
We hebben de strategen van Ferrari dit jaar een beetje lopen plagen. Daar vroegen ze ook wel een beetje om door een coureur op intermediate-banden naar buiten stuurt op een nog droog Interlagos. Dit weekend liet Scuderia Ferrari zien dat ze heus wel wat kunnen. Door dit pitstoptrucje werd Red Bull Racing om de tuin geleid door Ferrari.
De teams hadden twee opties op Yas Marina Circuit: één keer pitten of twee keer naar binnen komen. Leclerc jaagt in het begin van de race op Pérez en komt zelfs tot binnen een seconde van de Red Bull. Het team van Pérez merkt dat ze wat moeten doen en halen de Mexicaanse coureur naar binnen voor verse banden.
Halverwege de race herhaalt het scenario zich: Leclerc zet druk op Pérez en Red Bull merkt dat ze wat moeten doen. Om de juiste beslissing te maken, luistert Red Bull goed over de boordradio wat Ferrari van plan is. Zo weet Ferrari succesvol Red Bull te foppen en kunnen ze Leclerc de tweede plaats in het kampioenschap bezorgen.
De neppe pitstop van Ferrari
Leclerc hoort in ronde 35 via de ‘box opposite Red Bull’. Dit betekent: als zij naar binnen gaan, blijven wij buiten, maar dus ook andersom. Dit was onderdeel van een toneelstukje. Aangezien Pérez geen pitstop maakt, wil Ferrari dus laten geloven Leclerc wél naar binnen gaat voor nieuwe banden. Ferrari stuurde zelfs de pitcrew de garage uit om klaar te gaan staan.
Red Bull lijkt hierop te reageren. Ze vertellen Pérez pas in de voorlaatste bocht dat hij naar binnen moet komen. Op dat moment hoort Leclerc juist dat hij buiten mag blijven. Achteraf blijkt dat Leclerc nooit naar binnen gegaan zou zijn, ongeacht wat Pérez deed. Dit trucje is niet nieuw in de F1, maar hij werd wel tot in de perfectie uitgevoerd door Ferrari.
Aan Sky Sports vertelt Leclerc: ‘Nu kan ik het zeggen, maar het [de radioboodschap] was een dummy. Red Bull moest denken dat we een pitstop zouden maken. Dat geloofden ze en hij maakte een tweede stop, dus dat ging helemaal perfect. Ik ben trots op de uitvoering hiervan.’ Naderhand bleek dat de strategie van Leclerc precies genoeg en de Ferrari-coureur pakte de tweede plek.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

Als je niets hebt met Formule 1, maar wel mee wil praten: dit gebeurde er bij de GP Abu Dhabi 2024

F1 in Abu Dhabi: Max Verstappen sluit het dominantste F1-seizoen ooit in stijl af

Kwalificatie in Abu Dhabi: Verstappen pakt pole en Sainz doet Ferrari pijn

3e vrije training voor de GP van Abu Dhabi 2023: Vier teams doen mee om pole position

2e vrije training voor de GP van Abu Dhabi 2023: Crashes zorgen voor kopzorgen bij F1-teams

1e vrije training voor de GP van Abu Dhabi 2023: Verstappen ziet hoe Russell de snelste tijd klokt

Er komt (weer) een nieuwe documentaire over het leven van Max Verstappen

Drive to Survive seizoen 5: de trailer en wat je per aflevering gaat zien

Netflix maakt de releasedatum van Drive to Survive seizoen 5 bekend

Dit enorme schaalmodel van de Ferrari F1-auto van 2022 is ruim een meter lang

Welke F1-coureur reed dit jaar de meeste schade? En wat waren de kosten?

Günther Steiner is bezig met een boek over het F1-seizoen 2022 van Haas

Waarom is Max Verstappen ineens zo langzaam (of zijn McLaren en Norris gewoon zo snel)?

Geen grap: Verstappen mag van Red Bull niet meer tot laat opblijven omdat ie dan humeurig wordt

Waarom was de eerst oppermachtige Max Verstappen zo traag in Hongarije?

Hoeveel punten heeft Max Verstappen? De stand na Hongarije

Horner en Marko schuiven mogelijke opvolger van Sergio Pérez naar voren

De kans is groot dat Pérez nog voor de F1-race op Zandvoort ontslagen wordt

Pijnlijk: Helmut Marko deelt nog even flinke sneer uit aan Sergio Pérez

Hoe laat begint de Formule 1 in Mexico? En McLaren klaagt over vorige week

Waarom Pérez ineens sneller is dan Verstappen (en waarom dat goed nieuws is)

Norris pakt pole-position tijdens spannende kwalificatie voor de GP van Hongarije 2024

Horner en Marko schuiven mogelijke opvolger van Sergio Pérez naar voren

De kans is groot dat Pérez nog voor de F1-race op Zandvoort ontslagen wordt

Alles wat je moet weten om mee te kunnen praten over F1 op Zandvoort komend weekend

Hoe laat begint F1 op Spa? En alles over de GP van België 2024

Norris de snelste bij 2e vrije training voor GP van Hongarije 2024, Leclerc crasht hard

Hoe laat begint F1 op de Hungaroring? En alles over de GP van Hongarije 2024

Hoe laat begint F1 op Silverstone? En alles over de GP van Groot-Brittannië 2024

Hoe laat begint F1 op de Red Bull Ring? En alles over de GP van Oostenrijk 2024

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
