
De betekenis van de woordencombinatie ‘geheel nieuw’ krijgt het aardig te verduren de laatste tijd. Zo is dit de ‘geheel nieuwe’ Bugatti Chiron Super Sport, de überversie van de Bugatti Chiron die je op zich al sinds 2019 kent. Maar dat betrof een recordauto (hij reed 490,484 km/u, of ruim 304 mph) en 30 speciale ‘300+’-versies ter ere van dat record. Het is niet meteen duidelijk of deze Chiron Super Sport mechanisch wezenlijk anders is dan die 300+, maar het lijkt er niet op.
Bugatti-CEO Stephan Winkelmann noemt het ‘de essentie van wat we de afgelopen jaren hebben geleerd en ontwikkeld – de ultieme grand tourer’. Vooral voor rechtuitprestaties dus – wil je bochten nemen, dan kun je beter een Chiron Pur Sport kopen.
Getallen! We willen getallen!
Dankzij grotere turbo’s en aanpassingen aan de oliepompen en cilinderkoppen haalt de Bugatti Chiron Super Sport nu 1.600 pk uit zijn 8,0-liter W16. Dat is hetzelfde vermogen als de 300+. De rode lijn staat 300 tpm hoger op de toerenteller, bij 7.100 tpm, en het koppel wordt breder uitgesmeerd. De zevende versnelling is 3,6 procent langer. Ook is de auto 23 kilo lichter.
Van 0 naar 200 km/u gaat de Bugatti Chiron Super Sport in 5,8 seconden; 0 naar 300 duurt 12,1 seconden. Het merk geeft niet op hoe snel de auto van 0 naar 400 gaat, maar zegt wel dat hij dat ‘7 procent sneller’ doet dan een gewone Chiron. De topsnelheid? ‘Tot 440 km/u’, ook hetzelfde als de productie-300+. Als je je afvraagt of de banden dat aankunnen: met gemak. De Michelin Pilot Sport Cup 2’s werden speciaal ontwikkeld voor snelheden tot 500 km/u.
De details van de Bugatti Chiron Super Sport
De Super Sport is 25 centimeter langer dan de gewone Chiron, als onderdeel van geoptimaliseerde aerodynamica om bij een relaxte kruissnelheid van 440 km/u een perfecte balans tussen opwaartse en neerwaartse krachten te bereiken. De gaten in de voorspatborden – een knikje naar de EB110 – zorgen dat de lucht uit de wielkasten kan ontsnappen. De uitlaten kregen een ander plekje om de diffuser meer ruimte te geven (en ze klinken vetter).
De wielen zijn nieuw en exclusief voor de Bugatti Chiron Super Sport. Maar als je wilt, kun je ook opteren voor de magnesium exemplaren van de Pur Sport.
De prijs? 3,2 miljoen euro – zonder opties welteverstaan. En zonder belastingen. Niet goedkoop nee, maar wel een bescheiden optrekje in Friesland minder prijzig dan de 3,5 miljoen euro die de 300+ moest kosten. Vanaf volgend jaar wordt de Bugatti Chiron Super Sport uitgeleverd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

De Bugatti Tourbillon heeft een atmosferische V16-motor, drie elektromotoren en 1.800 pk

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Met 400 km/u afscheid nemen van de Chiron op de landingsbaan voor spaceshuttles

Is de Bugatti Chiron Super Sport sneller dan een Space Shuttle op een landingsbaan?

De eerste Bugatti Chiron Super Sport heeft lak aan normale kleuren

Bugatti Chiron Super Sport op de Autobahn en Nürburgring

Deze Bugatti Chiron Super Sport 300+’en halen samen 1.470 km/u

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Toch wel veel geld om een kleine piemel te compenseren (een andere reden is er volgens mij niet om zo’n lelijke platgeslagen olifant te kopen, die 400-500 km/h kun je toch nooit op de openbare weg rijden).