Gemodificeerde EV’s worden een echte trend. Lister pakte eerder deze week al de Jaguar I-Pace aan om de Lister SUV-E te creëren. Nu is Tesla aan de beurt, met de Tesla Model 3 Ascension R. Je bent vast wel bekend met de Model 3, zolang je geen jaren vast hebt gezeten op een onbewoond eiland na een vliegtuigcrash. Deze Model 3 Ascension R is het product van Unplugged Performance, een tuner met wortels in de Japanse tuning-scene.

Unplugged maakte in het verleden al meerdere aangepaste versies van de Model 3, maar dit is zeker de wildste. Het is een op maat gemaakte auto voor klant Erik Strait, die op SEMA werd onthuld. Dit is wat je krijgt als je weken van je tijd en tienduizenden dollars besteedt aan een reguliere Model 3. ‘We ontwikkelden het Ascension R-programma voor de echte liefhebbers van EV’s met veel vermogen, die hoge verwachtingen hebben’, zegt de directeur van Unplugged, Ben Schaffer. ‘En voor autoliefhebbers die graag in de meeste extreme variant van de Model 3 willen rijden.’

De Ascension R heeft het allemaal

‘Je kunt elke Ascension R dagelijks meenemen op openbare wegen en met behulp van de Autopilot van het circuit weer naar huis rijden. Zonder dat je de instellingen van de auto hoeft te veranderen.’ De basis van de auto bestaat uit koolstofvezel, ook die mooie achterspoiler. De wielen zijn 20 inch en gehuld in Michelin Cup 2-banden. De auto remt met koolstof-keramische remmen, stuurt wat strakker door verstelbare dempers en houdt de bestuurder veilig met racestoelen.

In tegenstelling tot Lister knoeit Unplugged niet met de aandrijving. Je wilt voor de Ascension R dus wel de meest pittige Model 3 gebruiken die Elon Musk verkoopt. Dan kun je het beste gebruikmaken van de nieuwe onderdelen. ‘Ik heb altijd een grote waardering gehad voor in de fabriek afgestelde, straatlegale raceauto’s,’ zegt Schaffer, ‘er is iets speciaals aan een goed uitgedachte visie die op de lijn staat tussen raceauto en boodschappenwagen.’

‘Jarenlang lag mijn focus op het ontdekken wat een Tesla-raceauto in zou houden. En natuurlijk hoe ik ervoor kon zorgen dat ik de juiste balans zou hebben op elk gebied van het concept. Hip, hardcore, enorm krachtig maar niet onpraktisch. Het is meestal moeilijk om de juiste harmonie te vinden tussen deze kenmerken.’ Is het met de Ascension R toch gelukt? Schaffer verzekert ons er in ieder geval van dat elke auto van Unplugged uniek zal zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)