
De M-afdeling van BMW moest eind jaren zeventig een M1 voor de weg maken. Tenminste, als ze wilden meedoen in de Groep 4- en Groep 5-klasse van de World Championship for Makes met de BMW M1 Procar, want homologatie. En daarom werd in 1978 de wereld gezegend met de BMW M1, de eerste en vooralsnog enige supercar ooit gebouwd door BMW.
Waarom mochten F1-coureurs in de BMW M1 Procar rijden?
Om aan de homologatieregels te kunnen voldoen, moesten er 400 stuks worden gebouwd, inclusief raceauto’s. De BMW Motorsport-directeur van die tijd, Jochen Neerspasch, besloot om een race-kampioenschap voor uitsluitend M1-raceauto’s te beginnen. Dat zou het productieaantal lekker opschroeven. De cup bracht naast een hoop spektakel, ook een handige manier om de M1’s verder te ontwikkelen met zich mee. Het totaal productieaantal kwam uit op 453 units.
Iedereen die van auto’s houdt, zou het eens zijn met Neerspasch. De Procar BMW M1 Championship werd geboren en als ondersteunende race van de Europese Formule 1 GP’s geïntroduceerd. Het begon allemaal in 1979. De vijf snelste coureurs van de F1-training op de vrijdag werden automatisch gekwalificeerd voor een race in de M1.
De overige vijftien stoeltjes werden verdeeld over jonge aspirant-coureurs die het uitdagen van gesettelde F1-coureurs het mooiste vonden wat er was. In het kampioenschap kwamen F1-coureurs tot hun recht: Niki Lauda won de eerste in 1979 en Nelson Piquet won in 1980 de tweede. Helaas stopte het kampioenschap na twee jaar. BMW had toen al de M1’s gebouwd die ze nodig hadden.
De legendarische zescilinder
De grootste verandering ten opzichte van de M1 voor de weg was de motor. De 3,5-liter zescilinder in de racer heeft 507 pk – een aardige toename ten opzichte van de standaard 279 pk. De motor leende zich uitstekend voor opvoeren. Met een turbo steeg het vermogen in een oogwenk zelfs naar 950 pk.
‘Reguliere’ M1’s zijn vandaag de dag bepaald niet goedkoop: zo’n 550.000 euro. Petrolhead Days kreeg het voor elkaar een flinke lading M1’s bij elkaar te krijgen. Zowel straatversies als de BMW M1 Procars overspoelden het Circuit Zolder. De BMW M1 gaf zelfs het startschot voor de M-afdeling – geschiedenis in actie dus. Scroll door de bovenstaande galerij met foto’s van fotograaf Dennis Noten.
Meer van TopGear


Kooptip: BMW M1 van Paul Walker

Geen nieuwe BMW M1, wel M2 en M2 CS

Deze Lego BMW M1 kan realiteit worden met jouw hulp

BMW M1 aan de muur

BMW M1 LPG-recordauto: het fascinerende verhaal

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Heerlijk: Commentator gaat los op BMW die wél richting aangeeft

Close call op Circuit Zolder door BMW

Woning naast Circuit Zolder kan van jou zijn

Zelf racen: waar en hoe?

Villa naast Circuit Zolder te koop

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

WOWWWWW <3