
De Europese Unie is bezig met een razzia tegen alles wat benzine omzet in beweging en rijplezier. Onze kinderen zullen van twaalfcilinders en atmosferische blokken alleen nog de sterke verhalen kennen. Motorenportfolio’s worden teruggebracht en de grootste slurpers genadeloos tegen de muur gezet.
Nu zou het heel logisch zijn als Audi de laatst overgebleven vijfcilinder, net als Volvo dat bijvoorbeeld deed, zou schrappen. Ze hebben immers een viercilinder die met het grootste gemak de gewenste power levert. De volgende generatie Audi RS 3 zou dan net als de concurrenten een viercilinder krijgen.
Volgens Oliver Hoffmann, het hoofd van Audi Sport, is dat gelukkig niet het geval. ‘Het is lastiger [om de motor in leven te houden]’, vertelt hij aan Whichcar. ‘Voor de EU7-emissiestandaard hebben we concepten voor al onze motoren. Het is slechts een kwestie van hoeveel geld we willen uitgeven om de doelen te bereiken.’
‘Voor de vijfcilinder hebben we een heel, heel goed concept om deze standaard te halen’, vult hij aan. Annette Möllhoff, productplanner bij Audi Sport, is het eens met haar baas: ‘Voor ons is de vijfcilinder sterk verwikkeld met het erfgoed van Audi. Het is ons voornaamste verkoopargument voor deze modellen.’
Audi houdt de vijfcilinder dus in leven voor de volgende generatie modellen. Het is nog even de vraag welke Audi’s de motoren zullen krijgen. De Audi TT keert volgens de geruchten niet terug voor een volgende generatie, dus waarschijnlijk is de motor voorbehouden aan de volgende RS Q3 en RS 3. Volkswagen gaat er wellicht ook mee aan de haal voor de Golf; daarvan zijn ook al testmodellen gespot.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi RS Q3 eindigt in berm na achtervolging

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi Q3 Sportback 35 TFSI MHEV

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier

Dit zijn de aankomende Audi RS-modellen

Audi RS: ’wij bouwen geen hybride hypercar’

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

De snelste Audi’s van dit moment

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Door een ‘geheim’ trucje wordt de meest gestolen auto ineens nooit meer gestolen

Zelfs het grootste automerk ter wereld vindt zijn eigen elektrische auto’s niet goed genoeg

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Ja en nee, ik refereer aan de 174pk 5 cilinder multivan van 2007 waar ik nu “al” 473.xxx km mee rij. Enigste grote kostenpost was een nieuwe cilinderkop omdat de verstuivers los in de kop lagen te klapperen, maar verder probleemloos loopt. Mooi rustig en niet zo zenuwachtig als de nieuwe 180/204 pk overgeblazen 4 cilinder blokjes.
Ik denk dat hij refereert naar de onverwoestbare en o zo fijne 5 cilinder tdi die in de T4 lag . Klonk mooi beresterk en al viel hij van een flat gebouw dan nog was hij niet kapot! Ik heb voorbeelden van een miljoen kilometers , and Still going strong ?
Nu die 5 cilinder omtoveren naar een Euro 7 dieselversie en weer beschikbaar maken voor VW transporters/mulitivans. Dan kunnen die prutserige 4 cilinder schroothoopjes in de oud ijzer bak . . Dan hebben we weer wat betrouwbaars en kracht onder de motorkap . . en vergeet die fijne 5cil. roffel niet . .
Om de 5 pitter TDI van de T5 betrouwbaar te noemen.. gaat ook wel beetje een brug te ver.. het geluid en de kracht ben ik volkomen met je eens.
Die 174 pk versie was niet zo best