Groeien van 74.000 naar 400.000 verkochte auto’s in 2018. Dat was het meesterplan van Alfa Romeo in 2014. Het geheime wapen was het toen gloednieuwe Giorgio-onderstel, waarop alle nieuwe modellen van Alfa Romeo zouden staan. Giorgio zou de fundering zijn voor een opvolger van de Giulietta, voor een concurrent voor de BMW 5-serie en in totaal nog dertien modellen. Een aanbod van vijftien Alfa Romeo’s – dat kun je je nu haast niet voorstellen. Alfa Romeo pompte meer dan 1 miljard dollar in de ontwikkeling van Giorgio. Na de onthulling van het eerste model waren de vooruitzichten goed.
Wat kwam ervan?
Het eerste wapenfeit was de fenomenale Alfa Romeo Giulia in 2016. De concurrent van de BMW 3-serie ziet er fantastisch uit en rijdt heel plezierig. Iedereen kent de temperamentvolle Quadrifoglio, maar er zijn ook verstandigere motoriseringen zoals een dieseltje en een viercilinder-benzinemotor. Twee jaar later verscheen de Alfa Romeo Stelvio op hetzelfde platform. Ook hiervan kwam een geweldige Quadrifoglio, met dezelfde V6 met 510 pk, maar dan met vierwielaandrijving.
Geen 400.000 stuks in 2018
Toen waren we al in 2018 aanbeland, het jaar dat Alfa 400.000 auto’s wilde wegzetten. De verkoopcijfers groeiden weliswaar, maar niet hoger dan zo’n 120.000 auto’s. Geen man overboord, als Alfa zou doorpakken; ze zouden immers nog dertien andere modellen introduceren. Andere merken binnen het concern maakten geen gebruik van het platform. De Maserati Levante of Ghibli zouden bijvoorbeeld perfect op Giorgio hebben gepast. Helaas bleven nieuwe introducties uit. En nu komt het treurige nieuws dat het platform waarschijnlijk verdwijnt.
Alfa Romeo is gefuseerd
Zoals je inmiddels weet is FCA, het moederbedrijf van Alfa Romeo, gefuseerd met het Franse PSA. Samen vormen de twee grote autoconcerns Stellantis. Na de wittebroodsweken is het onvermijdelijk dat de twee kritisch gaan kijken welke spullen er met de verhuizing mee mogen. Bij de ontwikkeling van het Giorgio-platform is geen rekening gehouden met elektrificatie (bijvoorbeeld plug-in hybrides) en het past daarom niet in het toekomstplaatje van Alfa Romeo.
Geen Giorgio-platform, maar ‘STLA Large’
De CEO van Alfa Romeo, Jean-Philippe Imparato, meldt tijdens een persevenement dat het merk in de toekomst overstapt op het STLA Large-platform van Stellantis. Dit platform biedt wel ruimte voor batterijen en elektromotoren. Dat zou betekenen dat de Giulia en de Stelvio de laatste auto’s op het dure Giorgio-platform zijn. Ook Maserati gaat zijn nieuwe modellen op het Stellantis-platform zetten. De droom van een nieuwe Alfa GTV spatte al eerder uiteen.
Wat is de toekomst van Alfa Romeo?
Waarschijnlijk zijn de Giulia en Stelvio voorlopig nog wel te bestellen. Het gerucht van een 5-serie concurrent op basis van hetzelfde platform is nu ontkracht. Alfa Romeo komt binnenkort sowieso met de Tonale, een plug-in hybride SUV. Daaronder zou de Brennero komen, een crossover die zijn ingewanden deelt met de Opel Mokka en de Peugeot 2008. Waarschijnlijk moet Alfa eerst wat SUV’s en crossovers verkopen om het spaarpotje te vullen voordat ze met nieuwe spektakelstukken kunnen komen.
Jp heeft op 25 april 2021 geschreven:
Fake news 🙂
Jan heeft op 25 april 2021 geschreven:
Jammer,
Ik hou van mijn Stelvio Quad in de USA.
Maar helaas is hybride waarschijnlijk de toekomst en zal ik in NL graag in een Tonale plaatsnemen.
420noscopeopjebek heeft op 23 april 2021 geschreven:
Ach, leuk om een keer gehad te hebben. Leuk om in te rijden. Maar zal niet gemist worden.