl (stilstaande start) | 20.62s | 20.59s |
Eén reactie op “Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Rimac Nevera staat binnenkort ook gewoon in Nederland bij de dealer

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Herceg bosno srce ponosno