
Ken je die video waarin F1-coureurs worden gevraagd naar hun autocollectie? Coureurs als Felipe Massa en Nico Rosberg antwoorden naar verwachting met auto’s als een Ferrari F40 of een Mercedes 280 SL. En dan komt de toen nog 22-jarige Carlos Sainz. Hij rijdt een Golf GTI die hij van vaderlief heeft gekregen. Na tien trouwe jaren dienst mag de Golf met pensioen en Sainz Jr. stapt nu eindelijk in een Ferrari.
De Golf GTI van Carlos Sainz Jr. is er eentje van de zesde generatie. Met een 2,0-liter turbomotor is de cilinderinhoud groter dan zijn F1-auto, maar het vermogen van 210 pk is wat meer aan de bescheiden kant. Voor ieders ego is het goed om te zien dat zelfs F1-coureurs weleens een stoepje meepakken. De coureur levert een achterbank in, maar krijgt daar ruim 600 pk voor terug.
Sainz Jr. is bij zijn werkgever op de koffie geweest om een Ferrari 812 Competizione samen te stellen. Daarvan laat hij nu het resultaat zien. ‘Ik ben nu niet langer alleen Ferrari-coureur, maar ook een Ferrari-klant’, zegt Sainz in de video. Als ras-Nederlanders zijn we uiteraard razend benieuwd naar de personeelskorting die coureurs krijgen.
De Ferrari 812 Competizione van Carlos Sainz jr.

Je kunt de Ferrari 812 Competizione van Carlos Sainz jr. herkennen aan zijn matgrijze uiterlijk met rode accenten. Verder zijn er in de auto genoeg verwijzingen naar de eigenaar. Zo is zijn racenummer 55 in de vloermatten geborduurd. Ook vind je op de dorpel de woorden ‘Smooth Operator’, wat refereert aan het hitje uit de jaren tachtig dat Sainz een aantal keer fantastisch zong over de boordradio.
De 6,5-liter V12-motor produceert 830 pk en 692 Nm. Dat vermogen gaat naar de achterwielen. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 2,9 seconden en de topsnelheid ligt rond de 340 km/u. Aan de eerste reactie te zien van Sainz is hij meer dan tevreden. Hij rijdt er ook alvast een stukje mee.
De Golf 6 GTI van Carlos Sainz Jr.
Eén reactie op “Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Italiaanse politie moedigt Nederlandse Ferrari aan flink gas te geven

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Gecrashte Ferrari 812 Competiziones staan er droevig bij

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Sainz senior gaat naar Ford: wat betekent dat voor de overstap van Max Verstappen?

Kwalificatie in China: Verstappen pakt pole, Hamilton P18

F1 in Japan: Max Verstappen rijdt onbedreigd naar de overwinning

Carlos Sainz wint overtuigend de GP van Australië 2024 bij afwezigheid van Verstappen

Verstappen pakt pole-position tijdens spannende kwalificatie in Australië

Verstappen werkt drukke 3e vrije training in Australië af, Leclerc klokt de snelste tijd

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Die stoeprandschade is vrij logisch verklaarbaar: F1-coureurs pakken beroepsmatig continu de kerbs mee, dus het is niet gek dat ze dat in hun vrije tijd ook wel eens doen…