
Groeien van 74.000 naar 400.000 verkochte auto’s in 2018. Dat was het meesterplan van Alfa Romeo in 2014. Het geheime wapen was het toen gloednieuwe Giorgio-onderstel, waarop alle nieuwe modellen van Alfa Romeo zouden staan. Giorgio zou de fundering zijn voor een opvolger van de Giulietta, voor een concurrent voor de BMW 5-serie en in totaal nog dertien modellen. Een aanbod van vijftien Alfa Romeo’s – dat kun je je nu haast niet voorstellen. Alfa Romeo pompte meer dan 1 miljard dollar in de ontwikkeling van Giorgio. Na de onthulling van het eerste model waren de vooruitzichten goed.
Wat kwam ervan?
Het eerste wapenfeit was de fenomenale Alfa Romeo Giulia in 2016. De concurrent van de BMW 3-serie ziet er fantastisch uit en rijdt heel plezierig. Iedereen kent de temperamentvolle Quadrifoglio, maar er zijn ook verstandigere motoriseringen zoals een dieseltje en een viercilinder-benzinemotor. Twee jaar later verscheen de Alfa Romeo Stelvio op hetzelfde platform. Ook hiervan kwam een geweldige Quadrifoglio, met dezelfde V6 met 510 pk, maar dan met vierwielaandrijving.
Geen 400.000 stuks in 2018
Toen waren we al in 2018 aanbeland, het jaar dat Alfa 400.000 auto’s wilde wegzetten. De verkoopcijfers groeiden weliswaar, maar niet hoger dan zo’n 120.000 auto’s. Geen man overboord, als Alfa zou doorpakken; ze zouden immers nog dertien andere modellen introduceren. Andere merken binnen het concern maakten geen gebruik van het platform. De Maserati Levante of Ghibli zouden bijvoorbeeld perfect op Giorgio hebben gepast. Helaas bleven nieuwe introducties uit. En nu komt het treurige nieuws dat het platform waarschijnlijk verdwijnt.
Alfa Romeo is gefuseerd
Zoals je inmiddels weet is FCA, het moederbedrijf van Alfa Romeo, gefuseerd met het Franse PSA. Samen vormen de twee grote autoconcerns Stellantis. Na de wittebroodsweken is het onvermijdelijk dat de twee kritisch gaan kijken welke spullen er met de verhuizing mee mogen. Bij de ontwikkeling van het Giorgio-platform is geen rekening gehouden met elektrificatie (bijvoorbeeld plug-in hybrides) en het past daarom niet in het toekomstplaatje van Alfa Romeo.
Geen Giorgio-platform, maar ‘STLA Large’
De CEO van Alfa Romeo, Jean-Philippe Imparato, meldt tijdens een persevenement dat het merk in de toekomst overstapt op het STLA Large-platform van Stellantis. Dit platform biedt wel ruimte voor batterijen en elektromotoren. Dat zou betekenen dat de Giulia en de Stelvio de laatste auto’s op het dure Giorgio-platform zijn. Ook Maserati gaat zijn nieuwe modellen op het Stellantis-platform zetten. De droom van een nieuwe Alfa GTV spatte al eerder uiteen.
Wat is de toekomst van Alfa Romeo?
Waarschijnlijk zijn de Giulia en Stelvio voorlopig nog wel te bestellen. Het gerucht van een 5-serie concurrent op basis van hetzelfde platform is nu ontkracht. Alfa Romeo komt binnenkort sowieso met de Tonale, een plug-in hybride SUV. Daaronder zou de Brennero komen, een crossover die zijn ingewanden deelt met de Opel Mokka en de Peugeot 2008. Waarschijnlijk moet Alfa eerst wat SUV’s en crossovers verkopen om het spaarpotje te vullen voordat ze met nieuwe spektakelstukken kunnen komen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano review: Niet perfect, maar is dat niet juist zijn charme?

Quadrifoglio is 100 jaar oud en dat viert Alfa met deze speciale Giulia en Stelvio

Alfa Romeo Stelvio en Giulia krijgen facelift, zien er nog steeds prachtig uit

De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Estrema zijn gemaakt met hulp van het F1-team

Hagel sloopt Alfa van Kimi Räikkönen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Nieuwe Alfa Romeo GTV keert terug, met dank aan Opel

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Fake news 🙂
Jammer,
Ik hou van mijn Stelvio Quad in de USA.
Maar helaas is hybride waarschijnlijk de toekomst en zal ik in NL graag in een Tonale plaatsnemen.
Ach, leuk om een keer gehad te hebben. Leuk om in te rijden. Maar zal niet gemist worden.