
Welkom bij de laatste telg van de Volkswagen Groep die de Golf-quadrilogie completeert. De vernieuwingsslag begon bij de Skoda Octavia, toen kwam de Seat Leon (vooruit, en de Cupra Leon), toen de Volkswagen Golf en nu is hier de nieuwe Audi A3 Sportback. Net als bij zijn broers is het ontwerp weer een stap vooruit, geen sprong. Je herkent de nieuwe A3 aan zijn grotere grille, scherpere hoeken in het plaatwerk en andere verlichting voor en achter. Vanbinnen vinden de grootste veranderingen plaats.
Bij de oude A3 verdween het navigatiescherm in het dashboard. Het nieuwe scherm zit lager en blijft op z’n plek. In tegenstelling tot de Golf, Octavia en de Leon behoudt de Audi A3 fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Hoewel alle merken de basisarchitectuur voor het interieur delen, mag Audi rustig zijn ding blijven doen. Ook de knoppen op het stuur blijven ouderwetse drukunits. Opvallend zijn de twee luchtblazers achter het stuur, die een straaljager-vibe afgeven. Daartussenin vind je de Virtual Cockpit van Audi, die optioneel 12,3 inch groot is.
De wielbasis van de nieuwe Audi A3 is gelijk aan die van de vorige generatie. De auto zelf is langer en breder, waardoor de passagiers iets ruimer zitten. De bestuurder zit lager, wat ‘het dynamische karakter van de A3 onderstreept’. In de kofferbak kun je 380 tot 1.200 liter aan spullen kwijt. Net als de Golf communiceert de A3 met andere auto’s die Car-to-X hebben, om de bestuurder te waarschuwen voor bijvoorbeeld stilstaand verkeer verderop.
Motoren Audi A3
Bij de introductie biedt Audi twee motoren aan. Een 1.5 TFSI met 150 pk of een 2.0 TDI met 116 óf 150 pk. Later volgt de kleinere 1.0 TFSI met 110 pk en een 1.5 TFSI met milde hybridetechniek (in de Golf heet dat eTSI). Halverwege 2020 komen nog meer motorenopties en ook de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Een plug-in hybride is ook onderweg, en zal ongetwijfeld de 1.4 TSI gebruiken uit de Golf GTE. De Audi A3 komt al in mei naar Nederland. De prijzen en andere specificaties volgen snel.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

He???? Dat is nog niet eens de RS??? Indrukwekkend wel. Verder….. ja, zelfde als met de driedeurs. Wat een rommeltje, het past in het gamma maar daar is alles wel mee gezegd. Zelfs Audi stapt af van de stijlvolle tijdloze elegantie die VAG meestal kenmerkt. Achterkant is wel stoer en lekker agressief. Altijd liever diit nog dan de Mercedessen en BMWs, zeker als die vijfcilinder nog blijft. Interieur zo te zien weer een zaligheidje van grote klasse die de andere ‘premium’ merken ver achter zich laat.