Vanwege het feit dat er nog steeds politici zijn die een dieselmotor associëren met de vroegere Volvo’s met rumoerige en flink roetende zescilinder VW-diesels, wordt de dieselauto in Den Haag nog steeds volop gepest. Waar in veel omringende landen de dieselmotor uitermate populair is en ook de CO2-uitstoot van het totale verkeer mee helpt terugdringen, betalen we in ons land toerenhoge boetes.
 
Toch maakt Dacia met ingang van 1 januari betaalbaar dieselen mogelijk. De nieuwe Sandero wordt met 1.5 dCi motor aan het programma toevoegd (B-label) en kost dan in het tweede uitrustingsniveau (Ambiance) 13.595 euro. Ook de zojuist gefacelifte Logan MCV krijgt de bekende 70 pk diesel en kost dan minimaal 15.390 euro.
 
De eerlijkheid gebied te zeggen dat deze diesels nog geen roetfilter hebben, maar die zijn voor later in 2009 natuurlijk wel in voorbereiding als de Euro5-norm wordt ingevoerd. Het feit dat Dacia deze dieselversies voor een dergelijk interessante prijs kan aanbieden, komt door het afschaffen van de roettax.

Reacties