BMW was er in 2009 als de kippen bij toen er vraag naar kleine, luxe crossovers begon te ontstaan; de oorspronkelijke, wat curieus ogende X1 werd een verkoophit. Nu is het tijd voor een opvolger, en die ziet er niet alleen maar beter uit.

De nieuwe X1 is een stuk ruimer geworden en neigt meer naar SUV dan naar opgepompte hatchback, met een hoogte die meer dan vijf centimeter toenam. De bagageruimte ging van heel aardig naar enorm (nu 505 tot maximaal 1.550 liter) en je kunt kiezen voor een verstelbare achterbank. Er is nu een head-up display beschikbaar, evenals uitgebreide connectiviteit en gebruikelijke hulpjes als actieve cruisecontrole, botswaarschuwing en voetgangersherkenning met city braking. Maar het meest opmerkelijke nieuws vinden we onderhuids: alsof het de doodnormaalste zaak van de wereld is, meldt BMW dat voortaan niet de achter-, maar de voorwielen aangedreven worden.

Voor wie moest gniffelen toen onze fijne vrienden in München een paar rare busjes op de markt zetten, lach maar niet te hard, want dit is dus wat ervan komt: ook bestaande modellen worden nu een voor een omgebouwd naar voorwielaandrijving. Nu de X1, straks de volgende generatie 1-serie. Moord en brand, is er dan niets meer heilig, etcetera.

Uiteraard is de X1 ook met xDrive-vierwielaandrijving te bestellen, al zal dit systeem, dat werkt met een elektrohydraulische platenkoppeling, maar weinig kracht naar de achteras sturen als je niet in de modder aan het spelen bent. Oftewel: voorwielaandrijving in je stoere BMW SUV, wen er maar aan.

Net als z'n voorganger is ook deze X1 enkel te krijgen met viercilinders. Ze lopen qua vermogens uiteen van 150 pk tot 231 pk en zijn te koppelen aan een handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat. Natuurlijk zijn ze een stuk zuiniger geworden, en de CO2-uitstoot voor de schoonste versie – de sDrive18d – valt met 109 g/km dit jaar nog net binnen de eisen voor 20 procent bijtelling. Vanaf oktober is de nieuwe BMW X1 te krijgen.

Reacties

Meer van TopGear