In de internet-oorlog tussen BMW en Audi is er een kleine veldslag gaande met de naam ‘quattro vs xDrive’. Audi, volgens velen een pionier op het vlak van vierwielaandrijving, zou hier heer en meester zijn. BMW zou het moeten houden bij achterwielaandrijvers die in de winter binnen moeten blijven. Maar is dat anno 2019 nog wel zo? YouTube-kanaal Tyre Reviews zocht het uit.
Een BMW en een Audi krijgen exact dezelfde Nokian-winterbanden. Een Jaguar krijgt vergelijkbare winterbanden. De auto’s hebben ongeveer hetzelfde vermogen en hetzelfde gewicht. Het enige minpuntje: het is niet de nieuwste BMW 3-serie, maar het is wel de 3-serie uit dezelfde generatie als de Audi A4. Streep die nadelen dus tegen elkaar weg. Het enige wat je kunt bedenken: misschien rijdt een auto door de genormaliseerde bandenkeuze niet op de bandenmaat waarvoor de auto ontwikkeld is. Maar zo kun je altijd wel bezig blijven.
De resultaten
In de eerste dragrace in de sneeuw is de Audi A4 met quattro sneller weg, in de tweede race pakt de BMW hem. Spannend is het sowieso. Uiteindelijk is het overwegend de Audi die de dragraces wint met 4-1. De Jaguar wint niets. De bandenrecensent benoemt het koppel van de Audi als troef, en niet per se het quattro-systeem.
Op ijs is de Audi als eerste weg tijdens de eerste dragrace. Uiteindelijk is het wederom Audi quattro die het wint van BMW xDrive en Jaguar AWD. De stand is 4-2-0 voor Audi, BMW en Jag. In de heuvelklim is het wederom heel spannend tussen Audi en BMW. Hier wint de BMW het plots met zijn xDrive-systeem. De score is 3-1 voor de BMW. De Jaguar deed bij deze test niet mee.
Daarna gaan de auto’s een parkoers doen, zowel met ESP aan als met ESP uit. Eerst wint Audi de proef met een tijd van 1 minuut en 28,9 seconden; de BMW doet 1 minuut en 31 seconden. Zonder ESP is de Audi 0,8 seconden sneller en de BMW maar liefst 2,1 seconden. Zonder ESP wint BMW het.
De conclusie? Die is wat flauw. De twee Duitsers liggen zo dicht bij elkaar dat het eigenlijk niet uitmaakt. De Jaguar is zonder ESP verrassend leuk om in te rijden, net als de BMW. Wil je heuvelklimmen zonder ESP, kies dan een BMW met xDrive. Voor andere sneeuwactiviteiten is het vrijwel om het even, met een klein voordeel voor quattro.
Reacties