Het is natuurlijk nooit het doel van een fabrikant om een auto te maken die als ‘fout’ wordt aangemerkt. Althans, dat zou je denken. Als fout heel erg populair is, waarom niet? BMW heeft de hazentanden van de 4-serie of de XM niet per ongeluk zo getekend. Het is niet dat ze het zelf mooi vinden. Nope: het verkoopt. Waarschijnlijk kun je deze gefacelifte Porsche Cayenne met Techart-behandeling ook onder rekenen.

De Porsche Cayenne is natuurlijk al een auto waarvoor je als bestuurder een beetje een dikke huid moet hebben. Het is immers het prototype PC Hooft-tractor. Dan kun je deze Techart-versie zien als de ultieme Bijlmer Bajes Bolide. Techart heeft een hele hoop onderdelen ontwikkeld voor de Cayenne om deze sneller, exclusiever, dikker en ja, ook een beetje fouter te maken.

Stiekem houden we allemaal van fout

Natuurlijk, we zeggen wel dat we naar de 4 Impromptu’s van Schubert luisteren (Opus 90 uiteraard, we zijn immers kenner), maar stiekem hebben we Endless Summer van Scooter aanstaan. Het is beide pianomuziek. Even door naar de Cayenne van Techart. De Duitsers hebben een compleet arsenaal aan onderdelen. Denk aan carbon versiersels, onderstel-upgrades en gigantische wielen waar ze in Utrecht gewoon huur voor durven te vragen. 21 inch is de minimummaat.

Techart Cayenne S facelift zijkant links zij weg rijdend

De basis is de Porsche Cayenne S, dus de versie met 4,0-liter V8 en twee turbo’s. Deze is in standaardvorm goed voor 474 pk en 600 Nm. Dat zijn vrij bescheiden waarden voor een dergelijke motor. Dat blijkt ook wel, want na een digitale massagekuur in de vorm van een externe module stijgt het vermogen naar 564 pk en 720 Nm. Dat is 90 pk en 120 Nm erbij. Als je het OPF (partikelfilter) eraf haalt is zelfs 574 pk, precies 100 pk meer.

Cayenne S van Techart sneller dan standaard Cayenne GTS

Daarmee kun je in 4,1 seconden van een stoplicht naar 100 km/u sprinten. Dat is 3 tienden sneller dan standaard. Van 0-160 km/u duurt 9 seconden en de 0-200 km/u sprint is in 13,9 seconden achter de rug. Als je lang genoeg doorstampt op de A31 in Duitsland kun je 287 km/u halen, 14 km/u meer dan standaard. De Cayenne S van TechArt is niet alleen sneller dan het standaardmodel, maar ook sneller dan de Cayenne GTS.

Techart Cayenne S facelift zilvergrijs lichtgrijs rechtsvoor zij rijdend weg

Wat je vindt van het uiterlijk is smaak, maar het is niet zomaar plakspul. Alle onderdelen zijn minimaal van Porsche-kwaliteit. Dus gewoon een perfecte pasvorm. Dat niet alleen, alle vleugels, lipjes en spoilers zijn in een windtunnel en op de Autobahn getest en hebben een gunstige uitwerking op de aerodynamische eigenschappen op de Cayenne. Tenslotte kun je alle onderdelen verwijderen zonder dat je de auto beschadigd, ook wel lekker. Alle onderdelen zijn per direct te bestellen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)