Welkom bij de laatste telg van de Volkswagen Groep die de Golf-quadrilogie completeert. De vernieuwingsslag begon bij de Skoda Octavia, toen kwam de Seat Leon (vooruit, en de Cupra Leon), toen de Volkswagen Golf en nu is hier de nieuwe Audi A3 Sportback. Net als bij zijn broers is het ontwerp weer een stap vooruit, geen sprong. Je herkent de nieuwe A3 aan zijn grotere grille, scherpere hoeken in het plaatwerk en andere verlichting voor en achter. Vanbinnen vinden de grootste veranderingen plaats.
Bij de oude A3 verdween het navigatiescherm in het dashboard. Het nieuwe scherm zit lager en blijft op z’n plek. In tegenstelling tot de Golf, Octavia en de Leon behoudt de Audi A3 fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Hoewel alle merken de basisarchitectuur voor het interieur delen, mag Audi rustig zijn ding blijven doen. Ook de knoppen op het stuur blijven ouderwetse drukunits. Opvallend zijn de twee luchtblazers achter het stuur, die een straaljager-vibe afgeven. Daartussenin vind je de Virtual Cockpit van Audi, die optioneel 12,3 inch groot is.
De wielbasis van de nieuwe Audi A3 is gelijk aan die van de vorige generatie. De auto zelf is langer en breder, waardoor de passagiers iets ruimer zitten. De bestuurder zit lager, wat ‘het dynamische karakter van de A3 onderstreept’. In de kofferbak kun je 380 tot 1.200 liter aan spullen kwijt. Net als de Golf communiceert de A3 met andere auto’s die Car-to-X hebben, om de bestuurder te waarschuwen voor bijvoorbeeld stilstaand verkeer verderop.
Motoren Audi A3
Bij de introductie biedt Audi twee motoren aan. Een 1.5 TFSI met 150 pk of een 2.0 TDI met 116 óf 150 pk. Later volgt de kleinere 1.0 TFSI met 110 pk en een 1.5 TFSI met milde hybridetechniek (in de Golf heet dat eTSI). Halverwege 2020 komen nog meer motorenopties en ook de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Een plug-in hybride is ook onderweg, en zal ongetwijfeld de 1.4 TSI gebruiken uit de Golf GTE. De Audi A3 komt al in mei naar Nederland. De prijzen en andere specificaties volgen snel.
SebVettelFan5 heeft op 4 maart 2020 geschreven:
He???? Dat is nog niet eens de RS??? Indrukwekkend wel. Verder….. ja, zelfde als met de driedeurs. Wat een rommeltje, het past in het gamma maar daar is alles wel mee gezegd. Zelfs Audi stapt af van de stijlvolle tijdloze elegantie die VAG meestal kenmerkt. Achterkant is wel stoer en lekker agressief. Altijd liever diit nog dan de Mercedessen en BMWs, zeker als die vijfcilinder nog blijft. Interieur zo te zien weer een zaligheidje van grote klasse die de andere ‘premium’ merken ver achter zich laat.