Chevrolet E-10 Concept: de redding van hotrods

Een C-10 pick-up met volledig elektrische aandrijving en de accu's van twee Ampera-e's

E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy
E-10 Concept van Chevy

Het begrip ‘hotrodding’ is een lange tijd minder populair geweest, maar het begint weer terug te komen. En volgens Chevrolet is deze E-10 Concept (geen familie van de onpopulaire brandstofsoort) ‘de toekomst van hotrodding’. De Amerikaanse fabrikant maakte deze auto voor de SEMA-beurs in Las Vegas dit jaar. Ze pakten een Chevrolet C-10 pick-up uit 1962 en schroefden er een elektrische aandrijflijn in met de naam Connect & Cruise. Het bouwen ervan duurde slechts achttien weken.

Het Chevrolet E-10 Concept slobbert zijn stroom uit twee accupakketten uit de Chevy Bolt/Opel Ampera-e, met in totaal 120 kWh. Die batterijen zijn in de laadbak van de pick-up geplaatst, onder een stevige tonneaucover. De zogenoemde eCrate-motor is in principe plug & play en kan zonder al te veel moeite gemonteerd worden. Deze motor levert zo’n 456 pk (in dit geval aan de achterwielen) en koppel je aan de bestaande transmissie. Volgens Chevrolet kan het E-10 Concept in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u komen.

Het Chevrolet E-10 Concept hoeft niet per se stil te zijn

General Motors overweegt de eCrate-motor in de toekomst aan te bieden voor liefhebbers. Het Chevrolet E-10 Concept verschilt qua uiterlijk nauwelijks van de reguliere C-10, op een verlaagde ophanging na. Of komt dat gewoon door het gewicht van de batterijen? Oh, en de feloranje lak was in de jaren zestig ook nog geen optie, net als de 20-inch wielen vóór en 22-inch wielen achter. Als het goed is, zou de pick-up zelfs ongeveer hetzelfde moeten klinken als standaard, dankzij kunstmatig geluid.

De E-10 Concept kondigt zijn aankomst aan door drie speakers: één aan de voorkant en twee aan de achterkant. Je kunt kiezen tussen het geluid van de LS7-motor uit de Camaro Z/28, zowel in Track- als in Touring-modus, of een meer bescheiden V8. In die laatste stand maakt de voorste speaker het inlaatgeluid terwijl de achterste twee brommen. Het geluid reageert op het schakelen tussen versnellingen. Dan kun je ook nog kiezen uit een futuristisch, Star Wars-achtig geluid, of complete stilte.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws