Ook bij Porsche doen ze aan doorgevertjes. Vroeger kregen Turbo S E-Hybrid modellen bij Porsche 680 pk, maar nu hebben de Turbo E-Hybrid (zonder het S’je) al zoveel power. En dat betekent dat de voorlopige topper van het gamma een nieuw vermogen mag uitkiezen. Zoals je al een beetje kon invullen is de nieuwe Porsche Turbo S E-Hybrid de sterkste Panamera ooit gebouwd. En voor wie het allemaal een klein beetje minder mag, is er nu ook weer een Panamera GTS.

Beide nieuwe Panamera’s krijgen natuurlijk de speciale actieve ophanging om de koets zo vlak mogelijk te houden. Daarnaast krijgt de Turbo S net als de andere Turbo-modellen de badges in de kleur ‘Turbonite’. Ook de luchtinlaten zijn in deze kleur gespoten. Aan de binnenkant kom je de Turbo-kleur nog tegen in de stiksels, sierlijsten, gordels, knoppen, het middenconsole en het stuur.

Specificaties van de sterkste Porsche Panamera ooit

Leuk, die aparte kleur, maar je komt hier natuurlijk om erachter te komen hoeveel power de sterke Porsche Panamera heeft. De 4,0-liter V8-motor met twee turbo’s produceert nu in z’n eentje 600 pk. Een elektromotor die in de achttraps PDK-automaat zit verwerkt, voegt nog eens 190 pk toe voor een totaal van 782 pk. Het koppel is nu precies 1.000 Nm.

Dankzij deze immens kracht stoot de Panamera Turbo S E-Hybrid in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Rechtuit kun je 325 km/u halen, maar ook in de bochten presteert de Turbo S opperbest. Porsche vertelt trots de Porsche de snelste auto in het segment is. De Panamera ging in 7.24,17 minuten over de Nordschleife heen. Dat is drie seconden sneller dan de Mercedes-AMG GT 63 S en meer dan een seconde vlugger dan de Tesla Model S Plaid met het circuitpakket.

De 25,9-kWh batterij zorgt voor een elektrisch rijbereik van 88 kilometer. Zo kun je het verbruik van de V8 tijdens de dagelijkse kilometers een beetje binnen de perken houden. Of je gebruikt benzine- en elektropower voor maximale prestaties, natuurlijk. Opladen gaat ook nog eens sneller dan eerst. De ingebouwde AC-lader van 11 kW laadt de batterij in twee uur en 39 minuten op van 0 tot 100 procent.

De nieuwe Porsche Panamera GTS

Porsche introduceert gelijk ook de nieuwe Panamera GTS. De V8 produceert hierbij 500 pk, wat 20 pk meer is dan de vorige GTS. De 0-naar-100-tijd is 3,8 seconden en de topsnelheid is 302 km/u. Speciaal voor de GTS is de luchtvering wat sportiever afgesteld. Deze Panamera staat 10 millimeter dichterbij de grond en de stabilisatorstangen zijn versterkt.

De twee nieuwe beste versies van de Porsche Panamera zijn vanaf nu te bestellen. De prijzen zijn nog niet bekend. Voor de Panamera Turbo betaal je in Nederland minimaal 206.5000 euro. Daar zal de Turbo S E-Hybrid boven gaan zitten. De leveringen beginnen ergens in de herfst van dit jaar.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)