
Welkom bij de laatste telg van de Volkswagen Groep die de Golf-quadrilogie completeert. De vernieuwingsslag begon bij de Skoda Octavia, toen kwam de Seat Leon (vooruit, en de Cupra Leon), toen de Volkswagen Golf en nu is hier de nieuwe Audi A3 Sportback. Net als bij zijn broers is het ontwerp weer een stap vooruit, geen sprong. Je herkent de nieuwe A3 aan zijn grotere grille, scherpere hoeken in het plaatwerk en andere verlichting voor en achter. Vanbinnen vinden de grootste veranderingen plaats.
Bij de oude A3 verdween het navigatiescherm in het dashboard. Het nieuwe scherm zit lager en blijft op z’n plek. In tegenstelling tot de Golf, Octavia en de Leon behoudt de Audi A3 fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Hoewel alle merken de basisarchitectuur voor het interieur delen, mag Audi rustig zijn ding blijven doen. Ook de knoppen op het stuur blijven ouderwetse drukunits. Opvallend zijn de twee luchtblazers achter het stuur, die een straaljager-vibe afgeven. Daartussenin vind je de Virtual Cockpit van Audi, die optioneel 12,3 inch groot is.
De wielbasis van de nieuwe Audi A3 is gelijk aan die van de vorige generatie. De auto zelf is langer en breder, waardoor de passagiers iets ruimer zitten. De bestuurder zit lager, wat ‘het dynamische karakter van de A3 onderstreept’. In de kofferbak kun je 380 tot 1.200 liter aan spullen kwijt. Net als de Golf communiceert de A3 met andere auto’s die Car-to-X hebben, om de bestuurder te waarschuwen voor bijvoorbeeld stilstaand verkeer verderop.
Motoren Audi A3
Bij de introductie biedt Audi twee motoren aan. Een 1.5 TFSI met 150 pk of een 2.0 TDI met 116 óf 150 pk. Later volgt de kleinere 1.0 TFSI met 110 pk en een 1.5 TFSI met milde hybridetechniek (in de Golf heet dat eTSI). Halverwege 2020 komen nog meer motorenopties en ook de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Een plug-in hybride is ook onderweg, en zal ongetwijfeld de 1.4 TSI gebruiken uit de Golf GTE. De Audi A3 komt al in mei naar Nederland. De prijzen en andere specificaties volgen snel.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

He???? Dat is nog niet eens de RS??? Indrukwekkend wel. Verder….. ja, zelfde als met de driedeurs. Wat een rommeltje, het past in het gamma maar daar is alles wel mee gezegd. Zelfs Audi stapt af van de stijlvolle tijdloze elegantie die VAG meestal kenmerkt. Achterkant is wel stoer en lekker agressief. Altijd liever diit nog dan de Mercedessen en BMWs, zeker als die vijfcilinder nog blijft. Interieur zo te zien weer een zaligheidje van grote klasse die de andere ‘premium’ merken ver achter zich laat.