Coolste camper uit de '80s: Vixen 21

Een gestroomlijnd snelheidswonder met een BMW-dieselmotor

Foto('s): Vixen Motor CompanyVixen 21: coolste camper
Foto('s): Mr.TinDC (Flickr)Vixen 21: coolste camper
Foto('s): Mr.TinDC (Flickr)Vixen 21: coolste camper
Foto('s): Stephan Mosel (Flickr)Vixen 21: coolste camper
Foto('s): Greg Gjerdingen (Flickr)Vixen 21: coolste camper
Foto('s): Greg Gjerdingen (Flickr)Vixen 21: coolste camper
Vixen 21: coolste camper
Vixen 21: coolste camper
Vixen 21: coolste camper
Vixen 21: coolste camper
Vixen 21: coolste camper
Vixen 21: coolste camper

Misschien is het de leeftijd, maar we merken dat we de laatste tijd bijzonder geïnteresseerd zijn geraakt in campers. En dan niet de beige Fiat Ducato uit 2007 van je grootouders, maar leuke campers. Met offroad-banden en snorkels bijvoorbeeld. Of campers die gewoon anders zijn dan andere. Neem bijvoorbeeld deze Vixen 21, zonder twijfel de coolste camper die de jaren tachtig hebben voortgebracht.

Waar de meeste campers draaien om ruimte, gooide de Vixen het op iets heel anders: zuinigheid en sportiviteit. Het idee was om de rijeigenschappen van een auto te combineren met de praktische inzetbaarheid van wat ze in Amerika een RV (recreational vehicle) noemen. De Vixen Motor Company werd opgericht door Bill Collins, die eerder onder andere mede verantwoordelijk was voor de Pontiac GTO en de DeLorean. Vixen produceerde deze 21 (wat staat voor een lengte van 21 voet, oftewel 6,4 meter) tussen 1986 en 1989 in drie varianten. Hij werd aangedreven door een 2,4-liter zescilinder dieselmotor van, jawel, BMW. Deze lag achterin en was gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak of een automaat van Renault, die ook in de DeLorean werd gebruikt. De luchtvering kwam van Cadillac.

De voordelen van de Vixen 21

De Vixen was gestroomlijnd en lager dan de meeste campers, wat hem een flink aerodynamisch voordeel opleverde. Zijn Cw-waarde was slechts 0,30 en hij haalde dan ook een topsnelheid van 160 km/u. Ook kon hij door zijn relatief lage zwaartepunt goed de bocht om. Hij paste in normale garages en het brandstofverbruik was zeer acceptabel. Vixen sprak van gemiddeld 30 mijl per gallon, wat neerkomt op 7,8 l/100 km. Dat leek tijdens de ontwikkeling bijzonder welkom, met meerdere grote oliecrises nog vers in het geheugen.

587 exemplaren

Helaas bleek de maker van de coolste camper de situatie niet helemaal goed te hebben ingeschat. Toen de Vixen 21 uitkwam, was benzine alweer goedkoop en had diesel in de VS een slechte naam gekregen. Langere mensen struikelden over het feit dat ze binnenin niet rechtop konden staan (tenzij het dak was uitgeklapt). Eveneens door het lage profiel zat er geen airco op het dak voor het woongedeelte, en de motor raakte in warme gebieden snel oververhit op hellingen. In een poging om meer exemplaren te slijten, bouwde Vixen een limoversie met meer zitruimte. Ook volgde er een hogere variant mét airco op het dak en een benzine-V6 van GM voorin.

Het mocht niet baten: in 1989 viel het doek voor Vixen na 587 exemplaren (376 TD’s, 39 XC-limo’s en 172 SE-benzineversies met hoog dak). Tegenwoordig kent de Vixen 21 een trouwe schare liefhebbers en zijn er bedrijven die voorzien in onderdelen voor de coolste camper ter wereld. Ook in Nederland staan er enkele exemplaren op kenteken, waarvan er onlangs nog een te koop werd aangeboden.

Vixen 21: originele advertentie voor de coolste camper

Vixen 21: coolste camperFoto('s): Vixen Motor Company

Vixen 21 reclamevideo

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken