Ford en de Pikes Peak-heuvelklim gaan way back. Tijdens de eerste officiële klim doet een Ford Model T mee. Na een rit van 28 minuten en 3 seconden komt de Model T aan bij de finishlijn, die op ruim 4 kilometer boven zeeniveau ligt. Van die tijd hoopt Ford met de Supervan 4 ‘een paar minuten’ af te schaven. Dat moet wel te doen zijn met honderd keer zoveel vermogen. Letterlijk.
Er ligt nog meer Ford-historie op de heuvel in Colorado. Het record voor de snelste heuvelklim voor een dieselauto staat op naam van de Ford F1 Race Truck. In deze video maken we kennis met ‘Old Smokey’ zoals hij wordt genoemd. En vergeet ook zeker niet de ‘Climbkhana’ van Ken Block. Het nieuwste hoofdstuk van Ford op de Pikes Peak heeft dus de elektrische bus in de hoofdrol.
Coureur Romain Dumas mag plaatsnemen achter het stuur van de Supervan. Hij ziet voordelen voor de elektrische Transit tijdens de heuvelklim. Terwijl auto’s met verbrandingsmotoren vermogen verliezen hoe hoger ze komen, houdt de elektrische bus altijd hetzelfde vermogen. ‘Het zal een sterke deelnemer worden bij de race van dit jaar’, denkt Dumas.
Specificaties van de Ford Supervan 4
De Ford Supervan 4 heeft vier elektromotoren die samen 2.000 pk produceren. Daarmee is de Supervan goed voor een 0-100-tijd van minder dan twee seconden en de topsnelheid is 320 km/u. De motoren worden gevoed door een 50-kWh batterij. Als Dumas het record wil verbreken (wat ons onwaarschijnlijk lijkt), dan moet hij sneller zijn dan 7 minuten en 57 seconden. Dat record is gezet door… Romain Dumas in de Volkswagen ID.R.
Reacties