Supersedans? Audi doet niet aan supersedans. De BMW M5 en de Mercedes-AMG E 63 krijgen geen weerstand van Audi. Vierdeurs coupés, dat is Audi’s kopje thee. Dit is de nieuwste: de Audi RS 7. Wat we hier hebben, zijn de mechanische ingewanden van de nieuwe RS 6, maar dan met een meer gewelfde koets.
Waar de RS 6 in een matgrijs jasje met zilverkleurige accenten geïntroduceerd werd, krijgt de Audi RS 7 op de foto’s een kleur die je daadwerkelijk zou bestellen. Daardoor oogt de nieuwe performance-Audi minder alsof je ‘m op zaterdagavond moet tegenhouden in de kroeg omdat iemand hem verkeerd aankeek. En er is nog een reden dat hij niet zo bruut oogt als de Avant.
De wielkasten van de Audi RS 7 puilen wel uit, maar dat is voornamelijk omdat de A7 al breder is dan de A6. Daarom is het verschil tussen de A7 en de RS 7 kleiner dan tussen de RS 6 en de A6. Het lijkt daarom alsof de RS 7 gewoon in een doorsnee garagebox past, waar het bij de RS 6 lijkt alsof hij klem komt te zitten. Goed, we zitten te zeuren om niets.
Specificaties Audi RS 7
De Audi RS 7 ziet er fantastisch uit en – niet geheel onbelangrijk – hij gaat prima van z’n plek. De 4,0-liter biturbo V8 uit de snelle Avant met 600 pk en 800 Nm ligt ook in de RS 7. Hiermee schiet de coupé in 3,6 seconden naar de 100 km/u en hij stoomt door tot 305 km/u. Boven de 100 km/u komt de achterspoiler omhoog voor de extra kilootjes downforce.
Binnenin krijg je het dashboard uit de Audi RS 6, inclusief een retro-toerenteller zoals je ‘m zag in de oer-Quattro. Hij verschijnt op het digitale dashboard in de RS1- en RS2-modus. In de bijzondere wielen hangen 440 millimeter grote keramische remschijven. Hij komt in het eerste kwartaal van 2020 naar Nederland. Dus zeg het maar: de Audi RS 7 of zijn ruimere broeder?
Reacties