
De M-afdeling van BMW moest eind jaren zeventig een M1 voor de weg maken. Tenminste, als ze wilden meedoen in de Groep 4- en Groep 5-klasse van de World Championship for Makes met de BMW M1 Procar, want homologatie. En daarom werd in 1978 de wereld gezegend met de BMW M1, de eerste en vooralsnog enige supercar ooit gebouwd door BMW.
Waarom mochten F1-coureurs in de BMW M1 Procar rijden?
Om aan de homologatieregels te kunnen voldoen, moesten er 400 stuks worden gebouwd, inclusief raceauto’s. De BMW Motorsport-directeur van die tijd, Jochen Neerspasch, besloot om een race-kampioenschap voor uitsluitend M1-raceauto’s te beginnen. Dat zou het productieaantal lekker opschroeven. De cup bracht naast een hoop spektakel, ook een handige manier om de M1’s verder te ontwikkelen met zich mee. Het totaal productieaantal kwam uit op 453 units.
Iedereen die van auto’s houdt, zou het eens zijn met Neerspasch. De Procar BMW M1 Championship werd geboren en als ondersteunende race van de Europese Formule 1 GP’s geïntroduceerd. Het begon allemaal in 1979. De vijf snelste coureurs van de F1-training op de vrijdag werden automatisch gekwalificeerd voor een race in de M1.
De overige vijftien stoeltjes werden verdeeld over jonge aspirant-coureurs die het uitdagen van gesettelde F1-coureurs het mooiste vonden wat er was. In het kampioenschap kwamen F1-coureurs tot hun recht: Niki Lauda won de eerste in 1979 en Nelson Piquet won in 1980 de tweede. Helaas stopte het kampioenschap na twee jaar. BMW had toen al de M1’s gebouwd die ze nodig hadden.
De legendarische zescilinder
De grootste verandering ten opzichte van de M1 voor de weg was de motor. De 3,5-liter zescilinder in de racer heeft 507 pk – een aardige toename ten opzichte van de standaard 279 pk. De motor leende zich uitstekend voor opvoeren. Met een turbo steeg het vermogen in een oogwenk zelfs naar 950 pk.
‘Reguliere’ M1’s zijn vandaag de dag bepaald niet goedkoop: zo’n 550.000 euro. Petrolhead Days kreeg het voor elkaar een flinke lading M1’s bij elkaar te krijgen. Zowel straatversies als de BMW M1 Procars overspoelden het Circuit Zolder. De BMW M1 gaf zelfs het startschot voor de M-afdeling – geschiedenis in actie dus. Scroll door de bovenstaande galerij met foto’s van fotograaf Dennis Noten.
Meer van TopGear


Kooptip: BMW M1 van Paul Walker

Geen nieuwe BMW M1, wel M2 en M2 CS

Deze Lego BMW M1 kan realiteit worden met jouw hulp

BMW M1 aan de muur

BMW M1 LPG-recordauto: het fascinerende verhaal

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Heerlijk: Commentator gaat los op BMW die wél richting aangeeft

Close call op Circuit Zolder door BMW

Woning naast Circuit Zolder kan van jou zijn

Zelf racen: waar en hoe?

Villa naast Circuit Zolder te koop

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

WOWWWWW <3