Weet je wat we doen? We gaan gelijk ons eigen lijstje een beetje onderuit schoppen. Natuurlijk zijn de goedkoopste auto’s met 500 pk of meer allemaal elektrisch. Benzineauto’s met dergelijke cijfertjes zijn allemaal de markt uit gemept door de BPM-knuppel. Bovendien hebben we het hier over nogal zware dingen – dus ze zijn ook niet per se bloedsnel.

Maar wat wel fascinerend is om te zien, is hoe snel de markt zich vult. Een jaar geleden noemden we de Kia EV6 GT nog ‘de meeste pk’s voor het minste geld’. Nu haalt ie nog maar net de top vijf van dit lijstje. Er is een hoop bij gekomen, voornamelijk uit China, en Tesla heeft zijn prijzen fors omlaag gegooid. Zou jij een van deze auto’s kiezen?

BYD Seal AWD (50.025 euro)

BYD Seal Excellence AWD

Achter op de BYD Seal AWD staat het cijfertje 3.8 geplakt. Vroeger zou dit betekenen dat het gaat om een 3,8-liter motor, maar nu duidt het op de 0-naar-100-tijd. In het EV-tijdperk wat ons betreft niet indrukwekkend genoeg om er zo mee te paraderen, maar het is nog altijd beter dan een ‘babe on board’-sticker.

De Seal AWD kost net iets meer dan een halve ton en dan krijg je twee elektromotoren (één per as) die samen goed zijn voor 530 pk en 670 Nm. Het is daarmee de goedkoopste auto van dit moment met meer dan 500 pk. De 0-naar-100-tijd weet je en de topsnelheid is een relatief bescheiden 180 km/u.

Tesla Model Y Performance AWD (59.990 euro)

Tesla Model Y rijdend schuin voor Nederlands kenteken

We hoeven je niet meer te vertellen dat Tesla dingen graag net even anders doet dan andere automerken. Zo communiceert het automerk liever geen vermogen van zijn auto’s. Alleen bij de indrukwekkende Plaid-modellen laat Tesla het vermogen weten (1.020 pk), maar niet het koppel. Bij de Tesla Model Y Performance is het dus ook niet helemaal met zekerheid te zeggen hoe krachtig de auto exact is.

Als je een willekeurig kenteken van de Tesla Model Y Performance intikt bij de RDW, dan vertelt de database je dat de auto 462 pk heeft. Maar in genoeg andere specificatielijsten staat weer dat de auto rond de 530 pk heeft. Met een 0-naar-100-tijd van 3,7 seconden en een top van 250 km/u komt ie in ieder geval goed mee met de andere auto’s met 500 pk in deze lijst.

Zeekr 001 Performance (63.490 euro)

Zeekr 001

Zeekr, het jonge zustermerk van Volvo, weet wel hoe ze de krantenkoppen moeten halen. Zo bieden ze in China een versie van de 001 aan met een 140-kWh batterij en meer dan 1.000 kilometer actieradius, en over een tijdje komen ze zelfs met een versie met 1.300 pk en een speciale Räikkönen-modus.

Deze uitvoering van de Zeekr 001 is iets minder dwaas, maar met 544 pk heb je alsnog weinig te klagen. De 0-naar-100-tijd is net als bij de BYD Seal 3,8 seconden en de topsnelheid is 200 km/u. Voor de oplettende lezer: de snelheidsbegrenzer van Volvo zit dus niet per se op de auto’s van andere Geely-merken.

Kia EV6 GT (69.295 euro)

Kia EV6 GT rijdend op een weg schuin voor

Kia kondigde de EV6 GT trots aan met een dragrace tegen geduchte tegenstanders als de Porsche 911 Targa 4, de Ferrari California T en de Lamborghini Urus. Op de laatste na gaf hij ze allemaal pakkie. De EV6 GT heeft 585 pk, een 0-naar-100-tijd van 3,5 seconden en een hoge topsnelheid van 260 km/u.

BYD Han (69.990 euro)

Wij hadden ervoor gekozen om deze auto niet Han, maar Heng te noemen. Kleine kinderen maken als ze jong zijn vaak al het geluid ‘heng heng’ om een auto na te doen. Zo bind je vanaf de prille leeftijd van 1 tot 2 jaar al klantjes aan je merk, zelfs al maak je alleen geluidloze EV’s. Volg ons voor meer marketingadvies.

De BYD Han haalt 517 pk en 700 Nm uit twee elektromotoren (ook weer één per as). De 0-naar-100-tijd is 3,9 seconden en de topsnelheid is 180 km/u. Hij is dus net wat langzamer dan de Seal. De BYD Han is dan ook wat groter en luxer dan het zeehondje.

