10 bizarre feiten over de Challenger Demon

De snelste, de vetste, de heftigste

Dodge Challenger Demon
Foto('s): FCA Group

Zullen we het nog eens hebben over de Dodge Challenger Demon? Deze briesende, gnuivende, vuurspuwende spierballenbak is immers een van de meest extreme auto’s die ooit in de showroom zijn verschenen. We zullen er niet snel over uitgepraat raken.

De opper-Dodge is zo krachtig dat hij zomaar een aantal records weet te breken. We zetten 10 bizarre feiten over de Dodge Challenger Demon voor je op een rijtje.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

01. ‘s Werelds snelste productieauto van 0 naar 96 km/u

Twee komma drie seconden. Zo lang duurt het om vanuit stilstand de 96 km/u (60 mph) aan te tikken. Met de TransBrake (zie verderop) klaart ie het klusje zelfs in 2,1 seconden.

De Demon is dus sneller dan de Bugatti Chiron (2,4 seconden van 0 naar 100 km/u) en de Tesla Model S P100D met Ludicrous Plus (2,3 seconden). En dat met de aandrijving enkel op de achterwielen; die andere twee hebben vierwielaandrijving nodig.

Hoe snel ie van 0 naar 48 km/u (30 mph) accelereert? In één seconde. Dat is duivels.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

02. De V8 met de meeste pk’s ooit

En daardoor is de Demon de krachtigste musclecar die ooit straat-legaal werd aangeboden. De 6,2-liter supercharged Hemi V8 levert 851 pk en 1.044 Nm, en als je dacht dat het ‘gewoon’ een gekietelde Hellcat-motor betreft: mooi niet.

De V8 van de Demon kreeg 25 grote upgrades, waaronder een forsere supercharger (2,7 in plaats van 2,4 liter), andere zuigers, stoterstangen, kleppen en een nieuw injectiesysteem. Daarnaast is er een hogere turbodruk (1 bar in plaats van 0,8 bar) en staat de rode lijn hoger op de toeren teller (bij 6.500 in plaats van 6.200 tpm).

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

03. De snelste productieauto op de kwartmijl

Iedereen die weleens een Fast & Furious-film heeft bekeken, weet hoe zwaar dit weegt: de Demon doet de kwartmijl (402 meter) in minder dan tien seconden. In 9,65 seconden om precies te zijn, bij 225 km/u.

Even ter vergelijking: de hyperhybrides van McLaren, Porsche en Ferrari doen er ‘maar liefst’ 9,8 seconden over. Wanneer de Chiron een officiële tijd neerzet, zou deze er wel eens onder kunnen duiken. Maar voor nu is de Dodge Challenger Demon de koning van de kwartmijl.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

04. Zo snel dat de NHRA ‘m van de dragstrip verbannen heeft

Juist: vanwege die idiote kwartmijltijd heeft de National Hot Rod Association in de VS de Demon uitgesloten van deelname aan races. Omdat ie gewoon te snel is.

Waarom ze dit doen? Nou, volgens de regels moet elke auto die onder de tien seconden of boven de 217 km/u (135 mph) komt, voorzien zijn van een NHRA-goedgekeurde rolkooi. En die heeft de Demon niet.

In theorie mag je dus wel meedoen als je geen betere tijd dan 10,01 seconden uit je Demon kunt persen. En anders zul je toch met een lasapparaat in de weer moeten.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

05. ‘s Werelds eerste productieauto die een wheelie kan doen

Wheelies zijn normaal gezien iets voor motorfietsen. Of misschien voor de meest gestoorde, handgebouwde dragracers.

Niet langer: de Dodge Challenger Demon is de eerste ‘gewone’ auto die z’n voorwielen van de grond tilt bij hard optrekken. Hierdoor is ie in het Guinness Book of World Records beland, voor de langste wheelie door een productieauto. Hij komt op enkel z’n achterwielen zomaar 0,89 meter ver.

Dodge Challenger DemonFoto('s): Dodge

06. De eerste productieauto die z’n airco gebruikt om harder te gaan

Dit is interessant. Om te midden van alle pk’s z’n hoofd koel te houden, heeft de Dodge Challenger Demon iets aan boord dat een Power Chiller heet. Hiermee wordt met behulp van de airconditioning de koelvloeistof extra gekoeld, waarna het bij de supercharger terechtkomt om de ingaande lucht frisser te maken. Wat weer zorgt voor meer vermogen.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

07. Voor 1 dollar kun je ‘m nog sneller maken

Als je een Dodge Challenger Demon koopt, krijg je er een coupon bij. Niet weggooien, want hiermee kun je het speciale Demon-krat aanschaffen voor de vriendelijke prijs van 1 dollar. Met deze kit kun je je straat-Demon omtoveren tot een volwaardige drag-Demon. Voor die ene dollar krijg je:

  • Een nieuw motormanagement met calibratie voor hoog-octaan racebrandstof
  • Een knop voor in je middenconsole om op deze brandstof over te schakelen
  • Een konisch performance-luchtfilter
  • Een afdekplaatje voor de spiegel aan de passagierskant
  • Dunne dragrace-voorwieltjes
  • Een gereedschapsset met Demon-logo’s
  • Een hydraulische krik met bijbehorende tas
  • Een draadloze schroefboormachine met oplader
  • Een momentsleutel met verlengstuk
  • Een bandendrukmeter
  • Een matje voor over je spatbord, voor tijdens het sleutels
  • Een gereedschapstas
  • Een piepschuimen houder voor in je kofferbak waar je de dragwieltjes en gereedschap in kunt leggen
Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

08. De eerste productieauto specifiek ontworpen om op 100-octaan racebrandstof te lopen

Bouw je je Demon om met bovenstaande kit, dan kan je motor plots omgaan met speciale racebrandstof. Je tankt het spul, drukt op een knop en wacht even af tot de auto het octaangetal heeft vastgesteld. Als het de 100 aantikt, stelt de motor zichzelf zo in dat hij er optimaal gebruik van kan maken.

Dit betekent dat je aan de volle 851 pk en 1.044 Nm kunt komen (bij normale brandstof hebben we het over 819 pk en 972 Nm). De invloed van de weersomstandigheden op deze extreme cijfers schijnt minimaal te zijn.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

09. De eerste productieauto met TransBrake en een koppelreserve

Tenzij je je halve leven op dragstrips hebt doorgebracht, weet je waarschijnlijk niet wat een transbrake is. Het blokkeert in feite de uitgaande as van de transmissie, zodat je de aandrijflijn alvast kunt belasten zonder dat de auto naar voren komt. Zo kun je de V8 tot 2.350 tpm laten draaien zonder dat je door de remmen heen duwt. Je activeert de TransBrake met een flipper aan het stuur. Als je deze loslaat, is de opgebouwde koppelreserve binnen 150 milliseconden beschikbaar op de achterwielen.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

10. De details zijn geniaal

Een burnout in de hoek van je voorruit? Willen wij ook.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken