Op de occasionmarkt doet Toyota het altijd erg goed. Met name de vermeende betrouwbaarheid is voor een gebruikte auto immers belangrijker dan bij een nieuw aan te schaffen auto. Ook voor de export doet Toyota het altijd goed. Relatief gezien zijn ze dus vrij prijzig op de tweedehands automarkt, maar gelukkig is een gebruikte nog altijd goedkoper dan een nieuwe. Of toch niet?
In Australië is de Toyota Land Cruiser bijkans een wettig betaalmiddel geworden. Uiteraard zullen we het even voor je toelichten. In Australië kun je drie varianten van de Toyota Land Cruiser bestellen. Er is de Land Cruiser Prado, de enorme Land Cruiser 300 en daarnaast is de oude Land Cruiser 70 ook nog gewoon leverbaar.
De Toyota Land Cruiser 70 stamt uit 1984 en is toen geleidelijk subtiel aangepast, maar kreeg nooit echt een grote facelift. Wat dat betreft is er een parallel te ontdekken met de Mercedes G-Klasse. Het grote verschil is, is dat de Land Cruiser 70 wat dichter bij zijn roots bleef. In landen als Zuid-Afrika en Australië is deze variant nog zeer in trek. En met name wat er in Australië gebeurt is wel gek.
Toyota Land Cruiser 70
De auto kost daar nieuw omgerekend zo’n 50.000 euro. Daar kun je ze echter al lang niet meer voor krijgen, zo ontdekte het Australische Car Sales, want de prijzen vliegen door het dak. Nu Toyota heeft aangegeven te gaan stoppen met de Land Cruiser 70 met V8-motor, is het land te klein (we zien de ironie en deze analogie). De stijgingen van de prijzen grenzen namelijk aan het hondsdolle.
Meer dan 700 late exemplaren van de Land Cruiser 70 staan te koop voor aanzienlijk meer dan die 50 mille en dat zijn gewoon gebruikte auto’s. De echt nette exemplaren met de juiste uitrusting en weinig kilometers mogen weg voor omgerekend anderhalve ton. Toyota raadt aan vooral geen bedragen neer te leggen die boven de adviesprijs liggen, maar het zijn ironisch genoeg ook Toyota-dealers nu mee profiteren van deze bizarre stijgingen.
Om de klanten iets tegemoet te komen, heeft Toyota een Land Cruiser 70 met viercilinder motor en automaat aan het gamma toegevoegd. Heel erg leuk, maar het overgrote deel van de clientèle wil gewoon die V8-motor. De Land Cruiser 70 is nog in productie, maar de wachtlijsten zijn enorm. De 4.5 V8-diesel is niet meer te bestellen en daar zit dus precies de angel: dat is de versie die iedereen wil.
Johan heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
De overheden wil het volk laten geloven dat diesel vergaande glorie is! Maar de nieuwste diesels zijn betreft milieu veel beter dan bezine en misschien wel bij doorontwikkeling ook beter dan elektrisch!
Dus, Toyota, ga terug naar de V8 diesel, daar naast rijd diesel gewoon geweldig💪
Maestro heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Late exemplaren is een slechte vertaling uit het engels.
Jonge exemplaren is meer gangbaar.
Decorte heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Oude dingen. niet meer van deze tijd Mijn landcruiserv8. Bouwjaar 2016 en eentje 2019 kosten een kapitaal aan onderhoud en brandstof Principes en koppigheid zijn niet altijd rendabel. maar ik blijf er mee rijden das een dure hobby in vergelijking met mijn electrische wagens
W heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
heb er nog een .super wagen .maar ik word te oud
Trijnco heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Ik snap wel dat deze auto,s gewild zijn: oerdegelijk en met V8 beresterk
Zo.n auto kan je een leven lang mee toe en je erfgenamen ook…😉