BYD Tang (69.990 euro)

Een autonaam waarbij er misschien iemand had moeten ingrijpen. In Nederland zijn er talloze patatzaken die Uncle Tang heten. Het klinkt een beetje alsof DAF een auto zou introduceren met de naam Het Hoekje. Goed, de naam doet geen afbreuk aan de specificaties.

De BYD Tang krijgt 517 pk en 680 Nm. De topsnelheid is alweer 180 km/u. Alleen het sprintvermogen is flink minder dan bij de andere BYD’s in dit lijstje. De 0-naar-100-tijd van deze grote SUV is 4,6 seconden.

XPeng G9 AWD (71.990 euro)

XPeng P9 AWD Performance (2023)

Je kunt de specificaties van de XPeng G9 bijna blind invoeren in deze lijst van de goedkoopste auto’s met meer dan 500 pk. Ook hier krijg je vierwielaandrijving uit twee motoren en is de 0-naar-100-tijd net geen 4 seconden. Het vermogen is trouwens 551 pk en de topsnelheid is 200 km/u. Zo’n AWD Performance is nog best wel aan de prijs, maar de instapper kost net zoveel als een kale Audi Q4. Geen slecht aanbod.

BMW i4 M50 (75.504 euro)

BMW i4 M50 (2021)

Het eerste én enige Duitse model in de lijst van de goedkoopste auto’s met 500+ pk. De elektrische BMW i4 M50 geeft je 544 pk, 795 Nm en een 0-naar-100-tijd van 3,9 seconden. Niet echt onderscheidend ten opzichte van alle auto’s hierboven, maar dan rij je wel vertrouwd Duits. En blijkbaar hetzelfde als de spelers van Real Madrid. Weet iemand wat ze bij Fake Madrid rijden?

Hongqi E-HS9 (79.995 euro)

In Nederland is het één van de drie miljoen nieuwe Chinese merken, maar in het thuisland is dit een merk met erfgoed. Hongqi bouwde in 1958 zijn eerste auto en dit was tevens de eerste die helemaal onafhankelijk van andere merken in China werd gebouwd. In het thuisland hebben ze een groot modellenaanbod, maar in Nederland voert het merk alleen deze SUV.

Met de enorme Hongqi E-HS9 wil het merk de luxemarkt veroveren. Voor de hoeveelheid auto en luxe die je krijgt, is de vanafprijs van 70.000 euro misschien niet veel, maar probeer de nuchtere consument maar eens zover te krijgen om zulke bedragen uit te geven aan een onbekend merk. De Executive-uitvoering biedt in ieder geval 551 pk en een 0-naar-100-tijd van 4,9 seconden voor net geen 80.000 euro. Genoeg reden voor jou om een auto te gaan rijden waarvan je telkens moet uitleggen dat je het merk uitspreekt als ‘Hontsjie’?

Nio ET7 (84.900 euro)

Nio ET7 100 kWh rijdend op een weg schuin voor

Je kent het riedeltje – qua specificaties is de ET7 inwisselbaar met alle andere auto’s op deze lijst. Maar de auto’s van Nio kunnen iets wat andere auto’s niet kunnen. Nio werkt met batterijwisselstations, waar je een lege accu kunt inruilen voor een volle. Je kunt ook een volle accu inleveren en een andere volle meenemen, maar dat heeft weinig zin. Dit trucje werkt overigens alleen als je de accu (of de volledige auto) huurt.

De 0-naar-100-tijd is wederom 3,8 seconden en de topsnelheid is 200 km/u. Wel is de Nio iets krachtiger dan andere auto’s in dit lijstje: 652 pk en 850 Nm. Overigens heeft Nio graag dat je een abonnement afsluit, dan betaal je minimaal 1.160 euro per maand voor de 100-kWh versie. Om te kopen kost deze 93.900 euro. Je kunt ook de auto kopen en de batterij huren, dat scheelt 21.000 (100 kWh) of 12.000 euro (75 kWh) in de aanschaf.

Reacties

  • Henri Bosmans heeft op 6 november 2023 geschreven:

    Misschien ook eens een top 10 maken van auto’s die meer als 1000 km kunnen rijden zonder bijtanken.

    • Bjf heeft op 6 november 2023 geschreven:

      Ben benieuwd hoe je dat gaat doen zonder plaspauze.

      Reageer
    Reageer
  • Verhelle heeft op 6 november 2023 geschreven:

    De enige is die bmw maar toch heel jammer dat ze geen old skool bmw M74 Grand coupe hebben gemaakt ,geen electriek aub

    Reageer
  • Petrolhead heeft op 6 november 2023 geschreven:

    Er staat maar 1 auto in deze lijst die ik überhaupt ook maar zou overwegen. Het grootste deel is troep met compensatiedrang.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear