
Welkom bij de laatste telg van de Volkswagen Groep die de Golf-quadrilogie completeert. De vernieuwingsslag begon bij de Skoda Octavia, toen kwam de Seat Leon (vooruit, en de Cupra Leon), toen de Volkswagen Golf en nu is hier de nieuwe Audi A3 Sportback. Net als bij zijn broers is het ontwerp weer een stap vooruit, geen sprong. Je herkent de nieuwe A3 aan zijn grotere grille, scherpere hoeken in het plaatwerk en andere verlichting voor en achter. Vanbinnen vinden de grootste veranderingen plaats.
Bij de oude A3 verdween het navigatiescherm in het dashboard. Het nieuwe scherm zit lager en blijft op z’n plek. In tegenstelling tot de Golf, Octavia en de Leon behoudt de Audi A3 fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Hoewel alle merken de basisarchitectuur voor het interieur delen, mag Audi rustig zijn ding blijven doen. Ook de knoppen op het stuur blijven ouderwetse drukunits. Opvallend zijn de twee luchtblazers achter het stuur, die een straaljager-vibe afgeven. Daartussenin vind je de Virtual Cockpit van Audi, die optioneel 12,3 inch groot is.
De wielbasis van de nieuwe Audi A3 is gelijk aan die van de vorige generatie. De auto zelf is langer en breder, waardoor de passagiers iets ruimer zitten. De bestuurder zit lager, wat ‘het dynamische karakter van de A3 onderstreept’. In de kofferbak kun je 380 tot 1.200 liter aan spullen kwijt. Net als de Golf communiceert de A3 met andere auto’s die Car-to-X hebben, om de bestuurder te waarschuwen voor bijvoorbeeld stilstaand verkeer verderop.
Motoren Audi A3
Bij de introductie biedt Audi twee motoren aan. Een 1.5 TFSI met 150 pk of een 2.0 TDI met 116 óf 150 pk. Later volgt de kleinere 1.0 TFSI met 110 pk en een 1.5 TFSI met milde hybridetechniek (in de Golf heet dat eTSI). Halverwege 2020 komen nog meer motorenopties en ook de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Een plug-in hybride is ook onderweg, en zal ongetwijfeld de 1.4 TSI gebruiken uit de Golf GTE. De Audi A3 komt al in mei naar Nederland. De prijzen en andere specificaties volgen snel.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

He???? Dat is nog niet eens de RS??? Indrukwekkend wel. Verder….. ja, zelfde als met de driedeurs. Wat een rommeltje, het past in het gamma maar daar is alles wel mee gezegd. Zelfs Audi stapt af van de stijlvolle tijdloze elegantie die VAG meestal kenmerkt. Achterkant is wel stoer en lekker agressief. Altijd liever diit nog dan de Mercedessen en BMWs, zeker als die vijfcilinder nog blijft. Interieur zo te zien weer een zaligheidje van grote klasse die de andere ‘premium’ merken ver achter zich laat.