
De Europese Unie is bezig met een razzia tegen alles wat benzine omzet in beweging en rijplezier. Onze kinderen zullen van twaalfcilinders en atmosferische blokken alleen nog de sterke verhalen kennen. Motorenportfolio’s worden teruggebracht en de grootste slurpers genadeloos tegen de muur gezet.
Nu zou het heel logisch zijn als Audi de laatst overgebleven vijfcilinder, net als Volvo dat bijvoorbeeld deed, zou schrappen. Ze hebben immers een viercilinder die met het grootste gemak de gewenste power levert. De volgende generatie Audi RS 3 zou dan net als de concurrenten een viercilinder krijgen.
Volgens Oliver Hoffmann, het hoofd van Audi Sport, is dat gelukkig niet het geval. ‘Het is lastiger [om de motor in leven te houden]’, vertelt hij aan Whichcar. ‘Voor de EU7-emissiestandaard hebben we concepten voor al onze motoren. Het is slechts een kwestie van hoeveel geld we willen uitgeven om de doelen te bereiken.’
‘Voor de vijfcilinder hebben we een heel, heel goed concept om deze standaard te halen’, vult hij aan. Annette Möllhoff, productplanner bij Audi Sport, is het eens met haar baas: ‘Voor ons is de vijfcilinder sterk verwikkeld met het erfgoed van Audi. Het is ons voornaamste verkoopargument voor deze modellen.’
Audi houdt de vijfcilinder dus in leven voor de volgende generatie modellen. Het is nog even de vraag welke Audi’s de motoren zullen krijgen. De Audi TT keert volgens de geruchten niet terug voor een volgende generatie, dus waarschijnlijk is de motor voorbehouden aan de volgende RS Q3 en RS 3. Volkswagen gaat er wellicht ook mee aan de haal voor de Golf; daarvan zijn ook al testmodellen gespot.
Meer van TopGear


Audi RS Q3 eindigt in berm na achtervolging

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi Q3 Sportback 35 TFSI MHEV

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier

Dit zijn de aankomende Audi RS-modellen

Audi RS: ’wij bouwen geen hybride hypercar’

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

De snelste Audi’s van dit moment

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Ja en nee, ik refereer aan de 174pk 5 cilinder multivan van 2007 waar ik nu “al” 473.xxx km mee rij. Enigste grote kostenpost was een nieuwe cilinderkop omdat de verstuivers los in de kop lagen te klapperen, maar verder probleemloos loopt. Mooi rustig en niet zo zenuwachtig als de nieuwe 180/204 pk overgeblazen 4 cilinder blokjes.
Ik denk dat hij refereert naar de onverwoestbare en o zo fijne 5 cilinder tdi die in de T4 lag . Klonk mooi beresterk en al viel hij van een flat gebouw dan nog was hij niet kapot! Ik heb voorbeelden van een miljoen kilometers , and Still going strong ?
Nu die 5 cilinder omtoveren naar een Euro 7 dieselversie en weer beschikbaar maken voor VW transporters/mulitivans. Dan kunnen die prutserige 4 cilinder schroothoopjes in de oud ijzer bak . . Dan hebben we weer wat betrouwbaars en kracht onder de motorkap . . en vergeet die fijne 5cil. roffel niet . .
Om de 5 pitter TDI van de T5 betrouwbaar te noemen.. gaat ook wel beetje een brug te ver.. het geluid en de kracht ben ik volkomen met je eens.
Die 174 pk versie was niet zo best