Dit zijn van die auto’s die schreeuwen om een serieuze rijtest. Rijden in een Ferrari F430 is al bepaald geen straf, maar een ritje in deze F430 Scuderia moet helemaal een feest zijn. Waarom? Omdat hij ten opzichte van de F430 ongeveer honderd kilo lichter weegt, en ook nog eens meer vermogen heeft.
Niemand minder dan Michael Schumacher komt in het najaar opdraven om tijdens de IAA in Frankfurt de F430 Scuderia te onthullen. Als kind van het huis zal hij daartoe wel genegen zijn omdat Ferrari voor deze lichtgewicht allerlei snufjes uit de Formule 1 heeft toegepast. De F430 Scuderia is namelijk niet alleen maar lichter dan de standaard F430. En de wijzigingen gaan ook verder dan wat striping en een voorbumper met grote luchtinlaten.
Omdat Ferrari voor de F430 Scuderia kennelijk heeft zitten neuzen in de boeken van – oh getsie – Sonja Bakker, is het totale gewicht uitgekomen op 1.250 kilo. Daarbij is het vermogen van de 4,3-liter V8 opgeschroefd van 490 pk tot 510 pk, zodat de lichtgewicht per pk maar 2,45 kilo hoeft te torsen. Bij concurrenten als de Porsche GT2 en de Lamborghini Gallardo ligt dat getal aanzienlijk hoger.
Maar ook dat was nog niet voldoende. Zo heeft Ferrari de F430 Scuderia uitgerust met F1 Superfast-bak, waardoor de semi-automatische versnellingsbak ongeveer even snel schakelt als de bak waarmee Massa en Räikkönen in de Formule 1 rijden. Door aanpassingen aan het elektronisch differentieel en het stabiliteitssysteem is bovendien de grip sterk verbeterd. Ferrari heeft geen mededelingen gedaan over wat dit allemaal betekent voor de prestaties. Maar als je weet dat je met een F430 al in vier seconden naar 100 km/u bent gesneld, dan zal dat met de F430 Scuderia ongeveer 3,5 seconden duren. Genoeg om je oogleden over je voorhoofd te laten waaien. Om over de topsnelheid maar te zwijgen.
En de prijs? Laten we volstaan met de mededeling dat de 215.000 euro voor de gewone F430 voor ons al boven budget is. Vandaar die rijtest.
Reacties