
Niemand kan met droge ogen beweren dat hij of zij enorm verrast is door dit nieuws: Volkswagen pakte afgelopen weekend de snelste Pikes Peak-tijd ooit. Coureur Romain Dumas zette in de Volkswagen ID R Pikes Peak een indrukwekkende tijd neer van 7:57,148 – nog nooit was een auto sneller boven.
De volledig elektrische racer verslond 156 bochten in de loop van 19,99 kilometer. Zijn tijd is 16 seconden sneller dan het oude Pikes Peak-record uit 2013. VW beweerde eerst nog dat ze enkel voor het elektrische record gingen, maar al snel bleek de EV-racer allesvernietigend.
Race tegen de klok
Niet alleen de race was een, eh, race. Ook de ontwikkeling moest in hoog tempo gebeuren. Slechts 250 dagen hadden de ingenieurs om de ID R Pikes Peak te bouwen. We zijn benieuwd waar de ID R nu naartoe gaan om record te breken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Reacties
Geef een antwoord Reactie annuleren
Meer van TopGear


Abt bouwt jouw diesel-Transporter om naar elektrisch

Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies

Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper

Deze gepantserde VW Golf GTI heeft zelfs een kogelwerend glazen schuifdak

Helaas: De Volkswagen Up GTI is geschrapt en komt nooit meer terug

Volkswagen Motorsport is niet meer


VW ID R aast op ronderecord F1-auto


VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer


Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar


Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald


Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring



De BMW XM Label Red gaat meedoen aan Pikes Peak


Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment


Audi S1 Hoonitron van Ken Block: e-driftmachine


Unplugged Model S Plaid gaat met sirene Pikes Peak op


Tesla Model 3 crasht op Pikes Peak


Tesla Model 3 kwalificeert derde op Pikes Peak


Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje


Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk



Volkswagen Motorsport is niet meer


Prijs Volkswagen ID.4 is bekend


Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree


Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3


De laatste Bugatti Chiron is geveild voor een recordbedrag


De Rimac Nevera zet een nieuw snelheidsrecord neer voor elektrische productieauto’s


Mieters: Duitse studenten bouwen de snelst accelererende EV ter wereld


Zo ziet een auto eruit die 50.000 kilometer non-stop reed (maar liefst negen dagen lang)


Zeekr, zustermerk van het brave Volvo, zet wereldrecord voor snelste EV-drift


Porsche pakt Nürburgring-record terug van Tesla, en het is boeiend om te zien hoe ze dat doen


Max Verstappen drift met de Ford Supervan 4 en Mustang Mach-E 1400



Deze Nissan Ariya gaat van de Noordpool naar de Zuidpool rijden



Deze elektrische Xpeng P7 en G9 komen naar Nederland


Nissan heeft een echte versie gebouwd van dit Max-Out concept


Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?


Lamborghini gaat de komende zes jaar geen elektrische supercar maken



De Mercedes GLE is er nu alleen nog maar als hybride


Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar


AC Schnitzer kan na lang wachten eindelijk de BMW M3 Touring tunen



De BMW XM Label Red gaat meedoen aan Pikes Peak


Rijden met de Porsche 911 Dakar in de woestijn en in de sneeuw


Oeps: Porsche-dealer verkoopt per ongeluk Panamera’s voor 16.500 euro


Zo zorg je er simpel voor dat het volumeknopje altijd omhoog wijst (bij je gewenste volume)



De Mercedes GLE is er nu alleen nog maar als hybride


Met deze eenvoudige tips hou je je roadtrip zo goedkoop mogelijk


Porsche heeft de Parijs-Dakar 959 van Jacky Ickx gerestaureerd



Deze Nissan Ariya gaat van de Noordpool naar de Zuidpool rijden



Bill heeft op 25 juni 2018 geschreven:
De Pikes Peak Hill Climb is absoluut niet meer wat het was.
Was er begin jaren 90 toen de Groep B rally-kanonnen in een extra evolutie aan de macht waren, Audi S1, Peugeot 205 T16, Ford RS200 etc..
Toen bestond de weg nog voor een groot deel uit gravel en vroeg naast een supersnelle machine ook ware stuurmanskunst om hem langs de afgronden te dirigeren.
De Amerikanen hadden geen antwoord op die kanonnen en de bijbehorende stuurmanskunst die er nodig was. Het waren veel buitenlanders die records in de boeken gingen zetten.
Het verval is echt goed begonnen sinds het om één of andere reden nodig was om het gravel te vervangen door plaveisel waardoor ook buikschuivers als nu die Volkswagen omhoog konden gaan racen. Daarmee was de echte sensatie verleden tijd en zijn de huidige records ook absoluut niet meer te vergelijken met die van toen. Jammer … weer een stuk sensationele autosport ten prooi gevallen aan de hype van een gladde marketing show, nu zelfs een elektrische marketing show.