
Beetje gek, wel. Dan heb je dus een Aston Martin Vanquish laten bewerken door designhuis Zagato. Da’s mooi, want heel erg traditie en zo, omdat je al sinds 1960 met die jongens samenwerkt. Een prachtauto is het. Nu is een van dé stylingkenmerken van Zagato al tijden het dak met double bubble, twee uitsparingen die ruimte moeten creëren voor helmen. En wat doe je dan? Haal je dat dak eraf! Nou moe. Gelukkig is de Aston Martin Vanquish Zagato Volante er nauwelijks minder fraai op geworden.
Hoe zit dat met die Aston Martin Vanquish Zagato Volante?
Nou, het lijkt wel alsof er sprake is van een nieuw trendje. Op het Concours d’Élégance van Villa d’Este presenteer je een model, en een paar maanden later, op een soortgelijk evenement in Pebble Beach laat je een variant zien. BMW deed het met de 2002 Hommage, en Aston Martin doet nu min of meer hetzelfde. De Aston Martin Vanquish Zagato Volante is bedoeld om de samenwerking tussen Zagato en Aston Martin te vieren. Er zullen er, net als van zijn dichte zielsverwant, 99 gebouwd worden. En dit is de eerste.
De Volante krijgt zijn power uiteraard van een V12, en wel de 600 pk zesliter (eigenlijk 5,9 liter, want 5.935 cc. Maar goed, creatief afronden, heet dat) die ook in de reguliere Vanquish ligt. Níet de nieuwe V12 uit de DB11 dus. Hij kreeg er voor de gelegenheid wel wat pk’s bij. Waar die stumper van een Vanquish het moet stellen met 573 pk, heeft Zagato Volante er een mooi afgeronde 600 ter beschikking. Dat betekent een 0-100 km/u-sprintje in 3,7 seconden en een top die je hoofd echt niet leuk meer vindt.
Het is een beeldschone auto, als je het ons vraagt. Door het zwarte koolstofvezel onderaan, lijkt het wel alsof hij vanuit carbon verrezen is. De belijning is relatief (heel relatief) simpel, zonder al veel overbodige opsmuk. En wie van de mooie details is, kan al helemaal zijn hart ophalen. Neem nou die subtiele gestileerde ‘Z’s bij de achterlichten. Eén groot feest voor je ogen. Wij willen ‘m. Nu.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zo goedkoop (of duur) zijn Aston Martin’s uit James Bond tegenwoordig

Nieuwe Aston Martin Vanquish: geen hybride, maar wel een V12

De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit

Komt er een Aston Martin Vanquish Shooting Brake? Het ontwerp ligt al klaar

Aston Martin Vanquish 25 door Ian Callum

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Koop deze straatlegale Mercedes-AMG CLK GTR

Veiling in Monterey: de autohemel is te koop

Lamborghini Centenario Roadster: open sloper

BMW 2002 Hommage II: nog iets racier

Fraaie plaatjes: Bugatti Chiron in Californië

Vision Mercedes-Maybach 6: hij is er

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

De Alfa Romeo Giulia SWB Zagato is een serieus verbouwde Giulia

Zagato Mostro Barchetta roadster komt zeven jaar na de coupé

Bentley Continental GTZ van Zagato kan van jou zijn

Racesimulator van Zagato en Pininfarina

De IsoRivolta GTZ is een Corvette van Zagato

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant
