
De betekenis van de woordencombinatie ‘geheel nieuw’ krijgt het aardig te verduren de laatste tijd. Zo is dit de ‘geheel nieuwe’ Bugatti Chiron Super Sport, de überversie van de Bugatti Chiron die je op zich al sinds 2019 kent. Maar dat betrof een recordauto (hij reed 490,484 km/u, of ruim 304 mph) en 30 speciale ‘300+’-versies ter ere van dat record. Het is niet meteen duidelijk of deze Chiron Super Sport mechanisch wezenlijk anders is dan die 300+, maar het lijkt er niet op.
Bugatti-CEO Stephan Winkelmann noemt het ‘de essentie van wat we de afgelopen jaren hebben geleerd en ontwikkeld – de ultieme grand tourer’. Vooral voor rechtuitprestaties dus – wil je bochten nemen, dan kun je beter een Chiron Pur Sport kopen.
Getallen! We willen getallen!
Dankzij grotere turbo’s en aanpassingen aan de oliepompen en cilinderkoppen haalt de Bugatti Chiron Super Sport nu 1.600 pk uit zijn 8,0-liter W16. Dat is hetzelfde vermogen als de 300+. De rode lijn staat 300 tpm hoger op de toerenteller, bij 7.100 tpm, en het koppel wordt breder uitgesmeerd. De zevende versnelling is 3,6 procent langer. Ook is de auto 23 kilo lichter.
Van 0 naar 200 km/u gaat de Bugatti Chiron Super Sport in 5,8 seconden; 0 naar 300 duurt 12,1 seconden. Het merk geeft niet op hoe snel de auto van 0 naar 400 gaat, maar zegt wel dat hij dat ‘7 procent sneller’ doet dan een gewone Chiron. De topsnelheid? ‘Tot 440 km/u’, ook hetzelfde als de productie-300+. Als je je afvraagt of de banden dat aankunnen: met gemak. De Michelin Pilot Sport Cup 2’s werden speciaal ontwikkeld voor snelheden tot 500 km/u.
De details van de Bugatti Chiron Super Sport
De Super Sport is 25 centimeter langer dan de gewone Chiron, als onderdeel van geoptimaliseerde aerodynamica om bij een relaxte kruissnelheid van 440 km/u een perfecte balans tussen opwaartse en neerwaartse krachten te bereiken. De gaten in de voorspatborden – een knikje naar de EB110 – zorgen dat de lucht uit de wielkasten kan ontsnappen. De uitlaten kregen een ander plekje om de diffuser meer ruimte te geven (en ze klinken vetter).
De wielen zijn nieuw en exclusief voor de Bugatti Chiron Super Sport. Maar als je wilt, kun je ook opteren voor de magnesium exemplaren van de Pur Sport.
De prijs? 3,2 miljoen euro – zonder opties welteverstaan. En zonder belastingen. Niet goedkoop nee, maar wel een bescheiden optrekje in Friesland minder prijzig dan de 3,5 miljoen euro die de 300+ moest kosten. Vanaf volgend jaar wordt de Bugatti Chiron Super Sport uitgeleverd.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Met 400 km/u afscheid nemen van de Chiron op de landingsbaan voor spaceshuttles

Is de Bugatti Chiron Super Sport sneller dan een Space Shuttle op een landingsbaan?

De eerste Bugatti Chiron Super Sport heeft lak aan normale kleuren

Bugatti Chiron Super Sport op de Autobahn en Nürburgring

Deze Bugatti Chiron Super Sport 300+’en halen samen 1.470 km/u

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Toch wel veel geld om een kleine piemel te compenseren (een andere reden is er volgens mij niet om zo’n lelijke platgeslagen olifant te kopen, die 400-500 km/h kun je toch nooit op de openbare weg rijden).