Dat meen je niet! Jawel, dat menen we wel. Tijdens het lanceerevenement van de Porsche Taycan liet Lutz Meschke, voorzitter van de raad, de moeder aller hints vallen over nieuwe generatie van de Porsche Cayman en de Porsche Boxster. Het worden volledig elektrische sportauto’s. We gaan die verdraaide viercilinders nog missen ook.
‘De 718 zou perfect zijn als EV, toch?’ zei hij. ‘De volgende generatie van deze modellen is het goede moment om te gaan voor volledig elektrisch.’ Dat klinkt toch wel alsof het besluit al genomen is. We waren nog meer verrast door het antwoord op onze vraag of de elektrische Porsche Cayman vierwielaandrijving zou hebben. ‘Ja, dat moet wel. Het is de logische keuze.’
Niet de eerste (of de laatste) Porsche EV’s
Maar laten we dit allemaal vanuit het perspectief van Porsche bekijken, want de agressieve omschakeling van Stuttgart naar elektrisch is niets nieuws. De Taycan, waar ze vijf jaar mee bezig zijn geweest, is nu een feit. Hij is gebouwd op een op maat gemaakt ‘J1’-platform dat geheel door Porsche is ontwikkeld, maar ook beschikbaar is voor andere merken in het portfolio van de Volkswagen Groep.
De grootste overstap naar EV’s komt in 2022, wanneer Porsche de volledig elektrische Macan introduceert. Deze auto is gebaseerd op een nieuw, exclusief PPE-platform. Dit platform deelt geen onderdelen met de Volkswagen ID 3 en het wordt momenteel ontwikkeld in samenwerking met Audi. Volgens Meschke besparen ze daardoor 30 procent van de ontwikkelingskosten.
De elektrische Macan zal nog een aantal jaar samen met de diesel- en benzineversie verkocht worden voordat de compacte SUV volledig de overstap maakt, heeft Meschke bevestigd. Volg je het nog? Goed zo.
Porsche Cayman e-volution concept uit 2017
Hetzelfde PPE-platform zal waarschijnlijk de basis worden van de elektrische Porsche Boxster en Cayman. Net als bij de Macan zullen de fossiele-brandstofversies nog een paar jaar verkocht worden voordat ze uit het assortiment worden gehaald. Porsche heeft zelfs een prototype van de Cayman EV gebouwd: het Cayman e-volution concept uit 2017. Al vloog deze auto onder de radar van de meesten.
Zijn bereik van 200 kilometer op een volle accu viel nogal tegen. Dit was echter niet heel verrassend, aangezien de batterijen van het concept waren ondergebracht in een onderstel dat gemaakt werd voor een benzinemotor. Deze auto had al een vroege versie van de 800-volt architectuur van de Taycan. Een elektrische Cayman zal dus dezelfde razendsnelle oplaadmogelijkheid hebben als de Taycan.
Wanneer komen de elektrische Porsche Boxster en Cayman?
Dat staat ons dus te wachten in 2022. Nog drie jaar te gaan. De showrooms van Porsche zouden tegen die tijd vol kunnen staan met Taycans, Taycan Cross Turismo’ss (die eind 2020 in de verkoop gaan), elektrische Macans en elektrische Porsche Boxsters en Caymans. Verder heeft Meschke bevestigd dat zijn volgende projecten op het gebied van elektrisch rijden de Cayenne en de Panamera zijn, in die volgorde.
Mis je iets op die lijst? Inderdaad, de 911. Meschke geeft toe dat het maken van een elektrische 911 ‘veel moeilijker’ is. Trouwe fans zouden een hartverzakking krijgen als Porsche het kloppende hart van hun merk elektrisch zou maken. Dus geen zorgen, de Elfjes waar we zoveel van houden, van de Carrera tot de GT2 RS, lijken voorlopig nog niet te gaan verdwijnen.
Reacties