
Met de heerlijke film Le Mans ’66 nog vers in ons geheugen – die van de Ford GT40 een bonafide filmster maakte – richten we onze aandacht op een van de beste autosportuitdossingen aller tijden: die van Gulf. Endurance-races waren van groot bedrijfsbelang voor Ford – dat wordt in de film ook heel duidelijk. Het mag dus geen verbazing wekken dat Henry Ford II de stekker eruit trok nadat de auto Le Mans twee keer had gewonnen. Op veel manieren is het latere leven van de Ford GT40 Gulf zodoende het meest indrukwekkende deel van z’n geschiedenis.
De eerste en dus originele auto in de Gulf-kleuren had chassisnummer 1.049. De auto racete in de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring in 1967 als onafhankelijke deelnemer, in opdracht van een van de Gulf-directeuren, genaamd Grady Davis. Toen was de auto nog gehuld in Gulfs donkerblauw-met-oranje uitdossing. Het veel populairdere poederblauw en oranje (van Wilshire Oil, een Californisch bedrijf dat onder Gulf viel) kwam later.
De historische kleurencombinatie van de Ford GT40 Gulf ontstond toen John Wyer – die vanaf het begin bij de ontwikkeling van de auto was betrokken – het bedrijf J.W. Automotive Engineering opzette. De oranje streep loopt over de neus van de auto en deelt de carrosserie in twee delen. Dit levert een erg sterk grafisch beeld op.
Met name één van de auto’s had een fenomenale carrière. Er werd veel gemodificeerd, afgeschreven en verder ontwikkeld, maar Pedro Rodriguez en Lucien Bianchi raceten met chassis-no. 1.075 naar de overwinning in Le Mans in 1968. Jacky Ickx en Jackie Oliver wonnen met dezelfde auto op La Sarthe in 1969. Er volgden nog vier grote zeges, op Brands Hatch, Spa, Watkins Glen en Sebring. Een ster was de Ford GT40 Gulf al, en sinds Le Mans ’66 is hij een filmster bovendien.
Meer van TopGear


De eigenaar van deze Nederlandse Ford moest na drie jaar ineens 100.000 euro belasting aftikken

VIDEO: Rijden in de Ford GT Mk IV circuitauto met ruim 800 pk

Ford won de 24 Uur van Le Mans met de verkeerde auto in 2016

Deze Ford GT40 kreeg de supercharged V8 uit de Mustang GT500

Kijk hoe een straatauto (met gemak) de 500 km/u aantikt

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Dit is Matt Damons zonnebril in Le Mans ’66

Le Mans ’66 genomineerd voor 4 Oscars

De Ford GT40 uit Le Mans ’66 kan van jou zijn

Aankomend weekend is de 24 Uur van Le Mans – dit moet je weten als je al jaren niet hebt gekeken

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Het gaat nog drukker worden op de Nederlandse wegen, en je kunt wel raden waarom

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is
