
Racen zit in de cultuur van Ferrari. Sterker nog: het was het enige dat Enzo Ferrari wilde. Je zou denken dat ze dus staan te springen om hun nieuwste auto om te toveren tot raceauto, maar het merk kiest ervoor om hun GT3-racer te baseren op een model dat je eigenlijk niet meer kunt kopen. De meest logische stap zou zijn om van de F8 Tributo een GT3-racer te maken, maar Ferrari doet het anders. Ze kiezen ervoor om de bestaande Ferrari 488 GT3-racer te verfijnen. Het resultaat is de Ferrari 488 GT3 Evo.
Uiteraard vinden de wijzigingen plaats binnen de grenzen van de voorschriften van de FIA. De veranderingen zijn dus subtiel, maar ze zijn wel talrijk. De Ferrari 488 GT3 Evo gaat strijden in verschillende GT-klassen vanaf volgend jaar. De updates zijn gefocust op aerodynamica, dynamiek, gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en betrouwbaarheid. Bezitters van de ‘oude’ Ferrari 488 GT3 kunnen deze updates kopen om hun auto op te krikken tot Evo-versie.
De bumper van de Ferrari 488 GT3 Evo kostte een hoop uren
Ze hebben in Maranello naar eigen zeggen meer dan 18.000 uur gestoken in de nieuwe voorbumper, die meer downforce genereert en de Ferrari 488 GT3 Evo stabieler moet maken bij hoge snelheden. De openingen aan de bovenkant van de voorvleugels zijn groter geworden en de openingen bij de deuren en de achtervleugel zijn opnieuw ontworpen. Een nieuwe stoel bespaart 2,4 kilo, waardoor de teams meer ballast moeten meenemen. Gunstig, want dit kunnen ze lager plaatsen dan de stoel, voor een lager zwaartepunt.
De elektronische veiligheidssystemen zijn opnieuw geprogrammeerd en er is een nieuwe motormanagementsysteem dat de kracht soepeler levert en meer betrouwbaarheid met zich meebrengt. Je kunt ook een 24H/Endurance pakket bestellen. Dit omvat koplampen die meer licht geven dan de zon, snelvulkoppelingen voor motorolie en koelvloeistof, een koolstofvezel koppeling en nog veel meer. Ziet er best goed uit, toch?
Meer van TopGear


‘Had hem dan aan mij gegeven’: Karel krijgt supercar, baalt van hoge lasten

Nieuwe eigenaar Ferrari 488 crasht al na 3 kilometer tegen de vangrail

Ferrari klaagt Mansory aan en wint

Opel Corsa vs Ferrari 488 Pista in dragrace

Touring Superleggera Arese RH95 is een Ferrari

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
