
De Europese Unie is bezig met een razzia tegen alles wat benzine omzet in beweging en rijplezier. Onze kinderen zullen van twaalfcilinders en atmosferische blokken alleen nog de sterke verhalen kennen. Motorenportfolio’s worden teruggebracht en de grootste slurpers genadeloos tegen de muur gezet.
Nu zou het heel logisch zijn als Audi de laatst overgebleven vijfcilinder, net als Volvo dat bijvoorbeeld deed, zou schrappen. Ze hebben immers een viercilinder die met het grootste gemak de gewenste power levert. De volgende generatie Audi RS 3 zou dan net als de concurrenten een viercilinder krijgen.
Volgens Oliver Hoffmann, het hoofd van Audi Sport, is dat gelukkig niet het geval. ‘Het is lastiger [om de motor in leven te houden]’, vertelt hij aan Whichcar. ‘Voor de EU7-emissiestandaard hebben we concepten voor al onze motoren. Het is slechts een kwestie van hoeveel geld we willen uitgeven om de doelen te bereiken.’
‘Voor de vijfcilinder hebben we een heel, heel goed concept om deze standaard te halen’, vult hij aan. Annette Möllhoff, productplanner bij Audi Sport, is het eens met haar baas: ‘Voor ons is de vijfcilinder sterk verwikkeld met het erfgoed van Audi. Het is ons voornaamste verkoopargument voor deze modellen.’
Audi houdt de vijfcilinder dus in leven voor de volgende generatie modellen. Het is nog even de vraag welke Audi’s de motoren zullen krijgen. De Audi TT keert volgens de geruchten niet terug voor een volgende generatie, dus waarschijnlijk is de motor voorbehouden aan de volgende RS Q3 en RS 3. Volkswagen gaat er wellicht ook mee aan de haal voor de Golf; daarvan zijn ook al testmodellen gespot.
Meer van TopGear


Audi Q3 Sportback 45 TFSI e S Edition

Audi RS Q3 eindigt in berm na achtervolging

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier

Dit zijn de aankomende Audi RS-modellen

Audi RS: ’wij bouwen geen hybride hypercar’

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

De snelste Audi’s van dit moment

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Deze 10 (onverwachtse) elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt als je doorrijdt op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Ja en nee, ik refereer aan de 174pk 5 cilinder multivan van 2007 waar ik nu “al” 473.xxx km mee rij. Enigste grote kostenpost was een nieuwe cilinderkop omdat de verstuivers los in de kop lagen te klapperen, maar verder probleemloos loopt. Mooi rustig en niet zo zenuwachtig als de nieuwe 180/204 pk overgeblazen 4 cilinder blokjes.
Ik denk dat hij refereert naar de onverwoestbare en o zo fijne 5 cilinder tdi die in de T4 lag . Klonk mooi beresterk en al viel hij van een flat gebouw dan nog was hij niet kapot! Ik heb voorbeelden van een miljoen kilometers , and Still going strong ?
Nu die 5 cilinder omtoveren naar een Euro 7 dieselversie en weer beschikbaar maken voor VW transporters/mulitivans. Dan kunnen die prutserige 4 cilinder schroothoopjes in de oud ijzer bak . . Dan hebben we weer wat betrouwbaars en kracht onder de motorkap . . en vergeet die fijne 5cil. roffel niet . .
Om de 5 pitter TDI van de T5 betrouwbaar te noemen.. gaat ook wel beetje een brug te ver.. het geluid en de kracht ben ik volkomen met je eens.
Die 174 pk versie was niet zo best